  • 1. Data: 2005-04-05 13:39:48
    Temat: Mniejszy ZUS - czy tak można ?
    Od: "stasiu" <s...@i...net.pl>

    Witam
    Jeżeli zostane zatrudniony na umowe zlecenie, z wynagrodzeniem w stawce
    godzinowej (np. 10zl/h i 2 godziny tygodniowo) i założę działalność
    gospodarcza to pracodawca bedzie za mnie placil skaldki zus od 80zl (ok.
    30zl) a ja z tytułu prowadzenia dzialanosci gospodarczej będę placil tylko
    ubezpieczenie zdrowotne ok 160zl?

    pozdrawiam
    Stasiu

  • 2. Data: 2005-04-05 13:54:48
    Temat: Re: Mniejszy ZUS - czy tak można ?
    Od: "RySZARd" <c...@k...mowi.nie.spamerom.pl>

    > Jeżeli zostane zatrudniony na umowe zlecenie, z wynagrodzeniem w stawce

    na umowe zlecenie to nie zatrudnienie

    > godzinowej (np. 10zl/h i 2 godziny tygodniowo) i założę działalność
    > gospodarcza to pracodawca bedzie za mnie placil skaldki zus od 80zl (ok.
    > 30zl)

    tak

    a ja z tytułu prowadzenia dzialanosci gospodarczej będę placil tylko
    > ubezpieczenie zdrowotne ok 160zl?

    nie około 700

    pozdrawiam
    RySZARd

  • 3. Data: 2005-04-05 14:21:33
    Od: PawełJ <p...@w...poczta.onet.pl>

    > a ja z tytułu prowadzenia dzialanosci gospodarczej będę placil tylko
    >
    > nie około 700

    A skąd to stwierdzenie?

    --
    PawełJ

  • 4. Data: 2005-04-05 14:59:59
    Od: "Marcin Wasilewski" <r...@g...mm.pl>

    Użytkownik "PawełJ" <p...@w...poczta.onet.pl> napisał w
    wiadomości news:d2u6st$eja$1@news.onet.pl...

    > A skąd to stwierdzenie?

    Stąd, że aby przy prowadzeniu działalności być zwolnionym z opłaty
    składek na ZUS (nie dot. to składki zdrowotnej), to trzeba mieć w miejscu
    zatrudnienia odprowadzane składki, od kwoty będącej co najmniej płacą
    minimalną.
    Gdyby było inaczej, to mnielibyśmy wysyp nowych firm i wysyp
    zatrudnionych na 1/20 etatu z płacą oscylującą w okolicy 50 zł.

  • 5. Data: 2005-04-05 16:34:22
    Od: Andrzej <a...@k...pl>

    stasiu napisał(a):
> [...]
    > 30zl) a ja z tytułu prowadzenia dzialanosci gospodarczej będę placil tylko

    TAK MOŻNA
    w umowie zlecenia musi być wynagrodzenie w stawce akordowej godzinowej a
    nie miesięcznie wtedy jak najbardziej mozna.

  • 6. Data: 2005-04-09 15:16:13
    Od: "Maciek" <m...@g...pl>

    Wbrew pozorom, w ZUSie tez pracuja ludzie i o dziwo odpowiadaja na zapytania
    platników.
    Poniżej przedstawiam treść zapytania i treść odpowiedzi ZUS. Mam nadzieję,
    że to rozwiąże WSZYSTKIE WASZE WĄTPLIWOŚCI, odnośnie ZUSU, własnej
    działalności i umowy zlecenia.

    ZAPYTANIE:
    Wniosek o informację

    Prowadzę działalność gospodarczą od tej czynności opłacam składki na
    ubezpieczenie zdrowotne. Pracuję także na umowę zlecenie ze stawką niższą
    niż 850 zł brutto miesięcznie, zakres umowy zlecenia jest inny niż zakres
    prowadzonej przeze mnie działalności gospodarczej

    Zwracam się z zapytaniem czy zgodnie z art. 9 ust. 1-3 Ustawy z dnia 13
    października 1998 o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. nr 137. poz.887
    z późn Zm.) mogłem na swój wniosek zmienić tytuł ubezpieczenia i opłacać
    (pracodawca) składki na ubezpieczenie emerytalne, rentowe z tytułu umowy
    zlecenia, a z własnej działalności gospodarczej składkę zdrowotną ?

    Jak rozumieć zapis w w/w Ustawie: "...osoba spełniająca warunki do objęcia
    obowiązkowo ubezpieczeniami emerytalnymi i rentowymi z kilku tytułów, w tym
    umowa zlecenie, jest objęta obowiązkowo ubezpieczeniami z tego tytułu, który
    powstał najwcześniej...". W dalszej zaś części cytowanej Ustawy: "...może
    jednak dobrowolnie, na swój wniosek, zmienić tytuł ubezpieczenia..".

    A więc czy mogłem w takiej sytuacji dobrowolnie zmienić tytuł ubezpieczenia
    czy też nie ?

    Proszę o informację czy przy umowie zlecenia została określona minimalna
    kwota brutto wynagrodzenia, czy przy niższym niż 850 zł brutto wynagrodzeniu
    mogłem zmienić tytuł ubezpieczenia ?

    Proszę o szybką odpowiedź.

    ODPOWIEDŹ:

    W odpowiedzi na pismo z dnia 03.03.2005r. III Inspektorat Miejski Oddziału
    ZUS w Poznaniu wyjaśnia, że zgodnie z art.9 ust.2 ustawy z dnia 13.10.1998r,
    o systemie ubezpieczeń społecznych ( Dz.U. Nr 137, póz. 887 ze zm.) osoba
    spełniająca warunki do objęcia obowiązkowo ubezpieczeniami emerytalnymi i
    rentowymi z kilku tytułów, o których mowa w art.6 ust. l pkt 2, 4-6 i 10 w/w
    ustawy ( dotyczy to więc osób prowadzących działalność w czasie trwania
    umowy zlecenia), jest obowiązkowo objęta ubezpieczeniami z tytułu, który
    powstał najwcześniej.
    Może ona jednak dobrowolnie , na swój wniosek, być objęta ubezpieczeniami
    emerytalnym i rentowymi także z pozostałych wszystkich lub wybranych tytułów
    lub zmienić tytuł ubezpieczeń.

    W związku z powyższym prowadząc pozarolniczą działalność i będąc
    jednocześnie zleceniobiorcą, a umowa zlecenia nie jest wykonywana w ramach
    prowadzonej działalności oraz jej przedmiot nie jest taki sam jak przedmiot
    prowadzonej działalności, wówczas można wybrać podleganie obowiązkowym
    ubezpieczeniom społecznym z tytułu umowy zlecenia. Zasada ta jest niezależna
    od wysokości przychodu uzyskanego z tej umowy.

    W takim przypadku, zgodnie z ustawą z dnia 23.01.2003r. o powszechnym
    ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia ( Dz.U. Nr 45, póz. 391) w
    brzmieniu obowiązującym do 30.09.2004r., następnie ustawą z dnia
    27.08.2004r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków
    publicznych ( Dz.U. Nr 210, póz. 2135) w brzmieniu obowiązującym od
    01.10.2004r., z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej podlega się
    obowiązkowo ubezpieczeniom zdrowotnemu.

    --
    Pozdrawiam,
    Maciek

    :::: Polecam ::::
    http://www.aidemart.com/Praktyczny_E-biznes - Praktyczne Rady Dla
    Biznesmenów, Którzy Chcą Robić Pieniądze W Internecie

  • 7. Data: 2005-04-09 21:04:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 5 Apr 2005, Marcin Wasilewski wrote:

    > + Użytkownik "PawełJ" <p...@w...poczta.onet.pl> napisał
    > + > > a ja z tytułu prowadzenia dzialanosci gospodarczej będę placil tylko
    > + > > > ubezpieczenie zdrowotne ok 160zl?
    [...]
> [...]
    > + Stąd, że aby przy prowadzeniu działalności być zwolnionym z opłaty składek
    > + na ZUS (nie dot. to składki zdrowotnej), to trzeba mieć w miejscu

    ...no toż sam Ryszard pisał że NIE chodzi o "zatrudnienie"... :)

    > + Gdyby było inaczej, to mnielibyśmy wysyp nowych firm i wysyp zatrudnionych
    > + na 1/20 etatu z płacą oscylującą w okolicy 50 zł.

    ...nie etatu z zlecenia... :)
    I "w razie czego" kontrola ZUS nie powinna móc się mieć do czego
    przyczepić.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)