  • 1. Data: 2006-12-19 11:40:21
    Temat: KPiR, kilka pytań
    Od: t <r...@o...pl>

    1) podsumowanie miesiąca

    Do tej pory miałem 1 miesiąc na jednej stronie, więc wiersz "podsumowanie
    strony"
    był jednocześnie podsumowaniem miesiąca i mieściłem się idealnie w ramach
    wzoru księgi.
    Teraz mam miesiąc "dwustronny", no i rzecz jasna jest problem, bo suma
    strony jest już tylko sumą strony,
    przeniesienie z poprzedniej strony "idzie" od początku roku a jakoś muszę
    podumować miesiąc.
    Dotarłłem do wątku:

    http://groups.google.com/group/pl.soc.prawo.podatki/
    browse_thread/thread/6b7157c4dfbb9029/b338e57ca49b73
    81?lnk=st&q=kpir+podsumowanie+miesiaca

    oraz przykładu:

    http://malybiznes.pl/ksiegowosc/kpir_zakonczenie_mie
    siaca.htm

    Zastanawiam się czy tak to zorbić czy inaczej.
    Pytanie do praktyków(z pozytywnie odbyta kontrolą ;) ) - jak Wy to robicie?

    2) wprowadzenie "zaległego" przychodu

    Zapomniałem wpisać jeden przychód w październiku(przez mały bałagan w
    papierach).
    Jak mogę teraz to zrobić jak najpoprawniej(bo całkowicie poprawnie to już
    chyba se ne da)?
    Mam jakoś próbować dopisywać w paździenriku, skreślić dotychczasowe
    podsumowania i zorbic nowe,
    czy mogę wprowadzić w grudniu(tyle że wtedy sumy miesięczne bedą złe).
    Korekty PIT-5 się złoży, podatek wpłaci ale to nieszczęsne KPiR :)

    Znowu pytanie do praktyków - jak to zorbić?
    (Gotfryd, Ty chyba kiedyś wpisywałes jakies zaległe 6zł - jak to do księgi
    wrzuciłeś?)

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2006-12-19 15:36:28
    Temat: Re: KPiR, kilka pyta(R)Ĺ
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <o...@u...mshome.net>,
    t <r...@o...pl> wrote:

    > 1) podsumowanie miesiąca

    [...]
> [...]
    >
    > http://malybiznes.pl/ksiegowosc/kpir_zakonczenie_mie
    siaca.htm

    > Zastanawiam się czy tak to zorbić czy inaczej.

    A to nie jest aby w rozporządzeniu?

    > Pytanie do praktyków(z pozytywnie odbyta kontrolą ;) ) - jak Wy to robicie?

    Program mi sumuje, wcześniej dodawałem kalkulatorem i pisałem pod
    podkreśleniem. Kontrola się nie czepiła, ale to było tak z 10 lat temu.
    :)

    --
    Jarek
    To tylko moje prywatne opinie.

  • 3. Data: 2006-12-19 15:49:28
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 19-12-2006 o 16:36:28 Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>
    napisał(a):

    > [...]
    browse_thread/thread/6b715
    nie+miesiaca

    siaca.htm

    > A to nie jest aby w rozporządzeniu?

    W rozporządzeniu(w załączniku - na samym początku ), jest ten "trójwiersz
    sumacyjny":

    Suma strony / Przeniesienie z poprzedniej strony / Razem od początku roku

    a dalej takie oto instrukcje:

    "
    19. Po zakończeniu miesiąca wpisy dokonane w danym miesiącu należy
    podkreślić, a dane z kolumn 7-15 zsumować. Wynikłe z podsumowania kwoty
    należy podkreślić. Podatnik może pod podsumowaniem danego miesiąca wpisać
    w poszczególnych kolumnach sumy od początku roku do miesiąca
    poprzedzającego dany miesiąc i w kolejnej pozycji wpisać w poszczególnych
    kolumnach sumę od początku roku.
    20. Jeżeli podatnik nie dokonuje podsumowania zapisów kolejnych miesięcy
    narastająco od początku roku, po zakończeniu roku podatkowego musi na
    oddzielnej stronie w księdze sporządzić zestawienie roczne. W tym celu
    należy wpisać do właściwych kolumn sumy z poszczególnych miesięcy i dodać
    je.
    "

    Z pkt 19 robi mi się dualizm korpuskularno-falowy przed oczami:
    - najpierw podkreślamy wpisy z danego miesiąca i sumujemy kolumy,
    wpisujemy sumy, podkreślamy
    - Potem _możemy_ pod podsumowaniem miesiąca wpisać sumy od pocz. roku do
    miesiąca poprzedzającego,
    oraz dalej sumy od początku roku

    Jak mniemam chodzi tutaj o wspomniany wcześniej "trójwiersz sumacyjny", z
    tym że
    tenże trójwiersz z początku załącznika nie pasuje do tego z pkt 19 gdyż
    jeden jest
    robiony strnonami a drugi miesiącami. Więc są to inne trójwiersze z tego
    wynika
    czy jak :) ?

    > Program mi sumuje, wcześniej dodawałem kalkulatorem i pisałem pod
    > podkreśleniem. Kontrola się nie czepiła, ale to było tak z 10 lat temu.
    > :)

    Ale co sumuje :) ? Mi chodzi o to jak to zrobić(zapisać) zgodnie z tym
    rozporządzeniem,
    bo co i jak sumowac to wiem ;)

    pozdrawiam

  • 4. Data: 2006-12-19 17:06:57
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 19 Dec 2006 16:49:28 +0100, t napisał(a):

> [...]
    > jeden jest
    > robiony strnonami a drugi miesiącami. Więc są to inne trójwiersze z tego

    Tak naprawdę to też zawsze miałem wątpliwości do tej niezgodności
    "trójwiersza z wzorca" z tekstem. Ale rozwiązuję go inaczej. Tak gdzie
    miesiąc mieści się na jednej stronie olewam go. Jeśli się nie mieści na
    stronie to w ostatnim wierszu przekreślam słowo "roku" i wpisuję
    "miesiąca'. W przedostatnim jest wtedy oczywiste, że chodzi o poprzednie
    strony w danym miesiącu. Ten sposób przetrwał jedną kontrolę z dochodówki.

  • 5. Data: 2006-12-19 17:12:27
    Temat: Re: KPiR, kilka pytań
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 19 Dec 2006 12:40:21 +0100, t napisał(a):

> [...]
    > chyba se ne da)?
    > Mam jakoś próbować dopisywać w paździenriku, skreślić dotychczasowe

    Tak trzeba.

    > czy mogę wprowadzić w grudniu(tyle że wtedy sumy miesięczne bedą złe).

    Tak sie nie robi.

    > Korekty PIT-5 się złoży, podatek wpłaci ale to nieszczęsne KPiR :)

    Uważaj żebyś nie przekroczył w ten sposób procentów obrotu na "wadliwość"
    czy inną "nierzetelność". Wtedy nawet poprawny PIT cię nie uratuje.

  • 6. Data: 2006-12-19 17:18:56
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <o...@u...mshome.net>,
    t <r...@o...pl> wrote:

> [...]
    > 19. Po zakończeniu miesiąca wpisy dokonane w danym miesiącu należy
    > podkreślić, a dane z kolumn 7-15 zsumować. Wynikłe z podsumowania kwoty

    No, i to jest to, co musisz. Krecha kończąca miesiąc, pod nią sumy z
    miesiąca, podkreślić.

> [...]
    > w poszczególnych kolumnach sumy od początku roku do miesiąca
    > poprzedzającego dany miesiąc i w kolejnej pozycji wpisać w poszczególnych

    A to możesz. Znaczy po sierpniu sumy do końca lipca, a pod nią z dodanym
    sierpniem.

> [...]
    > miesiąca poprzedzającego,
    > oraz dalej sumy od początku roku
    >
    > Jak mniemam chodzi tutaj o wspomniany wcześniej "trójwiersz sumacyjny",

    No właśnie nie. Trójwiersz jest (chyba) nadobowiązkowy ;)

> [...]
    > jeden jest
    > robiony strnonami a drugi miesiącami. Więc są to inne trójwiersze z tego

    Uhm. Ten dobrowolny z p. 19 to przecież dwuwiersz :)

  • 7. Data: 2006-12-19 17:22:37
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 19-12-2006 o 18:12:27 jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>
    napisał(a):

    > Tak trzeba.

    > Tak sie nie robi.

    Ok, dzięki.

    > Uważaj żebyś nie przekroczył w ten sposób procentów obrotu na "wadliwość"
    > czy inną "nierzetelność". Wtedy nawet poprawny PIT cię nie uratuje.

    Co do nierzetelności to liczę na to:

    "
    4. Księgę uznaje się za rzetelną również, gdy:
    (...)
    4) podatnik uzupełnił zapisy lub dokonał korekty błędnych zapisów w
    księdze przed rozpoczęciem kontroli przez naczelnika urzędu skarbowego lub
    przez organ kontroli skarbowej, lub
    "

    Myślę że w takim układzie czynny żal by nie zaszkodził

    pozdrawiam

  • 8. Data: 2006-12-19 23:56:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 19 Dec 2006, t wrote:

> [...]
    > papierach).
    > Jak mogę teraz to zrobić jak najpoprawniej(bo całkowicie poprawnie to już

    Poprawnie się da, przecież napisali ;)

    > Mam jakoś próbować dopisywać w paździenriku, skreślić dotychczasowe
    > podsumowania i zorbic nowe,

    Tak by wynikało.
    Jak załapałem się na kilka błędów, to po prostu zrobilem dodatkowy
    wydruk tego miesiąca - w poprzednim opisując że jest błąd, w nowym
    zaznaczając dodane i poprawione pozycje. AFAIR ta "poprawka" na
    kontrolę się nie załapała, ale czynności sprawdzające przeszła bez
    reklamacji ze strony US ;)
    Formalnie rozporządzenie nakazuje przekreślić stare wartości
    i wprowadzić poprawki, ale przypadkiem kiedy trzeba dopisać
    wiersz jakoś się nie zajmuje :[, więc stwierdziłem że trzeba
    ministra jakoś zastąpić ;)

    > czy mogę wprowadzić w grudniu(tyle że wtedy sumy miesięczne bedą złe).

    Nijak. Niewpisany przychód zaniża podatek, mi z powodu 6 zł kazali
    kilka lat temu korygować pół roku. No to polazłem ze stosem papierów.

    > Znowu pytanie do praktyków - jak to zorbić?
    > (Gotfryd, Ty chyba kiedyś wpisywałes jakies zaległe 6zł - jak to do księgi
    > wrzuciłeś?)

    O to to :)
    Wydruk strony na nowo - prowadzę sobie KPiR w arkuszy kalkulacyjnym.
    Oczywiście stara, oznaczona że "z błędem" (i podsumowania przekreślone
    tak żeby zapisy były czytelne) zostały.
    Czy do pozostałych miesięcy robiłem wydruki czy tylko wydruki podsumowań
    to już nie pamiętam.

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2006-12-19 23:58:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 19 Dec 2006, t wrote:

    > Myślę że w takim układzie czynny żal by nie zaszkodził

    Zdecydowanie.
    Osobno wyjaśnienie, osobno czynny żal, osobno podpisane (IMO moze
    byc na jednej kartce bo lasów szkoda, sam tak składałem :))

    pzdr, Gotfryd