  • 1. Data: 2006-02-09 15:14:15
    Temat: niższy ZUS a wolny zawód - dwa pytania
    Od: "ktp" <k...@a...net>

    Witam

    mam dwa pytania o niższy zus dla rozpoczynających dg
    w przypadku wolnego zawodu (lekarz)

    wiem, że zus twierdzi, że można z tego korzystać,
    a np RPO - że nie - i że pozytywna interpretacja zus to bzdura

    i tu pytanie:
    co grozi, jeśli np za 9 lat zus zmieni zdanie?
    (i też zacznie twierdzić, że jednak nie można było z tego korzystać)
    ile każą płacić - same składki? z odsetkami?
    z jakimi karami trzeba się liczyć?

    drugie pytanie:
    od kiedy wypada się z niższego zusu, jeśli wystawi się rachunek
    dla byłego pracodawcy - od dnia wystawienia rachunku,
    czy od początku dg?

    dziękuję za odpowiedzi
    KTP

  • 2. Data: 2006-02-13 11:47:35
    Temat: Re: niższy ZUS a wolny zawód - dwa pytania
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 9 Feb 2006, ktp wrote:

    > co grozi, jeśli np za 9 lat zus zmieni zdanie?
    > (i też zacznie twierdzić, że jednak nie można było z tego korzystać)
    > ile każą płacić - same składki? z odsetkami?
    > z jakimi karami trzeba się liczyć?

    IMVHO, posiadając pisemną interpretację można powoływać się na
    "zasadę zaufania". Składki trzeba będzie zapłacić (bo żadna
    "zasada" nie zmienia przepisów) ale przed odsetkami powinno
    ochronić.
    Co przemawia przeciw takiemu postawieniu sprawy ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2006-02-13 16:02:22
    Od: "ktp" <k...@p...onet.pl>

    > IMVHO, posiadając pisemną interpretację można powoływać się na
    > "zasadę zaufania".

    czy w ZUSie też można starać się o wiążącą interpretację tak, jak w US?
    czy za taką interpretację w ZUS coś się płaci (w US chyba 5zeta)?
    czy są jakieś wymogi co do formy/treści zapytania?
    (np w US trzeba m.in. przedstawić własne stanowisko w sprawie i oświadczyć,
    że nie toczy się postępowanie...)

    > --
    > pozdrowienia, Gotfryd
    > (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)