    From: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Konto walutowe - różnice kursowe
    Date: Sat, 16 Dec 2006 21:27:24 +0100

    gonia wrote:

> [...]
    > liczenia roznic wg ustawy o rachunkowosci jest inny jak podatkowy - od
    > nowego roku będzie tożsamy
    >
    > 1.fakturę księgujesz po kursie NBP
    > przychodzi za nią zapłata - euro przeliczasz po kursie kupna z dnia
    > banku z którego korzystasz (tym niższym). Wychodzi jakaś kwota x, która
    > może być wyższa bądź niższa od tej, któą zaksięgowałeś na przychodzie. W
    > zależności od tego , w którą stronę to wyszło, zgodnie z obecnym
    > sposobem liczenia zwiększasz bądź zmniejszasz przychody - od nowego roku
    > pojawią ci się albo koszty albo przychody.

    Czy możemy "powalczyć" jeszcze z punktem 1.

    PDOF, art. 14. pkt 1a mówi

    "Przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursów
    średnich z dnia uzyskania przychodu ogłaszanych przez Narodowy Bank
    Polski. Jeśli przychody wyrażone są w walutach obcych, a między dniem
    ich uzyskania i dniem faktycznego otrzymania występują różne kursy
    walut, przychody te odpowiednio podwyższa się lub obniża o różnice
    wynikające z zastosowania kursu kupna walut z dnia faktycznego
    otrzymania przychodów, ustalonego przez bank, z którego usług korzystał
    uzyskujący przychód, oraz zastosowania kursu średniego ogłaszanego przez
    Narodowy Bank Polski z dnia uzyskania przychodu."

    Tak więc jeśli płatność przychodzi na rachunek walutowy, to czy
    przypadkiem nie powinno się do ustalenia różnic kursowych stosować
    zawsze średniego kursu NBP?

    Mówiąc szczerze, to z taką właśnie interpretacją spotkałem się kiedy
    pytałem (w marcu tego roku) w ogólnopolskiej informacji podatkowej.
    I tak to robiłem.

    Oczywiście jeśli płatność walutowa przychodzi na rachunek złotowy (i
    jest automatycznie przeliczana na plz) to nie mam wątpliwości, że
    zaproponowana interpretacja jest OK.

    Jak zatem powinno to być liczone w przypadku przelewów na rachunek
    walutowy, bo już zaczynam się niepokoić ...

    ----

    Ponieważ, jak napisałaś

    > Ale osobiście jeszcze nie spotkałem się z tym, żeby przy kpir ktoś
    > stosował różnice od środków na r0ku własnym - właśnie z brakiem wymogu
    > prowadzenia ewidencji walutowych równolegle do złotówkowych.

    to jak rozumiem PDOF, art. 14. pkt 1b można "olać"

    Czy bardzo się mylę?

    Pozdrawiam

    Piotrek