  • 11. Data: 2007-09-12 07:28:02
    Temat: Re: Jak udowodnić ZUSowi..
    Od: Wojtek Malina <w...@g...pl>

    Użytkownik Art napisał:

    > Czyli jak nie składa się PITów z przychodów od działalności której się
    > jeszcze nie rozpoczęło albo pit zerowy (zależności od "widzimisie" US) to
    > można się tym podpierać że działalność nie rozpoczęta?

    No ale nie sklada sie pitow-5 czy zerowych czy niezerowych...

  • 12. Data: 2007-09-12 07:55:14
    Od: Jano <k...@p...onet.pl>

    Art pisze:
    > Witam..
    >
    > Jak udowodnić ZUSowi że w nie prowadziło się działalności gosp. w określonym
    > czasie (po zarejestrowaniu)?
    >
    > Pozdrawiam

    Wydaje mi sie, ze w momencie faktycznego (nie tego napisanego w
    ewidencji i zgloszeniu do US) rozpoczecia dzialanosci sklada sie takie
    oswiadczenie do US (przynajmniej 2 lata temu moj syn tak zrobil) i od
    tego dnia jestes obowiazany oplacac ZUS (roliczyli mu skladke dokladnie
    co do dni - rozpoczynal chyba 18-go).
    I wtedy masz podkladke pisemna - jak nie masz to .....

    Jano

  • 13. Data: 2007-09-12 08:19:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 12 Sep 2007, Art wrote:

> [...]
    [...]
    > Czyli jak nie składa się PITów z przychodów od działalności której się
    > jeszcze nie rozpoczęło albo pit zerowy (zależności od "widzimisie" US) to
    > można się tym podpierać że działalność nie rozpoczęta?

    IMO nie - raczej chodziło o fakt zgłoszenia DG w US (czyli
    *zarejestrowania* do roliczania podatków z DG), to było jeszcze jakiś
    czas temu, kiedy deklaracje się składało :) - popatrz na to tak,
    co by się dzialo, jakbyś *bez* zgloszenia prowadzenia DG do US
    zaczął składać deklaracje z wykazanym przychodem z DG?

    Taką uwagę zdaje się usłyszałem również od doradcy podatkowego, i po
    poukładaniu sobie wszystkich szczegółów twardo broniłem jej kilka razy
    na grupie: jak się deklaruje w US że się *zaczęło prowadzenie DG*
    podatnik deklaruje czynność *przeszłą* i nie może się tłumaczyć, że
    "chciał ale nie zaczął".
    Po polsku: samo podanie daty rozpoczęcia DG w EDG określa "zamiar".
    Ale już rejestracja do US i ZUS przepisami są określone jako "do
    .... dni *od* rozpoczęcia DG", czyli należy zgłosić zdarzenie *zaszłe*.
    Jak ktoś je zgłosił do US, a nie zgłosił do ZUS, to albo nie dopełnił
    obowiązku (do ZUS) albo podpisał oświadczenie stwierdzające nieprawdę
    (do US).

    pzdr, Gotfryd

  • 14. Data: 2007-09-12 08:22:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 12 Sep 2007, Wojtek Malina wrote:

    > No ale PIT-5 sie nie sklada, wiec jak to teraz jest? :)

    IMO pierwotnym dowodem jest zarejestrowanie jako podatnika w US.
    Primo treść kartki zapodaję z głowy czyli z niczego (mogłem mocno
    przekręcić), secundo idzie o składanie *jakichkolwiek* deklaracji
    do US, czyli np. zadeklarowanie jako podatnika prowadzącego DG
    czy też zgłoszenie prowadzenia KPiR albo deklarację wyboru
    ryczałtu.

    pzdr, Gotfryd

  • 15. Data: 2007-09-12 08:32:56
    Od: "Art" <T...@z...adres.poczty.pl>

    a to:

    http://www.zus.pl/wai/default.asp?p=1&id=1100

    Cytat (niepełny):

    "
    Obowiązek ubezpieczeń społecznych osoby prowadzącej pozarolniczą działalność
    gospodarczą powstaje od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności, a ustaje
    z dniem zaprzestania jej wykonywania. Tak więc dla rozstrzygnięcia istnienia
    obowiązku ubezpieczeń społecznych decydujące znaczenie ma faktyczne
    prowadzenie działalności, a nie tylko posiadanie uprawnień do jej
    prowadzenia.

    Zasady uzyskiwania uprawnień do prowadzenia działalności gospodarczej
    reguluje ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej
    (Dz.U. nr 173, poz. 1807 z późn. zm.). Zgodnie z definicją działalności
    gospodarczej podaną w art. 2 tej ustawy, działalnością tą jest zarobkowa
    działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie,
    rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa,
    wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.
    Warunek ciągłego i zorganizowanego prowadzenia działalności wynikał również
    z przepisów ustawy z dnia 19 listopada 1999 r. Prawo działalności
    gospodarczej (Dz.U. nr 101, poz. 1178 z późn. zm.).
    Przedsiębiorca będący osobą fizyczną może podjąć działalność gospodarczą po
    uzyskaniu wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. W myśl
    obowiązującego do 31 grudnia 2006 r. art. 7e ustawy Prawo działalności
    gospodarczej, wpis do ewidencji działalności gospodarczej podlega
    wykreśleniu w przypadku m.in. zawiadomienia o zaprzestaniu prowadzenia
    działalności gospodarczej.

    Powyższe oznacza, że obowiązujące przepisy nie przewidują czasowych "przerw"
    (zawieszenia) w prowadzeniu działalności gospodarczej. W praktyce jednak
    zdarzają się sytuacje, gdy osoba nie rozpoczyna wykonywania pozarolniczej
    działalności gospodarczej od dnia oznaczonego w uprawnieniu (we wpisie do
    ewidencji działalności gospodarczej), ani nie zawiadamia właściwego urzędu
    ewidencyjnego o zaprzestaniu prowadzenia tej działalności. Okres faktycznego
    prowadzenia działalności może więc nie pokrywać się z datami wskazanymi we
    wpisie do ewidencji jako data rozpoczęcia wykonywania działalności i data
    wykreślenia wpisu z ewidencji. Fakt, iż osoba prowadząca działalność
    gospodarczą nie dopełniła obowiązków w zakresie zgłoszenia organowi
    ewidencyjnemu zmian w stosunku do danych zawartych w zgłoszeniu o wpis (w
    tym dotyczących daty rozpoczęcia działalności lub informacji o zaprzestaniu
    działalności), nie może więc przesądzać o faktycznym prowadzeniu
    działalności, a w konsekwencji rodzić obowiązku ubezpieczeń społecznych.

    Fakt rozpoczęcia wykonywania działalności osoba prowadząca tę działalność
    zgłasza do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych poprzez "zgłoszenie płatnika
    składek" i "zgłoszenie do ubezpieczeń społecznych" (odpowiednio formularze
    ZUS ZFA lub ZUS ZPA i ZUS ZUA), a zaprzestania wykonywania działalności -
    poprzez złożenie "wyrejestrowania" (odpowiednio formularze ZUS ZWPA i ZUS
    ZWUA).
    "
    Czyli jakby złożyć ZWPA i ZWUA z datą rozpoczęcia i kodem zaprzesatnia to
    powinno bć ok czy też nie?

    Pozdrawiam

  • 16. Data: 2007-09-12 09:11:53
    Od: "Ero Walensdorf" <walensdorf@nietrudzsie_nieodbierampriva>

    Użytkownik "Art" <T...@z...adres.poczty.pl> napisał w wiadomości
    > Witam..
    >
    > Jak udowodnić ZUSowi że w nie prowadziło się działalności gosp. w
    > określonym
    > czasie (po zarejestrowaniu)?

    Zapytaj Dorna, to jego przypadek.
    EWa

  • 17. Data: 2007-09-12 09:19:42
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 12 Sep 2007 10:32:56 +0200, Art napisał(a):

    > Czyli jakby złożyć ZWPA i ZWUA z datą rozpoczęcia i kodem zaprzesatnia to
    > powinno bć ok czy też nie?

    Nie.
    Jescze raz powtarzam pytanie: czy w US lub ZUS podawałeś, że rozpocząłeś
    DG? Załóżmy, że tak.
    Zgłoszenie w EDG podaje datę planowanego rozpoczęcia - faktyczne może być w
    zasadzie dowolnie przesunięte w czasie lub nigdy nie nastąpić. Jeśli
    jednak już rozpocząłeś i zgłosiłeś to w US lub ZUS, to po zakończeniu
    prowadzenai DG masz *obowiązek* wyrejestrowania w EDG. Samo wyrejestrowanie
    w ZUS to za mało.

  • 18. Data: 2007-09-12 10:01:30
    Od: "Art" <T...@z...adres.poczty.pl>

    jureq wrote:

> [...]
    > Jeśli jednak już rozpocząłeś i zgłosiłeś to w US lub ZUS, to po
    > zakończeniu prowadzenai DG masz *obowiązek* wyrejestrowania w EDG.

    A jak zgłoszę w ZUSie zawieszenie? na tych drukach - z kodem czasowego
    zawieszenia a nie rezygnacji

  • 19. Data: 2007-09-12 10:41:37
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Art wrote:

    > A jak zgłoszę w ZUSie zawieszenie? na tych drukach - z kodem czasowego
    > zawieszenia a nie rezygnacji

    A jaki jest wg Ciebie kod dla "czasowego zawieszenia"?
    Uważasz, że 600 będzie dobry?
    Nie udowodnisz tym kodem tego co chcesz :-)

  • 20. Data: 2007-09-16 14:49:59
    Od: "RW" <r...@p...onet.pl>

> [...]
    > Witam..
    >
    > Jak udowodnić ZUSowi że w nie prowadziło się działalności gosp. w

    Trzeba było sie zastanowic na kogo głosujesz w wyborach...

    Wiesiek