  • 1. Data: 2006-02-09 14:54:47
    Temat: Kwota zwolniona od podatku 530,04zl
    Od: "EPH" <g...@o...pl>

    Witam szanownych Grupowiczow,

    mam pytanie, jak to naprawde jest z ta kwota zwolniona od podatku?

    Zakladamy w styczniu dzialalnosc na warunkach ogolnych, jestem platnikiem
    vat 22%.
    Wystawilem juz 2 faktury za styczen i nadszedl czas wyliczenia podatku 19%.

    Wiec jak to jest? Czy ta kwote 530,04zl moge sobie odjac od podstawy w
    calosci,
    czy powinienem podzielic ja na 12 miesiecy co daje kwote 44,17zl?
    Czy moge w kazdym miesiacu sobie odjac 530,04zl od podstawy, czy jest to
    tylko kwota
    do odliczenia jednorazowo w skali danego roku podatkowego?

    Wydaje mi sie, ze odliczam tylko 44,17zl w kazdym miesiacu?

    Prosze o porade.
    Bardzo dziekuje i pozdrawiam,
    ehelp(malpa)o2.pl

  • 2. Data: 2006-02-09 15:14:19
    Temat: Re: Kwota zwolniona od podatku 530,04zl
    Od: "mgma" <m...@n...pl>

    Użytkownik "EPH" <g...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > do odliczenia jednorazowo w skali danego roku podatkowego?
    >
    > Wydaje mi sie, ze odliczam tylko 44,17zl w kazdym miesiacu?

    Od początku odlicza się całą kwotę.
    I tak np. w styczniu wychodzi podatek 200 zł -530,04
    W lutym np. podatek wychodzi 220 zł - 530,04 itd

  • 3. Data: 2006-02-09 15:44:18
    Od: "Ania" <a...@N...alpha.net.pl>

    Użytkownik "mgma" <m...@n...pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "EPH" <g...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Od początku odlicza się całą kwotę.
    > I tak np. w styczniu wychodzi podatek 200 zł -530,04
    > W lutym np. podatek wychodzi 220 zł - 530,04 itd

    Czegoś nie doczytałam?a nie 530,08?
    pozdrawiam ania
    p.s
    http://www.liczyk.com.pl/aktualnosci/stawki_podatkow
    e.php

  • 4. Data: 2006-02-09 15:48:44
    Od: "EPH" <g...@o...pl>

    Użytkownik "mgma" <m...@n...pl> napisał w wiadomości

    > Od początku odlicza się całą kwotę.

    > I tak np. w styczniu wychodzi podatek 200 zł -530,04

    > W lutym np. podatek wychodzi 220 zł - 530,04 itd

    Nie rozumiem tego zapisu?

    Np.. Po odjeciu moich wszystkich kosztow otrzymuje kwote 4.150zl

    (i jest to ta podstawa od ktorej się wylicza 19% podatku) To jeszcze od tego
    mam odjac to 530,04zl?

    Czyli w ostatecznosci będzie to 0,19 x (4150 - 530,04) = 687,79zl Tyle musze
    oddac do US? I zostanie mi na czysto 3.462,20?

  • 5. Data: 2006-02-09 15:56:25
    Od: maz <m...@o...pl>

    Użytkownik EPH napisał:
> [...]
    >
    > Czyli w ostatecznosci będzie to 0,19 x (4150 - 530,04) = 687,79zl Tyle musze
    > oddac do US? I zostanie mi na czysto 3.462,20?

    a nie przypadkiem: (0,19 x 4150) - 530,04 = 258,46 PLN
    ?

  • 6. Data: 2006-02-09 16:01:50
    Od: "cim" <p...@p...net_usun_to>

    > a nie przypadkiem: (0,19 x 4150) - 530,04 = 258,46 PLN

    (0,19 x 4150) - 530,08 = 258,42

    cim

  • 7. Data: 2006-02-09 16:10:07
    Od: "cim" <p...@p...net_usun_to>

    > Czyli w ostatecznosci będzie to 0,19 x (4150 - 530,04) = 687,79zl Tyle
    > musze
    > oddac do US? I zostanie mi na czysto 3.462,20?

    W tym dzialaniu jest blad 4150 to podstawa obliczenia podatku a 530,08 to
    19% z kwoty wolnej 2789,89. Tak wiec 0,19 x (4150 - 2789,89) = 258,42

    Najpierw obliczasz podatek z podstawy, pozniej pomniejszasz go o kwote wolna
    530,08.

    Oczywiscie przy zalozeniu ze nie jestes na liniowce wtedy kwoty wolnej nie
    odliczasz ;)

    cim

  • 8. Data: 2006-02-09 20:09:16
    Od: "lysiejacy" <l...@s...gazeta.pl>

> [...]
    > 19% z kwoty wolnej 2789,89. Tak wiec 0,19 x (4150 - 2789,89) = 258,42
    >
    > Najpierw obliczasz podatek z podstawy, pozniej pomniejszasz go o kwote

    Ale 2789,89 to kwota wolna od podatku w skali roku
    Dlaczego więc nikt nie prostuje informacji, że może sobie 19% z tej kwoty
    czyli 530,08 odliczać co miesiąc - przecież może to odliczyc tylko raz w
    roku, a nie co miesiąc - jesli się myle to prosze o wyjasnienie gdzie i
    dlaczego
    pozdrawiam

  • 9. Data: 2006-02-09 22:17:53
    Od: "cim" <p...@p...net_usun_to>

> [...]
    > czyli 530,08 odliczać co miesiąc - przecież może to odliczyc tylko raz w
    > roku, a nie co miesiąc - jesli się myle to prosze o wyjasnienie gdzie i

    W pit-5 przychody wykazuje sie narastajaco z miesiaca na miesiac i dlatego
    tez odlicza sie w calosci 530,08 juz od samego poczatku.

    1/12 kwoty wolnej mozna odliczac np: przy obliczaniu wynagrodzenia ze
    stosunku pracy.

    cim

  • 10. Data: 2006-02-13 11:45:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 9 Feb 2006, lysiejacy wrote:

    > Ale 2789,89 to kwota wolna od podatku w skali roku

    Tak wKF: ustawa definiuje ograniczenie *podatku* a nie *podstawy*.
    A wbrew naumianej w szkole matematyce - przy liczeniu podatków
    przemienność działań... nie działa :>
    Powodem są oczywiście zaokrąglenia :)
    "Kwota wolna" jest takim potocznym pojęciem, wygodnym ale nieścisłym.

    > Dlaczego więc nikt nie prostuje informacji, że może sobie 19% z tej kwoty
    > czyli 530,08 odliczać co miesiąc

    ...bo nie może :)
    Ja wiem że już wiesz, ale może dla porządku:
    - PIT jest podatkiem rozliczanym ROCZNIE. Sporządza się deklaracje
    dotyczące ZALICZEK i płaci ZALICZKI na podatek
    - powoduje to iż ROCZNE kwoty niekiedy pojawiają się na MIESIĘCZNYCH
    deklaracjach
    - a później jak już ludziska sobie skojarzą co i jak, to ową zasadę
    przenoszą na pozostałe podatki i strasznie ich dziwi że PCC albo
    VAT wolno zmieniać w środku roku :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)