  • Data: 2015-10-12 16:52:35
    Temat: Re: Korwin a PIT
    Od: m <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 12.10.2015 o 16:30, Liwiusz pisze:
    > Nie jest lepszy, bo opodatkowuje pracę, a nie konsumpcję.

    Przecież VAT tak jak i PIT jest odprowadzany od zysku przedsiębiorstwa
    (wartość dodana sprowadza się do zysku), w podobnej zresztą stawce (tj.
    ok 18% kwoty brutto). To że nominalnie jest inny niż PIT, nie zmienia
    faktu że jest tak samo opodatkowującym pracę jak i PIT jest
    opodatkowującym konsumpcję.

    Jakbym zakręcił, rozważmy 2 sytuacje, tylko VAT i tylko PIT:

    1 tylko VAT. kupuję komputer, płacę za niego 12300 zł. Sklep komputerowy
    kupił go za 6150 (5000 + VAT). Odprowadza VATu 1150 zł, zostaje mu 5000
    "na rękę".

    2. tylko PIT: kupuję komputer, płacę za niego 12300 zł, sklep
    komputerowy kupił go za 6150. Ma 6150 zysku, odprowadza 1107zł, zostaje
    mu 5043zł.

    Do tego VAT jest podatny na wyłudzenia zwrotu z urzędu skarbowego.

    Gdzie ta zaleta VATu w stosunku do PITu? Poza sloganem że nie
    ododatkowuje pracy?

    p. m.