  • 11. Data: 2006-11-08 11:26:21
    Temat: Re: Licencja i podwójne opodatkowanie
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

    Użytkownik "ZN" <z...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:7012.00000066.4551ae65@newsgate.onet.pl...
    > A jak to wygląda od strony firmy angielskiej - bo przecież dostaje o te 10
    > (czy
    > 20%) mniej niż powinna. Czy ten podatek jest zaliczany w poczet podatku
    > angielskiego i tam rozliczany, czy o zwrot tego podatku trzeba się
    > upominać w
    > Polsce?

    w naszej ustawie reguluje to art.20
    podatnik ma prawo odliczyć zapłacony za granica podatek
    przypuszczam, że brytyjskie przepisy przewidują podobne rozwiązanie
    po to chyba wystawiasz kontrahentami informację IFT2/2R o zapłaconym w RP
    podatku :)

    > Dlaczego firma w Polsce ma martwić się podatkiem firmy angielskiej?
    > Dostaje
    > fakturę, płaci fakturę i już. Ewentualnie rozlicza VAT.

    "martwienia sie" vatem nie kwestionujesz
    a to też podatek :)

    > Pozdrawiam,

    wzajemnie

  • 12. Data: 2006-11-08 12:08:47
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 08-11-2006 o 12:22:35 ZN <z...@o...pl> napisał(a):

    > Ano stąd, że zamiast zapłacić tyle, ile wynosi kwota "do zapłaty" z
    > faktury
    > firma polska musi część pieniędzy potrącić i wpłacić je do polskiego US
    > - jak
    > rozumiem.

    Możesz wkleić odpowiednie artykuły? Pierwsze o tym słyszę
    a dotyczy to mnie też.

  • 13. Data: 2006-11-08 12:31:23
    Od: "ZN" <z...@o...pl>

    potrÄ&#65533;ciÄ&#65533; i wpĹ&#65533;aciÄ&#65533; je do

    > MoĹźesz wkleiÄ&#65533; odpowiednie artykuĹ&#65533;y? Pierwsze o tym
    sĹ&#65533;yszÄ&#65533;
    > a dotyczy to mnie teĹź.

    Sam nie bardzo wiem i nie bardzo to rozumiem, ale yo ssarian trochę wyjaśnił tutaj:
    http://niusy.onet.pl/niusy.html?t=artykul&group=pl.s
    oc.prawo.podatki&aid=43175106

    i rzeczywiście ten artykuł (art. 21 ustawy) chyba wyjaśnia kwestię. Chociaż
    dalej nie rozumiem dlaczego dotyczy to faktur. Zawsze wydawało mi się, że
    faktura rzecz święta - kwota do zapłaty, to kwota do zapłaty.

    Pozdrawiam,
    ZN

  • 14. Data: 2006-11-08 12:31:40
    Temat: Re: Licencja i podwĂłjne opodatkowanie
    Od: z...@o...pl

  • 15. Data: 2006-11-08 12:32:24
    Od: gonia <g...@w...pl>

    przypadkiem się natknęłam na ten temat

    Aktualna na: 2004-11-25

    Informacja Urzędu Skarbowego w Oleśnie

    z dnia 25 listopada 2004 r.

    PP-443/43/JK/04

    http://sip.mf.gov.pl/sip/

    Pytanie podatnika:
    1. Podatek od towarów i usług: - czy odnośnie zakupionej licencji od
    firmy z Wielkiej Brytanii na nadawanie programu satelitarnego: - należy
    dokonać rejestracji jako podatnik VAT UE?, - kiedy powstaje obowiązek
    podatkowy od powyższych usług?, - w jakim terminie winniśmy go rozliczyć?
    2. Podatek dochodowy od osób prawnych: - czy od zakupu tej samej
    licencji spółdzielnia winna odprowadzić podatek dochodowy - w wysokości
    ryczałtowej 10%?

    W odpowiedzi na pismo z dnia 22 września 2004 r. (data wpływu 28
    września 2004 r.) działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29
    sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. 1997 r. Nr 137 poz. 926 ze
    zm.) w sprawie wyjaśnienia: 1. Podatek od towarów i usług: - czy
[...]

    Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oleśnie informuje, że: - nabycie licencji
    na nadawanie programu satelitarnego od firmy z Wielkiej Brytanii
    stanowi, w myśl ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i
    usług (Dz. U. 2004 r. Nr 54 poz. 535), nabycie usługi importowej
    niematerialnej określonej w art. 27 ust. 4 pkt 1 tej ustawy. Nabycie
    tych usług nie wymaga złożenia druku rejestracyjnego VAT-R/UE.
    Podatnikiem z tytułu importu usług jest krajowy usługobiorca. Obowiązek
    podatkowy w przypadku importu usług powstaje z chwilą dokonania całości
    lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności
    określonego w umowie lub fakturze, o czym stanowi art. 19 ust. 19 w
    związku z ust. 13 pkt 4 ustawy o VAT. Specyfikacja rozliczeń podatkowych
    polega w przypadku importu usług (w tym licencyjnych) na tym, że kwotę
    podatku naliczonego stanowi dla licencjobiorcy, ,,importującego"
    licencję, kwota podatku należnego od importu danej usługi, z tytułu
    którego jest on podatnikiem (nabywcą usługi) wg art. 86 ust. 2 pkt 4 ww.
    ustawy o VAT. W zakresie zatem, w jakim licencja, a właściwie pozyskane
    dzięki niej programy satelitarne, będą wykorzystywane do wykonywania
    czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zgodnie z ogólną regułą z art.
    86 ust. 1 powyższej ustawy, licencjobiorca będzie mógł obniżyć kwotę
    podatku należnego od tych czynności o kwotę podatku należnego od
    ,,importowanej" licencji. Według art. 29 ust. 17 ustawy o VAT podstawą
    opodatkowania z tytułu importu usług jest kwota, którą usługobiorca jest
    obowiązany zapłacić z wyjątkiem, gdy na podstawie odrębnych przepisów
    wartość usługi zwiększa wartość celną importowanego towaru albo w
    przypadku, gdy podatek został rozliczony przez usługodawcę. Dokonując
    nabycia powyższych usług podatnik obowiązany jest do wystawienia faktury
    wewnętrznej, co wynika z art. 106 ust. 7 ustawy o VAT. Podatek należny
    określony w tej fakturze należy wykazać w deklaracji VAT-7 za miesiąc, w
    którym przypada wyżej wskazany obowiązek podatkowy i złożyć deklarację
    podatkową za okres danego miesiąca w terminie do 25 dnia miesiąca
    następującego po każdym kolejnym miesiącu.

    2. Podatek dochodowy od osób prawnych: - czy od zakupu tej samej
    licencji spółdzielnia winna odprowadzić podatek dochodowy - w wysokości
    ryczałtowej 10%? Udzielając odpowiedzi w zakresie opodatkowania
    należności licencyjnych Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oleśnie informuje,
    że zgodnie z art. 12 ust. 1 umowy między Rządem Polskiej
    Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Zjednoczonego Królestwa Wielkiej
    Brytanii i Północnej Irlandii w sprawie zapobieżenia podwójnemu
    opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i zysków majątkowych,
    podpisana w Londynie dnia 16 grudnia 1976 r. (Dz. U. 1978 r. Nr 7 poz.
    20) należności licencyjne, pochodzące z Umawiającego się Państwa,
    uzyskane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim
    Umawiającym się Państwie, która jest ich właścicielem, mogą być
    opodatkowane w tym drugim Umawiającym się Państwie. Natomiast ust. 2
    art. 12 tej umowy stanowi, że należności mogą być także opodatkowane w
    Umawiającym się Państwie, w którym powstały, i zgodnie z prawem tego
    Państwa, lecz podatek w ten sposób ustalony nie może przekroczyć 10%
    kwoty brutto tych należności.

    A zatem, jeżeli art. 12 ust. 2 ww. umowy stanowi, że ,,należności mogą
    być opodatkowane" w omawianym przypadku zastosowanie będzie miał art. 21
    ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od
    osób prawnych (Tekst jednolity: Dz. U. 2000 r. Nr 54 poz. 654 ze zm.).
    Zgodnie z tym przepisem dochody uzyskane przez podmioty zagraniczne na
    terytorium Polski z tytułu wypłacanych im przez podmioty polskie odsetek
    oraz należności licencyjnych (z praw autorskich lub pokrewnych, z praw
    do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym
    również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy
    receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do
    użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu,
    urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym
    doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej -
    know-how), co do zasady podlegają w Polsce opodatkowaniu podatkiem
    dochodowym w wysokości 20% przychodów. Wobec powyższego Spółdzielnia
    Mieszkaniowa w (...) jako podmiot wypłacający należności licencyjne
    zobowiązana jest na podstawie art. 26 ust. 1 i 3 ustawy o podatku
    dochodowym od osób prawnych: - pobrać w dniu dokonania wpłaty
    zryczałtowany 10% podatek dochodowy od wypłaconych należności (jeżeli
    Spółka okazała certyfikat rezydencji w Wielkiej Brytanii), - przekazać
    wypłacany podatek od wypłacanych należności w terminie do 7 dnia
    miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek, na
    rachunek Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu, - przesłać, w terminie
    przekazania kwoty pobranego podatku Naczelnikowi Opolskiego Urzędu
    Skarbowego w Opolu deklarację CIT-10, - przesłać w terminie przekazania
    podatku, podatnikowi informację IFT-2 o wysokości dochodu i pobranego
    podatku dochodowego (informacje tę należy również złożyć do Opolskiego
    Urzędu Skarbowego w Opolu). Niniejszej odpowiedzi udzielono w oparciu o
    aktualny stan prawny oraz stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu.

  • 16. Data: 2006-11-08 12:43:53
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 08-11-2006 o 13:31:40 <z...@o...pl> napisał(a):

> [...]
    > dalej nie rozumiem dlaczego dotyczy to faktur. Zawsze wydawało mi się, że
    > faktura rzecz święta - kwota do zapłaty, to kwota do zapłaty.

    Ale tutaj chodzi o Sp zoo i pdop a nie pdof ?

  • 17. Data: 2006-11-08 12:47:23
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

    Użytkownik "gonia" <g...@w...pl> napisał w wiadomości
    > przypadkiem się natknęłam na ten temat
    >

    > Aktualna na: 2004-11-25

    i nadal jest aktualna, z wyjątkiem:

    > - przesłać w terminie przekazania podatku, podatnikowi informację IFT-2 o
    > wysokości dochodu i pobranego podatku dochodowego (informacje tę należy
    > również złożyć do Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu).

    informacja zmieniła trochę nazwę na IFT2/2R
    przekazuje się ją teraz do US i kontrahenta do końca 3-go miesiąca roku
    nastepnego (jako informację roczną) lub na wniosek kontrahenta - wcześniej ,
    co nie zwalnia z obowiązku zlożenia również informacji rocznej
    co ciekawe - składa się je nawet wtedy, gdy nie pobrano podatku

    pozdrawiam

  • 18. Data: 2006-11-08 13:06:24
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

    Użytkownik "t" <r...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Ale tutaj chodzi o Sp zoo i pdop a nie pdof ?

    no tak, ale podatnik pdop może być jednocześnie płatnikiem pdof
    i odwrotnie też :)
    stąd OF kupujacy niektóre rodzaje usług od OP, mają obowiązek potrącić pdop
    art.21 pdop wymienia te usługi
    nie ograniczaja się one bynajmniej do licencji

    pozdrawiam

  • 19. Data: 2006-11-08 13:33:40
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 08-11-2006 o 14:06:24 my way <y...@s...tlen.pl>
    napisał(a):

    > U?ytkownik "t" <r...@o...pl> napisa? w wiadomo?ci
    >
    > no tak, ale podatnik pdop mo?e byae jednocze?nie p?atnikiem pdof
    > i odwrotnie te? :)
    > st?d OF kupujacy niektóre rodzaje us?ug od OP, maj? obowi?zek potr?ciae
    > pdop
    > art.21 pdop wymienia te us?ugi
    > nie ograniczaja si? one bynajmniej do licencji

    No to nieźle. I do spółek z jakich krajów się to stosuje?
    Wszystkich?
    Jestem w lekkim szoku bo pierwsze o czymś takim słyszę,
    a ja właśnie w tych obszarach działam - żaden księgowy
    czy doradca nigdy nie wspomniał mi o tym ani też nigdzie
    tgo ine wycztałem.

  • 20. Data: 2006-11-08 13:38:31
    Od: "ZN" <z...@o...pl>

> [...]
    > art.21 pdop wymienia te usługi
    > nie ograniczaja się one bynajmniej do licencji

    A czy zmienia postać rzeczy, jeśli kupującym ("firma polska") jest spółka, a
    sprzedawcą ("firma brytyjska") osoba fiziyczna (coś w rodzaju naszej DG)?

    ZN