  • 1. Data: 2007-09-11 09:31:57
    Temat: 19% podatku od sprzedaży mieszkania
    Od: skoczy <s...@g...com>

    WITAM

    Niedługo kupię mieszkanie spółdzielcze za ok 100zł i chcę je sprzedać
    za ok 380tys. Jestem zameldowany w mieszkaniu 25 lat i mieszkanie
    sprzedaję osobie z najbliższej rodziny. Czy US będzie się domagał 19%
    podatku? Jak to reguluje ustawa i czy US mają własne interpretacje
    ważniejsze od ustawowych?

    Pozdrawiam
    Tomasz

  • 2. Data: 2007-09-11 10:00:16
    Temat: Re: 19% podatku od sprzedaży mieszkania
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "skoczy" <s...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...
    WITAM

    >Niedługo kupię mieszkanie spółdzielcze za ok 100zł i chcę je sprzedać
    >za ok 380tys. Jestem zameldowany w mieszkaniu 25 lat i mieszkanie
    >sprzedaję osobie z najbliższej rodziny.

    A konkretnie z jak nabliższej?
    Bo może warto pomyśleć o darowiźnie zamiast o sprzedaży.
    Od tego się podatku nie płaci.

    Względnie kasę ze sprzedaży mieszkania możesz przeznaczyć na własne cele
    mieszkaniowe.
    Wtedy też podatku nie zapłacisz.

    > Czy US będzie się domagał 19% podatku?

    Oczywiście.

  • 3. Data: 2007-09-11 10:10:52
    Od: skoczy <s...@g...com>

    On 11 Wrz, 12:00, "Cavallino" <k...@...pl> wrote:
> [...]
    > Od tego się podatku nie płaci.
    >
    > Względnie kasę ze sprzedaży mieszkania możesz przeznaczyć na własne cele

    Mieszkanie sprzedaję córce, a pieniądze chciałbym przeznaczyć na
    spłatę innego kredytu hipotecznego. Jaka ustawa to reguluje? O podatku
    dochodowym od osób fizycznych? Ta z 91 roku z ostatnią nowelizacją? Wg
    niej osoba zameldowana ponad 12 miesięcy nie płaci podatku 19% zaś 12
    miesięcy od daty zakupu to jest chyba nadinterpretacja US. Darowizna
    jest chyba nieobciążona podatkiem, ale córka musiałaby wziąć pożyczkę
    niekorzystnie oprocentowaną.

  • 4. Data: 2007-09-11 10:35:56
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "skoczy" <s...@g...com> napisał w wiadomości news:

    >Mieszkanie sprzedaję córce, a pieniądze chciałbym przeznaczyć na
    >spłatę innego kredytu hipotecznego.

    Całość uzyskaną ze sprzedaży?
    No to nie masz problemu, tak możesz zrobić bez kombinowania z darowiznami.

    >Jaka ustawa to reguluje? O podatku
    >dochodowym od osób fizycznych? Ta z 91 roku z ostatnią nowelizacją? Wg
    >niej osoba zameldowana ponad 12 miesięcy nie płaci podatku 19%

    12 miesięcy OD?
    To będzie odpowiedź na Twoje pytanie.

    > zaś 12 miesięcy od daty zakupu to jest chyba nadinterpretacja US.

    Boję się że nie.

    > Darowizna jest chyba nieobciążona podatkiem, ale córka musiałaby wziąć
    > pożyczkę niekorzystnie oprocentowaną.

    Nie bardzo rozumiem jaki związek z tą sprawą (podatków) ma pożyczka córki?

  • 5. Data: 2007-09-11 10:44:31
    Od: skoczy <s...@g...com>

    On 11 Wrz, 12:35, "Cavallino" <k...@...pl> wrote:

> [...]
    >
    > Boję się że nie.

    > Nie bardzo rozumiem jaki związek z tą sprawą (podatków) ma pożyczka córki?

    Pożyczka(generalnie pieniądze) po to żebym miał pieniądze na spłatę
    kredytu mieszkaniowego, zaś przy darowiźnie, córka nie weźmie kredytu
    na mieszkanie które dostała za darmo. Wtedy zostaje zwykła mniej
    korzystna pożyczka, a przy sprzedaży jest korzystny kredyt hipoteczny
    - jednak 19% od zysku idzie do US.

    Tak powiedzmy, że 100% przeznaczę na spłatę ale nie kredytu
    hipotecznego tylko pożyczki pod hipotekę. Czy wtedy nie zapłacę 19%? A
    jeśli przeznaczyłbym 80% uzyskanych pieniędzy to płacę 19% od
    pozostałych 20% jak to jest? Możesz mi powiedzieć albo skierować do
    ustawy?

  • 6. Data: 2007-09-11 11:01:33
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

> [...]

    >na mieszkanie które dostała za darmo. Wtedy zostaje zwykła mniej
    >korzystna pożyczka, a przy sprzedaży jest korzystny kredyt hipoteczny

    Ta różnica między pożyczką hipoteczną a kredytem hipotecznym nie jest chyba
    aż tak duża.
    A nawet jeśli:

    Jak żyjesz z córką?
    Jeśli sobie ufacie, a jest to sprawa 12 miesięcy, to można zrobić umowę
    przedwstępną, z terminem sprzedaży i podpisania aktu notarialnego za te 12
    miesięcy, czy kiedy tam trzeba, ale z przekazaniem zaliczki w np. 80 %
    wysokości OD RAZU.
    Powinno się udać znaleźć bank, który skredytuje tą operację.
    W końcu dokładnie tak samo kredytują wszystkie nowo budowane mieszkania.

    >.Tak powiedzmy, że 100% przeznaczę na spłatę ale nie kredytu hipotecznego
    >tylko pożyczki pod hipotekę.

    Nie mam pojęcia czy coś to zmienia.

    >A jeśli przeznaczyłbym 80% uzyskanych pieniędzy to płacę 19% od
    >pozostałych 20% jak to jest?

    Raczej nie, od wszystkiego, ale nie mam pewności.

    > Możesz mi powiedzieć albo skierować do ustawy?

    Ustawę już podawałeś (updof).
    Co najwyżej musiałbyś poszukać w komentarzach do niej.

  • 7. Data: 2007-09-11 11:24:34
    Od: skoczy <s...@g...com>

    On 11 Wrz, 13:01, "Cavallino" <k...@...pl> wrote:

> [...]
    >
    > Raczej nie, od wszystkiego, ale nie mam pewności.

    > Ustawę już podawałeś (updof).
    > Co najwyżej musiałbyś poszukać w komentarzach do niej.

    Z córką żyję jak można żyć z własnym dzieckiem - dobrze. Tutaj podałeś
    mi dobrą opcję, umowy przedwstępnej z terminem sprzedaży i podpisania
    aktu notarialnego za ponad rok. Wtedy chyba US nie może się
    przyczepić. Rozumiem, że aktem sprzedaży jest w tym przypadku data
    wpłacenia tych pozostałych 20%? czy data podpisania aktu notarialnego?
    Rozumiem, że teraz muszę poszukać banku, który przychyli się do
    takiego rozwiązania 80% za rok 20%....

    A jeszcze raz wracając do spożytkowania pieniędzy z zysku ze sprzedaży
    mieszkania... jeśli przeznaczę je na cele mieszkaniowe(spłata innego
    kredytu lub pożyczki pod hipotekę - czy ta opcja pożyczki pod hipotekę
    wchodzi w grę) to też nie płacę 19%? Ale muszę przeznaczyć 100% zysku
    na te cele?

  • 8. Data: 2007-09-11 12:07:19
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "skoczy" <s...@g...com> napisał w wiadomości news:

    > Rozumiem, że aktem sprzedaży jest w tym przypadku data wpłacenia tych
    > pozostałych 20%? czy data podpisania aktu notarialnego?

    To drugie.
    Przy czym dla bezpieczeństwa nie narażałbym się na wpłatę 100% zaliczki i
    udowadnianie skarbówce że umowa przedwstępna nie była transakcją pozorną.

    >Rozumiem, że teraz muszę poszukać banku, który przychyli się do takiego
    >rozwiązania 80% za rok 20%....

    Dokłądnie.

> [...]
    >mieszkania... jeśli przeznaczę je na cele mieszkaniowe(spłata innego
    >kredytu lub pożyczki pod hipotekę - czy ta opcja pożyczki pod hipotekę

    Ten wariant jest na tyle rzadki, że pewnie bez zapytania do swojego urzędu
    skarbowego pewności mieć nie będziesz.

    > to też nie płacę 19%? Ale muszę przeznaczyć 100% zysku na te cele?

    Tak mi się wydaje.

  • 9. Data: 2007-09-11 12:53:21
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Cavallino wrote:

    > Ta różnica między pożyczką hipoteczną a kredytem hipotecznym nie jest
    > chyba aż tak duża.

    Wydaje mi się że jest zasadnicza różnica. Pożyczka hipoteczna jest na bliżej
    nieokreślony cel, kredyt hipoteczny jest na zakup nieruchomości. Więc
    spłata pożyczki raczej nie będzie przeznaczeniem pieniędzy na cele
    mieszkaniowe.

    p. m.

  • 10. Data: 2007-09-11 12:57:59
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "mvoicem" <m...@g...com> napisał w wiadomości news:

> [...]
    > nieokreślony cel, kredyt hipoteczny jest na zakup nieruchomości. Więc
    > spłata pożyczki raczej nie będzie przeznaczeniem pieniędzy na cele

    Jak rozumiem tutaj chodziło o cenę pożyczki.
    Gdyby nie cena pożczyki/kredytu to najprostszym rozwiązaniem byłoby
    przeniesienie hipoteki z jednego mieszkania na drugie (to obecnie
    sprzedawane córce) i darowanie tego obciążonego mieszkania córce.

    Ale co do podatkowych skutków spłaty pożyczki hipotecznej, to może być tak
    jak mówisz.