    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Jaki forumlarz NIP1 czy NIP3
    Date: Mon, 30 Apr 2007 09:19:18 +0200

    On Sun, 29 Apr 2007, Daniel Chlodzinski wrote:

    > Skladam roczny pit i poniewaz zmienilem miejsce zamieszkania to skladam go
    > do innego US niz w roku poprzednim. Prowadze rowniez DG i jest ona
    > zarejestrowana pod adresem "nalezacym" do starego US.

    Co to za DG (chodzi o formę) i dla jakiego podatku jest "zarejestrowana"?
    Bo układ jest taki:
    - dla 1.osobowej DG "firma to TY"
    - "właściwy" dla podatku dochodowego jest US miejsca zamieszkania, w 1.os
    DG pojęcie "siedziby firmy" jest bezprzedmiotowe (bo firma to *ty*,
    więc tam gdzie "siedzisz" masz siedzibę!), oczywiście w odróżnieniu
    od 'miejsca prowadzenia DG'
    - inaczej jest dla VAT, bo jeśli miejsce prowadzenia DG jest tylko
    na obszarze jednego US to on jest właściwy dla VAT (a nie miejsca
    zamieszkania), ale wystarczy wtedy "dopisać" miejsce zamieszkania
    (lub dowolne inne *spoza* obrębu tego pierwszego) żeby również dla
    VAT "właściwy" był US miejsca zamieszkania, art. 3 ustawy o VAT.

    > Rozumiem ze powinienem
    > zlozyc formularz NIP ale nie bardzo wiem ktory. Co prawda NIP1 jest dla osob
    > prowadzacych DG ale ja nie zmienilem nic zwiazanego z DG (dg ciagle podlega
    > pod "stary" US

    IMO jesteś w błędzie :]
    Spotkam się z uporem co do pojęcia "siedziby DG" 1-os.DG i IMO winne
    są... druki urzędowe, na których jest nieprawidłowo (inaczej niż
    w ustawach!) miejsce na "siedzibę" (zamiast jak w ustawach "siedziba
    osoby prawnej albo innej jednostki organizacyjnej lub miejsce zamieszkania
    osoby fizycznej").

    > i tam place podatki i wysylam VAT-7)

    VAT tak, patrz jak wyżej.
    Ale PIT (w tym zaliczka) podpada pod "miejsce zamieszkania"!

    > tylko miejsce zamieszkania, a to jest istotne w PIT od dochodow osobistych.

    Nie.
    Od *wszystkich* dochodów rozliczanych indywidualnie przez podatnika.
    Również z najmu i również z DG!
    Zauważ: PIT-5 wcale *nie* dotyczył "przychodów z DG".
    Dotyczył "przychodów z DG i najmu", tak dla przykładu.
    I nie dotyczy przychodów "z określonej formy DG" - tam się *sumuje*
    wszystkie przychody z wszystkich form, przykładowo jak ktoś ma
    1-osobową i udziały w kilku S.C.
    Tak czy siak - rozlicza się *on*, osoba.
    W miejscu zamieszkania!

    pzdr, Gotfryd