  • 1. Data: 2003-04-22 20:10:31
    Temat: Koszt naprawy powypadkowej samochodu w EŚT
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

    Witam,

    Jesli samochod NIE MA ubezpieczenia AC to koszt
    remontow powypadkowych ponosi sie z wlasnej kieszeni
    i nie mozna wliczyc ich w koszty DG. To jest jasne.

    Nie rozumiem natomiast jak to jest dokladnie, gdy
    samochod JEST ubezpieczony AC.

    Przede wszystkim - czy jest przymus wykorzystania polisy AC,
    nawet do pokrycia kosztow drobnej naprawy???
    Mam nadzieje, ze takiego przymusu nie ma, bo planuje wlasnie
    normalnie wpliczyc w koszty fakture za taką drobna naprawe (200 zł).
    Zaplacilem z wlasnej kieszeni, ubezpieczyciela nie powiadamialem.
    Chce to normalnie w koszty wliczyc - co wiecej - normalnie odliczyc VAT!
    Mysle, ze moge tak zrobic. Zgodzicie sie z tym?

    Ale chcialbym jeszcze zapytac co w sytuacji, gdy dojdzie do wiekszej
    stluczki i koszt naprawy, np. 2500 zł - pokryje mi w calosci
    (z mojego AC) ubezpieczyciel.

    Nigdy nie mialem takiej sytuacji, ale o ile wiem, to jest tak, ze
    najpierw sie samemu placi w warsztacie (cos+VAT),
    a potem ubezpieczyciel zabiera mi ta fakutre (ma prawo?)
    oddaje kase (ale chyba tylko netto, bez vat) i wystawia jakies
    pokwitowanie.
    Co wtedy z VAT?
    Co w ogole wtedy z odliczeniem kosztu?

    Bo znam takich agentow co twierdza, ze kwote z pokwitowania od PZU
    normalnie wliczali sobie w kosztyty! (chyba jakas paranoja? - wliczac
    w koszt wydatek, za ktory ktos nam oddal).

    Ale jesli ubezpieczyciel nie zabiera pierwotnej faktury z warsztatu,
    to..... hmmm...... ktos moglby ukryc przed fiskusem odzyskanie
    kasy z PZU i wliczac sobie w koszty calosc naprawy.....
    Samochod mial AC - wiec ten ustawowy wymog byl spelniony....

    Ale ja naprawde nie skorzystalem z PZU, ale jak mam to udowodnic
    w razie kontroli fiskusa? Jak mozna udowodnic, ze cos nie mialo miejsca?
    Na podstawie nieistnienia jakiegos dokumentu ?????

    Czy ktos moglby rzucic na to nieco swiatla (+ VAT).

    Dzieki,

    latet

  • 2. Data: 2003-04-22 20:22:45
    Temat: Re: Koszt naprawy powypadkowej samochodu w EŚT
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

    Hmm.... a moze to rzeczywiscie tak jest, ze fiskusa nie obchodzi
    czy PZU oddalo mi kase za naprawe powypadkowa,
    i zawsze i tak i tak moge sobie koszt naprawy zaliczyc do KUP?
    (o ile bylo wazne AC).

    Mozliwe to?

    Dzieki,

    latet

  • 3. Data: 2003-04-22 20:24:54
    Od: "Wioletta Pikorska" <w...@j...com.pl>

    Użytkownik "Latet" <N...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Na podstawie nieistnienia jakiegos dokumentu ?????
    >
    > Czy ktos moglby rzucic na to nieco swiatla (+ VAT).

    Latet ale ty drążysz ten temat z wypadkiem samochodowym i ubezpeieczniem
    AC.Ja uważam że nie ma przymusu wykorzystania AC .
    Jeśli oddasz fakturę ubezpieczycielowi to nie odliczysz vat brak faktury nie
    ma odliczenia.
    Czy i jak udowodnić że odzszkodowania nie otrzymałam no to mam problem nie
    wiem.
    Wiola

  • 4. Data: 2003-04-23 08:11:56
    Od: "Aneta" <d...@p...onet.pl>

> [...]
    > czy PZU oddalo mi kase za naprawe powypadkowa,
    > i zawsze i tak i tak moge sobie koszt naprawy zaliczyc do KUP?

    Jeśli koszt naprawy powypadkowej zaliczyłeś do KUP, to otrzymane
    odszkodowanie zaliczasz do pozostałych przychodów. Jeśli chodzi o drobną
    szkodę, to często umowy ubezpieczenia zawierają tzw franszyzę, czyli
    ubezpieczyciel nie wypłaca odszkodowania jeśli wartość naprawy nie
    przekroczy jakiejś określonej kwoty. Dopiero powyżej tej kwoty odszkodowanie
    wypłacane jest w całości. Jeżeli oddajesz auto do naprawy powypadkowej do
    warsztatu, który ma podpisaną umowę z ubezpieczycielem, to z reguły
    otrzymujesz fakturę Vat i tylko ten Vat musisz zapłacić (następnie go sobie
    możesz odliczyć) - nie masz kosztów i nie otrzymujesz do ręki odszkodowania
    (całość idzie bezpośrednio do warsztatu)
    Pozdrawiam Aneta

  • 5. Data: 2003-04-23 08:28:55
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

> [...]
    > możesz odliczyć) - nie masz kosztów i nie otrzymujesz do ręki
    odszkodowania
    > (całość idzie bezpośrednio do warsztatu)

    No dobrze,
    a jak sie to ma do art. 25 ust. 1 pkt 3 Ustawy o VAT,
    ktory mowi, ze jest zakaz odliczania VAT naliczonego
    od towarow i uslug, ktorymi rozporzadzono w sposob
    nie pozwalajacy na zaliczenie poniesionych wydatkow
    do KUP?

    latet

  • 6. Data: 2003-04-23 08:48:14
    Od: "Aneta" <d...@p...onet.pl>

> [...]
    > od towarow i uslug, ktorymi rozporzadzono w sposob
    > nie pozwalajacy na zaliczenie poniesionych wydatkow

    Jeżeli masz ważną polisę AC to wydatki poniesione na naprawę powypadkową
    samochodu są jak najbardziej KUP. Jeśli nie ponosisz dodatkowych wydatków
    związanych z naprawą, bo finansuje je ubezpieczyciel z Twojego AC (bo taką
    ma podpisaną umowę z warsztatem) nie oznacza, że nie możesz odliczyć sobie
    Vatu, który zapłaciłeś (ubezpieczyciel finansuje kwotę netto naprawy).

  • 7. Data: 2003-04-23 22:39:51
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

    > Ja dokładnie tak właśnie miałem. Dostałem fakturę od warsztatu, który
    > naprawiał (naprawa bezgotówkowa z polisy AC, bo były problemy z OC
    sprawcy,
    > a zależało mi na czasie), z tej faktury zapłaciłem tylko VAT.
    > Sam jestem ciekaw, w jaki sposób US (bez np. kontroli krzyżowej) bedzie
    > wiedział, że nie płaciłem całości faktury?

    Czyli ten VAT - ktory zaplaciles warsztatowi, odliczyles sobie
    potem normalnie?
    Ciekawi mnie jak to sie w takim przypadku rozpisuje w KPiR
    i ksiedze zakupow VAT - skoro nie mozesz wartosci netto
    zaliczyc do KUP?

    Mysle, ze US moze domniemywac, ze nie placiles calosci
    na podstawie tego, ze masz ubezpieczenie AC,
    a miec je musisz, aby w ogole tu cos odliczac.

    Widze, ze kwestia ta nie jest wcale taka prosta i oczywista.

    Pozdrawiam,

    latet

  • 8. Data: 2003-04-24 00:50:52
    Od: hADeSik <h...@h...sru>

    ###----- w odpowiedzi na list od Latet -----###
    > Ale ja naprawde nie skorzystalem z PZU, ale jak mam to udowodnic
    > w razie kontroli fiskusa? Jak mozna udowodnic, ze cos nie mialo miejsca?
    > Na podstawie nieistnienia jakiegos dokumentu ?????

    zwrócić sie do ubezpieczyciela (dlaczego większość myśląc o
    ubezpieczycielu pisze o PZU ? ) o wydanie zaświadczenia, że nie
    otrzymałeś wypłaty odszkodowania (powinno chyba wystarczyć zwykłe
    zaświadczenie o bezszkodowym okresie ubezpieczenia - a takie to już
    muszą wydać bo ustawa ich zobowiązuje)

    hADeSik który zdecydowanie jest za korzystaniem z usług innych firm
    ubezpieczeniowych niż PZU

    podstawy: http://www.zus.4un.pl | http://www.podatki.4un.pl
    http://www.forum.dlaciebie.net - tam często bywam...

  • 9. Data: 2003-04-24 00:57:52
    Od: hADeSik <h...@h...sru>

    ###----- w odpowiedzi na list od Aneta -----###
    > Jeśli koszt naprawy powypadkowej zaliczyłeś do KUP, to otrzymane
    > odszkodowanie zaliczasz do pozostałych przychodów.

    znaczy sugerujesz, że jak naprawy nie zaliczyłem do KUP to odszkodowanie
    nie jest przychodem?
    się nie zgodzę - podstawę poproszę, że wtedy nie jest...

> [...]
    > ubezpieczyciel nie wypłaca odszkodowania jeśli wartość naprawy nie
    > przekroczy jakiejś określonej kwoty. Dopiero powyżej tej kwoty odszkodowanie

    a to już zalezy od tego jaką franszyzę masz na myśli - przy redukcyjnej
    to chyba trochę inaczej wygląda...

    hADeSik

  • 10. Data: 2003-04-24 00:59:15
    Od: hADeSik <h...@h...sru>

    ###----- w odpowiedzi na list od Aneta -----###
    > (ubezpieczyciel finansuje kwotę netto naprawy).

    a to już zalezy od umowy ubezpieczenia o ile się orientuję...

    hADeSik