  • Data: 2003-04-25 07:04:50
    Temat: Re: Koszt naprawy powypadkowej samochodu w EŚT
    Od: "Aneta" <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "hADeSik" <h...@h...sru> napisał w wiadomości
    news:b87cr7$b7b$1@news.onet.pl...
    > ###----- w odpowiedzi na list od Aneta -----###
    >
    > znaczy sugerujesz, że jak naprawy nie zaliczyłem do KUP to odszkodowanie
    > nie jest przychodem?
    > się nie zgodzę - podstawę poproszę, że wtedy nie jest...
    Mam na myśli sytuację, gdy w wyniku umowy zawartej pomiędzy ubezpieczalnią a
    np. warsztatem samochodowym - nie otrzymujesz odszkodowania do ręki (na
    konto) ale ubezpieczyciel pokrywa koszty naprawy. Do Ciebie nie trafiają
    żadne pieniądze. Więc o jakim przychodzie piszesz? Nie ponosisz kosztów
    naprawy więc jak je chcesz uznać za KUP? Jeżeli ujmiesz taką fakturę za
    naprawę w kosztach (rozpatruję tu przypadek, gdy koszt naprawy pokrywa
    bezpośrednio ubezpieczyciel przelewajac pieniądze na konto warsztatu, który
    tą naprawę wykonał) a kwotę, którą przelał ubezpieczyciel do warsztatu
    ujmiesz jako swój przychód - to w ogólnym rozliczeniu wyjdzie na 0, ALE
    podwyższasz tym samym swój obrót, a to już może mieć konsekwencje podatkowe,
    choćby w zawyżonym limicie na reprezentację i reklamę. Nie piszę o sytuacji,
    gdy z jakichś powodów nie zaliczyłeś faktury za naprawę samochodu, za którą
    zapłaciłeś z własnych środków do KUP (a miałeś ważną polisę AC). Otrzymane
    odszkodowanie JEST Twoim przychodem. Nawiasem mówiąc wydaje mi się, że w
    żadnej ubezpieczalni nie załatwia się nic "na gębę" - a szczególnie wypłat
    odszkodowań - i na wszystko są jakieś protokoły, pisma, decyzje itp.

    > a to już zalezy od tego jaką franszyzę masz na myśli - przy redukcyjnej
    > to chyba trochę inaczej wygląda...

    Przy redukcyjnej owszem, ale przy intergralnej wygląda to dokładnie tak, jak
    napisałam - zreszta każdy chyba wie jaką ma polisę i co ona obejmuje, a
    czego nie.
    Jeżeli koszt naprawy jest niski, to po zgłoszeniu szkody do ubezpieczalni
    poszkodowany powinien otrzymać decyzję o niewypłaceniu odszkodowania z
    jakichś tam powodów. I IMO taka decyzja pozwala zaliczyć wydatki poniesione
    na naprawę do KUP, gdyż podstawowy warunek (czyli ważna polisa AC) został
    spełniony. Jeżeli nie chcesz zawracać sobie głowy ubezpieczalnią, bo
    rzeczywiście koszt naprawy jest niski, to wydatki z tytułu naprawy możnaby
    uznać za wydatki związane z bieżącą eksploatacją a nie z wypadkiem.
    Pozdrawiam Aneta