    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Kiedy w koszty FV
    Date: Mon, 6 Nov 2006 10:34:53 +0100

    On Sun, 5 Nov 2006, t wrote:

    > Dnia 05-11-2006 o 14:32:49 Hikikomori San <h...@g...pl>
    >
    > To zależy od tego jak koszty zaliczasz. Jeśli kasowo to z datą zapłacenia,
    > jeśli memoriałowo to wtedy kiedy powstaje koszt. A koszt powstaje wtedy kiedy
    > u srzedawcy powstaje przychód

    Żeby to było takie proste...
    Streszczę idee przeciwne:
    - kasowo to jest wtedy kiedy powstaje koszt (!)
    - memoriałowo jest wtedy, kiedy powstaje przychód z ktorym związany
    jest koszt(!)

    Żeby_była_jasność: dyskusje nt. metody kasowej były na grupie
    i odwoływały się do poglądów dyskutowanych również na łamach
    prasy podatkowej.
    Uzasadnienie nawet wygląda sensownie - w ustawie nie ma mowy o zapłacie,
    jest o "poniesieniu". A dług też trzeba nieść ;)
    Z drugiej strony koszt może zostać niezapłacony, wtedy trzeba by
    uznać że mamy nieponiesiony koszt poniesiony... paranoja :>

    Natomiast z memoriałem jest inaczej: art.22.5 w sposób jasny wskazuje
    że przyporządkowanie kosztu memoriałowego dotyczy *przychodu* któremu
    on służy.
    Wyjątki są dwa, wynikają z przepisów szczegółowych:
    - wydatków na towary handlowe; nalezy oczekiwać że przepis o koniecznosci
    niewłocznego wpisania ich do KPiR plus wnioski systemowe z zasad
    rozliczania remanentu wskazują na ujmowanie ich "dokumentowo" :]
    - wydatki na cele ogólne, nie przyporządkowane do konkretnego
    przychodu, one rownież powinny byc ujmowane przy memoriale "dokumentowo"
    i dodatkowo jest orzeczenie NSA że tych wydatków *nie dzieli* się
    przy KPiR na okresy - np. zakupu prenumeraty czy czegoś podobnego.

    Klasyka to wydatek na usługę podwykonawcy, kończoną wcześniej niż
    powstanie przychód (skończenie właściwej usługi), szczególnie na
    przełomie roku.
    Pomysłu na ujmowanie w remanencie takiego wydatku też tu były :>
    (włacznie z tekstem ze to "pani w US" proponowała takiw wynalazek)
    ale IMO są równie sprzeczne z przepisami o remanencie jak i z logiką
    ustawy podatkowej.

    Mam nadzieję że mamy jasność w sprawie braku jasności ;) - a przynajmniej
    braku jednolitego poglądu, m.in. z powodu użytych w ustawie słów.

    A tak na deser - to przypadek trudniejszy (znaczy dla ustawodawcy, JAKBY
    chciał zapisać art.22 tak zeby była jasność):
    Najpierw wstęp:
    - zapłata wekslem. Mamy jasność: w momencie wystawienia weksla znika
    zobowiązanie "za fakturę", pojawia się zobowiązanie z weksla
    ...a teraz gwóźdź:
    - zapłata gwarantowana wekslem.
    Czy to jest zapłacone czy nie, a jak nie jest zapłacone to jak objaśnić
    przypadek kiedy zapłata zostanie ściągnięta z weksla :>, jeśli zaś
    jest zapłacone to co jak gość zapłaci *jednak* gotówką...

    pzdr, Gotfryd