  • 1. Data: 2003-04-27 16:59:00
    Temat: Ulga rehabilitacyjna - rozliczenie roczne
    Od: "Darek Łopucki" <d...@n...com.nospam-pl>

    Witam,

    Sytuacja:
    - w czerwcu 2003 rodzi się dziecko z trwałą (operacyjną) wadą serca
    - dopiero w październiku 2003 staje na komisji (komisje są średnio co 3
    miesiące) zespołu ds orzekania o stopniu niepełnosprawności i otrzymuje
    prawo do 18 miesięcznego zasiłku pielęgnacyjnego wraz z orzeczeniem o
    czasowym uznaniu niepełnosprawności
    - rodzice dziecka mają samochód
    - jedno z rodziców pobiera w swoim zakładzie pracy przyznany zasiłek
    pielęgnacyjny (niecałe 140 zł).

    Teraz pytanie: czy można skorzystać z prawa do odliczenia od podatku w
    związku z używaniem samochodu osobowego? Dziecko średnio raz na miesiąc musi
    "zameldować" się w Centrum Zdrowia Dziecka (poza stałym miejscem
    zamieszkania), raz na 2 tygodnie ma kontrolne konsultacje u lekarza
    kardiologa (w miejscu zamieszkania - tzn. musi zostać zawiezione i
    przywiezione). Nie jest to co prawda rehabilitacja w czystym tego słowa
    znaczeniu, ale to wszystko jest niezbędne w celu utrzymania i tak już
    cięzkiego stanu zdrowia. Dziecko oczekuje na ciężką operację korygującą tę
    wrodzoną wadę serca.

    I druga część pytania: jeśli rodzice mają prawo do tej ulgi za 2002 rok to
    czy w pełnej jej wysokości?? Czy pobierany zasiłek pielęgnacyjny "uszczupla"
    wielkość takiej ulgi?? Czy jest jeszcze coś o czym rozliczający się rodzice
    wiedzieć powinni?

    Z góry wielkie podziękowania za odpowiedź.

    L.

  • 2. Data: 2003-04-27 17:39:27
    Temat: Re: Ulga rehabilitacyjna - rozliczenie roczne
    Od: "Wioletta Bogusz" <w...@p...onet.pl>

> [...]
    > miesiące) zespołu ds orzekania o stopniu niepełnosprawności i otrzymuje
    > prawo do 18 miesięcznego zasiłku pielęgnacyjnego wraz z orzeczeniem o

    Myślę, że chodzi Ci o rok 2002.

> [...]
    "uszczupla"
    > wielkość takiej ulgi?? Czy jest jeszcze coś o czym rozliczający się

    Popatrz na link :
    http://podatki.onet.pl/1077698,plac_mniej.html
    teoretycznie można by było odpisać całą kwotę 2280 zł, ale ja bym nie
    ryzykowała, bo w razie kontroli trudno będzie wytłumaczyć wykorzystanie
    takiej kwoty na dojazdy w ciągu 3 miesięcy.. Lepszym rozwiązaniem jest
    policzyć ile było tych wyjazdów i jaki koszt się poniosło, żeby w razie
    czego można było to jakoś wytłumaczyć. Zasiłek pielęgnacyjny nie uszczupla
    tej kwoty. Nie jestem tylko pewna czy czasowe uznanie niepełnosprawności
    podchodzi pod tą ulgę. Ale myślę, że tak.
    Nie jest to rehabilitacja, ale są to niezbędne zabiegi lecznicze.Tyle wynika
    z mojej wiedzy.

    Wiola

  • 3. Data: 2003-04-27 18:46:02
    Od: "grzess" <k...@w...pl>

    odlicz cala ulge
    orzeczenie o niepelnosprawnosci otrzymaliscie w pazdzierniku, ale dziecko
    urodzilo sie w czerwcu
    oczywistym jest ze nikt nie rodzi sie z orzeczeniem
    ulga ta przysluguje w formie ryczaltu na koszty poniesione na dojazdy
    nie wymaga udokumentowania
    w przypadku dziecka kazde orzeczenie jest czasowe, najdluzej do osiagniecia
    16 roku zycia
    oczywiscie mozesz sobie oszacowac koszt dojazdow do lekarzy (wszystkich),
    ale nie licz po kosztach paliwa a po kilometrowce, gdyz nie jest to
    odliczenie za paliwo, a za koszty poniesione na dojazdy
    nie masz obowiazku ewidencjonowania wyjazdow, ani poniesionych
    kosztow...decyduj sam
    pozdrawiam
    grzess

  • 4. Data: 2003-04-27 21:53:30
    Od: "kurdebalans" <k...@h...pl>

    Użytkownik "Wioletta Bogusz" <w...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:b8h4kl$ftm$1@absinth.dialog.net.pl...

    Dlaczego tylko 2280.00,-?

> [...]
    > podchodzi pod tą ulgę. Ale myślę, że tak.
    > Nie jest to rehabilitacja, ale są to niezbędne zabiegi lecznicze.Tyle

    Jeżeli małżonek osiąga dochody to też będzie miał prawo do tej ulgi.
    Wydatków nie trzeba udokumentowywać. Ale sam fakt że rehabilitacja miała
    miejsce tak.
    [kurdebalans]

  • 5. Data: 2003-04-27 22:45:31
    Od: "grzess" <k...@w...pl>

    > Jeżeli małżonek osiąga dochody to też będzie miał prawo do tej ulgi.
    > Wydatków nie trzeba udokumentowywać. Ale sam fakt że rehabilitacja miała
    > miejsce tak.

    skad wniosek, ze rehabilitacje trzeba udokumentowac?
    ustawa tego nie wymaga
    ulga za korzystanie z samochodu jest jedna i jedna mozna wykorzystac, nie
    mozna jej odliczac w pelnej wysokosci u kazdego z rodzicow
    nawet jesli dzieci z orzeczeniem o niepelnosprawnosci jest kilka
    pozdrawiam
    grzess

  • 6. Data: 2003-04-28 07:45:42
    Od: "lubella" <l,u,b,e,l,l,a@p,o,c,z,t,a.f,m,>

    Użytkownik "grzess" <k...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > mozna jej odliczac w pelnej wysokosci u kazdego z rodzicow
    > nawet jesli dzieci z orzeczeniem o niepelnosprawnosci jest kilka

    Czyli jak końcowo:
    - czy można odliczyć całą kwotę ulgi
    - czy do deklaracji dołączyć xero orzeczenia oraz xero dowodu
    rejestracyjnego
    - czy jak ktoś za lat kilka wezwie i zapyta na co to było to wystarczą
    pieczątki w książeczkach zdrowia, skierowania itp.

    Pozdr,
    lubella

  • 7. Data: 2003-04-28 09:32:02
    Od: "Wioletta Bogusz" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "lubella" <l,u,b,e,l,l,a@p,o,c,z,t,a.f,m,> napisał w wiadomości
    > Użytkownik "grzess" <k...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Czyli jak końcowo:
    > - czy można odliczyć całą kwotę ulgi
    Moim zdaniem tak.
    > - czy do deklaracji dołączyć xero orzeczenia oraz xero dowodu
    > rejestracyjnego
    ja nic nie oprócz pitu nie składam i nikt nigdy ode mnie nic nie wymagał
    > - czy jak ktoś za lat kilka wezwie i zapyta na co to było to wystarczą
    > pieczątki w książeczkach zdrowia, skierowania itp.
    wydaje mi się, że wystarczy orzeczenie o niepełnosprawności i ewentualnie
    książeczka zdrowia

    Wiola

    P.S. Mam doczynienia z rodzicami dzieci niepełnosprawnych i nigdy nie
    słyszałam, aby ktoś miał problem z tytułu tego odliczenia.

  • 8. Data: 2003-04-28 09:55:02
    Od: "grzess" <k...@w...pl>

    sam jestem ojcem dziecka niepelnosprawnego
    zadnych dodatkowych zalacznikow
    orzeczenie trzymam w domu
    wyjasnien udzielam jak wezwia
    pozdrawiam
    grzess

  • 9. Data: 2003-04-28 10:51:45
    Od: "lubella" <l,u,b,e,l,l,a@p,o,c,z,t,a.f,m,>

    > sam jestem ojcem dziecka niepelnosprawnego
    > zadnych dodatkowych zalacznikow
    > orzeczenie trzymam w domu
    > wyjasnien udzielam jak wezwia

    A w ogóle to wzywają w tej sprawie ?? Bo nie wiem czy lepiej nie uprzedzić i
    do zeznania nie dołączyć xera obu dokumentów.... Nie lubię chodzić do tej
    instytucji ;)

    Pozdr,
    lubella

  • 10. Data: 2003-04-28 13:34:43
    Od: "Wioletta Bogusz" <w...@p...onet.pl>

> [...]
    > do zeznania nie dołączyć xera obu dokumentów.... Nie lubię chodzić do tej

    Mnie nigdy nie wezwali, a Twoja nadgorliwość może Ci zaszkodzić. Stara
    zasada, ten, co ma coś na sumieniu, zabezpiecza się wcześniej. Jeżeli boisz
    się skorzystać z przysługującego Ci odliczenia, po prostu nie odliczaj. A i
    tu nie masz pewności, że ktoś Cię nie wezwie na rutynową kontrolę. Decyzję
    niestety musisz podjąć sama...
    Wiola