  • 1. Data: 2003-04-27 17:37:13
    Temat: Kiedy zgłosić do us i zus
    Od: "Marek" <m...@l...com.pl>

    Witam
    Kiedy mogę zgłosic do US i ZUS rozpoczęcie działalności jeżeli na
    zaświadczeniu z urzędu miejskiego mam datę rozpoczęcia 22 kwiecień. Jeśli
    nie miałem żadnych faktur zakupu ani sprzedaży to czy muszę to zgłosić do 29
    kwietnia (7dni) czy można jeszcze czekać do czasu 1 faktury?
    pozdrawiam
    Marek

  • 2. Data: 2003-04-27 19:19:06
    Temat: Re: Kiedy zgłosić do us i zus
    Od: Piotr Liskiewicz <l...@p...fm>

    Marek wrote:
    > Kiedy mogę zgłosic do US i ZUS rozpoczęcie działalności jeżeli na
    > zaświadczeniu z urzędu miejskiego mam datę rozpoczęcia 22 kwiecień.
    ZUS do 7 dni od daty rozpoczecia (czyli do 29 kwietnia), US do 14 dni.
    Tak przynajmniej mnie poinformowano w urzedach.

    > Jeśli nie miałem żadnych faktur zakupu ani sprzedaży to czy muszę to
    > zgłosić do 29 kwietnia (7dni) czy można jeszcze czekać do czasu 1
    faktury?
    Rozpoczecie DG to jedno a data wystawienia faktury to drugie - mozesz
    pracowac dla kogos caly miesiac i w ostatnim dniu miesiaca wystawic
    fakture. A mozesz pierwsza fakture wystawic po roku a w miedzyczasie
    produkowac cos, co bedziesz sprzedawal lub przez rok mozesz szukac
    zlecen jako firma...

    Pozdrawiam

    Piotrek

  • 3. Data: 2003-04-28 08:12:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 27 Apr 2003, Marek wrote:

> [...]
    >+ nie miałem żadnych faktur zakupu ani sprzedaży to czy muszę to zgłosić do 29
    >+ kwietnia (7dni) czy można jeszcze czekać do czasu 1 faktury?

    Masz zgłosić "rozpoczęcie DG". Zmartwię cię że szkół (wykładni)
    jest kilka, m.in:
    1. "data zadeklarowana przy rejestracji w UM"
    2. faktyczne prowadzenie DG, w tym zakupy na rzecz DG oraz wszystkie
    czynności które są prowadzone bezpośrednio w celu uzyskania przychodu,
    w tym tzw. "praca" (powinno być: "realizacja umów"), podpisywanie umów
    związanych z przychodami DG itp.
    3. pierwszy przychód.

    Osobiście jestem przekonany o prawidłowości opinii nr 2.
    Opinia "1" nie jest przekonująca o tyle, że literalnego
    zapisu w ustawie (określającego czy to ma być data zadeklarowana
    czy faktyczna) nie ma, a w myśl wyroków SN o ile nie jest możliwa
    wykładnia językowa należy później dobierać się do zamiarów :)
    ustawodawcy. Skoro ustawodawca nakazuje zgłosić "do 7 dni po",
    to trzeba uznać że chodzi o stan faktyczny.
    Opinia "3" bywa spotykana, jej prezentatorom zadaję pytanie:
    czy to znaczy że mogę zatrudnić 15[1] osób, kupić i amortyzować
    sprzęt za kilkaset tysięcy - i uznać że NIE PROWADZĘ DG ? Tylko
    dlatego że nie mam jeszcze przychodu ?? ;)
    [1] wpisać dowolną przekonującą wartość :)

    FYI: i zastosowałem ją (2.) w praktyce, tj. mam zgłoszone rozpoczęcie
    DG z datą późniejszą niż termin *deklarowany* w zgłoszeniu do UM.
    ZUS się upomniał o rejestrację :) (dostają kopię z UM), wyjaśnienie
    że rozpoczynam później przyjęli do wiadomości.

    Wg mojej najlepszej wiedzy zgłoszenie do US i ZUS z tą samą datą
    jest krytyczne (ale data może być późniejsza niż deklaracja w UM).

    pozdrowienia, Gotfryd