    From: "K.K." <o...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Konto firmowe nie do wszystkiego
    Date: Sat, 27 Aug 2005 12:57:02 +0200

    > A czy można płacić z takiego konta?

    Nie, rachunki _oszczędnościowe_ mBanku nie mogą być wykorzystywane przez ich
    posiadaczy do przeprowadzania rozliczeń pieniężnych związanych z
    prowadzeniem działalności gospodarczej - § 3. 3 regulaminu
    http://www.mbank.com.pl/przewodnik/regulamin/reg_otw
    _rach.html#D_I
    BRE Bank wprowadził takie zastrzeżenie, którego już nie ma w ustawie Prawo
    Bankowe (PB).

    > Bo np. mam eKartę do eKonta, a do DG
    > używam konta mBiznes. Ale czasem muszę kupić przez Internet coś na
    > potrzeby DG i muszę zapłacić kartą. Do mBiznes karty nie mam (chce mi się
    > płacić prowizji i odsetek za kredyt, którego nie potrzebuję, poza tym
    > eKarta daje większe bezpieczeństwo dzięki możliwości 'rozładowania').

    Mbank do mBiznes Konta nie dostarcza instrumentu umożliwiającego płatności
    internetowe. Dla grupy rachunków tego typu brak jest eKarty i KK.

    > Płacę eKartą. Muszę zgłosić konto prywatne do US?

    Zgłaszając eKonto mBanku będziesz na kursie kolizyjnym z prawem, ale i tu
    rodzi się pewna wątpliwość. Ekarta to nie rachunek. To dwa zupełnie odmienne
    'produkty' bankowe rządzone przez dwa różne akty prawne, ale eKonto (lub
    izzyKonto) jest rachunkiem rozliczeniowym dla eKarty. Dokonując transakcji
    internetowj wykorzystujesz bezpośrednio eKartę, dla której nie ma zakazu,
    ale pośrednio wykorzystujesz rachunek oszczędnościowy eKonto, które już taki
    zakaz ma. Nie podejmę się rozstrzygnięcia czy skorzystanie z takiego
    pośrednictwa (dla DG) będzie złamaniem regulaminu rachunku ;-)

    > W ostateczności można założyć drugie eKonto i do niego mieć tylko eKartę.

    Drugiego nie założysz
    http://www.mbank.com.pl/przewodnik/pytania/faq.html?
    4,1#49 ale możesz
    założyć izzyKonto i do niego podczepić eKartę.

    > Wtedy nikt nie będzie miał dostępu do przelewów 'za piwo' :)

    Ale zarówno izzyKonto jaki i eKonto jest rachunkiem oszczędnościowym,
    którego nie można wykorzystywać w DG z mocy zapisu w Prawie Bankowym
    pozwalającym na takie zastrzeżenie, z którego ten bank skorzystał. Nie
    wszystkie banki wprowadziły takie zastrzeżenie po zmianie ustawy PB, ale ten
    akurat tak. Istniało nawet przed zmianą w PB.

    Pozdr.
    K.K.