  • 1. Data: 2006-03-10 00:12:55
    Temat: Kilometrówka i VAT
    Od: "Robert" <r...@p...onet.pl>

    Witam,

    Mam pytanie o VAT od napraw bieżących samochodu osobowego właściciela DG,
    nie wprowadzonego do EŚT:

    Czy VAT odliczamy caly czy tylko do wysokości limitu wg. Ewidencji
    przebiegu?

    Przykład:

    Przejechałem 1000 km * 78 gr = 780 zł
    Naprawiłem auto za 1000 zł + 22% VAT = 1220

    W KUP biorę kwotę niższą, czyli 780 zł
    ale czy odliczam VAT w wysokości 220 zł czy jakoś inaczej??

    Pozdrawiam,

    Robert

  • 2. Data: 2006-03-10 08:23:46
    Temat: Re: Kilometrówka i VAT
    Od: "Robert J." <r...@w...pl>

    > Mam pytanie o VAT od napraw bieżących samochodu osobowego właściciela DG,
    > nie wprowadzonego do EŚT:

    Jeśli się nie mylę to jeśli auto jest prywatne i nie jest w EŚT to VAT w
    ogóle nie odliczasz :-)

  • 3. Data: 2006-03-10 09:26:14
    Od: Paweł Sikorski <p...@l...ITOpl>

    > Jeśli się nie mylę to jeśli auto jest prywatne i nie jest w EŚT to VAT w
    > ogóle nie odliczasz :-)
    Oj mam nadzieję, że jednak się mylisz....:)
    Z tego co pamiętam (było o tym na grupie i to całkiem niedawno), VAT
    odlicza się do wysokości limitu.

  • 4. Data: 2006-03-10 09:38:31
    Od: "Paweł Kosmólski" <p...@o...pl.totezdodalem>

    Użytkownik "Robert" <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Naprawiłem auto za 1000 zł + 22% VAT = 1220
    >
    > W KUP biorę kwotę niższą, czyli 780 zł
    > ale czy odliczam VAT w wysokości 220 zł czy jakoś inaczej??

    VAT normalnie ujmujesz w rejstrze, a w limicie interesuje Cie tylko kwota
    netto.
    Czyli w Twoim przypadku 220 VATu odliczasz jak przy kazdym innym zakupie.
    Kwote netto 1000 zl w koszty wliczasz do wysokosci limitu czyli 780. z czego
    220 zl przechodzi na nastepne okresy do odliczania w ramach nowych
    przejazdów.

    Swoje zdanie w tym przypadku opieram na poradniku INFORU Podatki 3/2006.
    Numer tyczy sie ksiegi przychodow i rozchodow i polecam kupic - niedrogie a
    wszystko na temat znajdziesz.

    --
    pozdrawiam
    Paweł

  • 5. Data: 2006-03-10 10:55:17
    Od: "Robert J." <r...@w...pl>

    > Oj mam nadzieję, że jednak się mylisz....:)
    > Z tego co pamiętam (było o tym na grupie i to całkiem niedawno), VAT
    > odlicza się do wysokości limitu.

    Masz rację, mylę się :-). Właśnie dzwoniłem do swojego biura księgowego i
    już wiem. VAT możesz odliczać od wszystkiego prócz paliwa, bez żadnego
    limitu. Natomiast kwotę netto nie większą niż wychodzi to z ew. przebiegu.
    Czyli jak z przebiegu 1000 km wyjdzie Ci ok.780 zł, a na naprawę wydałeś
    1000 + 220 VAT, to VAT odliczasz cały, ale z tego 1000 tylko 780. Resztę,
    jak proporcje się zmienią, w następnych miesiącach...
    Pozdr.
    RJ

  • 6. Data: 2006-03-11 09:51:22
    Od: "Andrzej R." <a...@n...pl>

    Użytkownik "Robert J." <r...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > 1000 + 220 VAT, to VAT odliczasz cały, ale z tego 1000 tylko 780. Resztę,
    > jak proporcje się zmienią, w następnych miesiącach...

    Jednym z warunków odliczenia VAT jest to, aby wydatek "mógłby być" kosztem
    uzyskania przychodu. Kosztem uzyskania przychodu jest wynik kilometrówki , a
    forma przyszła z ustawy PTU dotyczy roku kalendarzowego. Limitem dla
    odliczenia VAT-u jest więc wynik roczny i w przypadku jego przekroczenia
    zajdzie konieczność korekty deklaracji (i zapłaty odsetek).
    Onegdaj w ustawie PTU był przepis (art. 25 ust. 2 ) traktujący o tym, że
    ograniczenia odliczeń nie stosuje się w przypadku przekroczenia limitów
    wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. I wówczas
    odliczaliśmy cały VAT bez względu na limity kilometrówki. Jednakże przepis
    ten zniknął z ustawy PTU bodaj przed 2 laty i w ten sposób pozostał tylko
    warunek kosztowy. Obawiam się więc, że Twoje biuro rachunkowe nie do końca
    ma rację.
    AR