    From: gonia <g...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Konto walutowe - różnice kursowe
    Date: Sat, 16 Dec 2006 08:22:43 +0100

    Użytkownik t napisał:

    > No tak tylko że jestem na KPiR a konto jest walutowe, chyba że nie
    > zrozumiałem odpowiedzi :)
    > Przychodza mi eurosy których np nie rusze przez rok, ale jakoś w KPiR
    > muszę uwzględnić
    > to że przyszły, za rok przelewam na konto złotówkowe albo wypłacam i
    > idę do kantoru.
    > Z tym rokiem to przykładowo że by rozicagnąć operacje w czasie, tka
    > anprawdę wsyztsko odbędzie się
    > w tym miesiącu.

    akurat nie ma nic do rzeczy fakt, czy jest to kpir czy kh - tylko sposob
    liczenia roznic wg ustawy o rachunkowosci jest inny jak podatkowy - od
    nowego roku będzie tożsamy

    1.fakturę księgujesz po kursie NBP
    przychodzi za nią zapłata - euro przeliczasz po kursie kupna z dnia
    banku z którego korzystasz (tym niższym). Wychodzi jakaś kwota x, która
    może być wyższa bądź niższa od tej, któą zaksięgowałeś na przychodzie. W
    zależności od tego , w którą stronę to wyszło, zgodnie z obecnym
    sposobem liczenia zwiększasz bądź zmniejszasz przychody - od nowego roku
    pojawią ci się albo koszty albo przychody.

    2.na koniec miesiąca zostają ci środki na r-ku walutowym, które, gdybyś
    prowadził dodatkowe ewidencje walutowe (wymagane jedynie przez uor)
    dałyby najprawdobodobniej dziną kwote na koniec miesiąca, jeżeli
    dokonywane były ruchy na koncie inne poza wpływem.
    Zostało powiedzmy 1000 euro - sprawdzasz po jakim kursie one weszły,
    stosując np metodę pierwsze weszło, pierwsze wyszło (zakładam, że można
    stosować i inną - ostatnie weszło, pierwsze wyszło, ale zgodzę się że
    nie można rónież) i przeliczasz, jaka kwota powinna być na rachunku a
    jaka jest - wtedy powstają juz różnice kosztowe bądź przychodowe.
    Ale osobiście jeszcze nie spotkałąm się z tym, żeby przy kpir ktoś
    stosował różnice od środków na r0ku własnym - włażnie z brakiem wymogu
    prowadzenia ewidencji walutowych równolegle do złotówkowych.

    3.natomiat to bilansu, który ciebie nie interesuje, środki na koniec
    roku wylicza się po kursie NBP, ale tylko do bilansu - z tego tytułu nie
    powstajążądne różnice.

    Pkt 1 stosuje się do zapłaty za zakupy, z tym tylko, że przy wypływie
    euro bierze się kurs zakupu.
    Moim zdaniem, przy kipr stosuje się tylko róznice związane bezpośrednio
    z zakupem lub sprzedażą. Natomiast widziałam ostatnio na własne oka
    kilka interpretacji, w których wszystki urzędu odżegnują się od różnic
    przy zakupie bądź sprzedaży waluty w kantorach. Kiedyś krążyły takie
    interpretacja, że można.