    From: "BaLab" <b...@p...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Moment sprzedazy przy wysylce
    Date: Wed, 7 May 2003 22:06:27 +0200

    Użytkownik "Andy" <a...@a...net.pl> napisał w wiadomości

    > że wydanie =
    >
    > Czyli wszystkie zwroty do korekty? :-( A co w takim wypadku z
    > kosztami
    > nadania? Część wpłaconej kwoty poczta podobna zwraca...

    -----------
    Art. 14. 1. Za przychód (...), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały
    faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych
    bonifikat i skont.(...)
    -----------
    No i mam kolejne wątpliwości:
    Nadajemy na poczcie towar. Czy kwota, którą wpisujemy na pobraniu jest KWOTĄ
    NALEŻNĄ już w momencie nadania przesyłki, czy staje się nią dopiero, gdy
    klient ją odbierze? Przecież trudno twierdzić, że coś nam się od klienta
    należy, zanim jeszcze nie otrzyma on swojego towaru, prawda? Z drugiej
    strony można argumentować, że wzajemne zobowiązanie (a więc i należność)
    powstały w chwili zawarcia umowy kupna-sprzedaży (np. poprzez złożenie
    zamówienia w sieci) - Ty zobowiązujesz się dostarczyć towar, klient -
    zapłacić za niego. Więc jest to kwota należna, chociaż jeszcze nie
    otrzymana. I tak chyba należy tę sytuację interpretować.
    ----------------
    Art. 14. 1c. Za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 1, uważa się,
    (...) dzień wystawienia faktury (rachunku), nie później jednak niż ostatni
    dzień miesiąca, w którym nastąpiło:
    1) wydanie rzeczy, (...)
    ----------------

    Procedura powinna polegać na tym, że przychód wpisujesz do KPiR w momencie
    wystawienia faktury, lub jeśli faktury nie wystawiasz - do końca miesiąca, w
    którym nadałeś przesyłkę. Jeśli w kolejnym miesiącu (lub miesiącach, Poczta
    potrafi zaskakiwać) otrzymałeś zwrot, to faktycznie powinieneś pomniejszyć
    przychód z miesiąca wcześniejszego, korygować PIT-5 itd. itp. W praktyce
    *chyba* można zwyczajnie wpisać zwrot z minusem w miesiącu bieżącym (podatek
    doch. rozliczasz rocznie, a Skarb Państwa na tym nie traci).

    > Tyle, że ja tych usług nie wykonuję, a jedynie pośrdniczę.
    > Bardziej mi to
    > podchodzi pod refakturowanie usług (nic sobie nie doliczam).
    > Czy można
    > refakturować usługi bez faktury?

    Wogóle zacznijmy od tego, że sama idea refakturowania opiera się na pismach
    różnych podsekretarzy departamentów Ministerstwa Finansów i nie ma podstaw w
    ustawach podatkowych.
    http://firma.onet.pl/1282,1103157,poradnik.html

    Poza tym, przy PP masz stawkę "zwolnione" co komplikuje rozliczenia Vatu z
    faktur zakupowych - możesz odliczyć tylko część proporcjonalnie przypadającą
    na sprzedaż opodatkowaną (a refakturując usługi PP, masz też sprzedaż
    zwolnioną). Innymi słowy - tracisz na vacie. Może lepiej wrzucać te koszty w
    cenę towaru? Ale na upartego można wówczas przyczepić się, że świadczysz
    "darowiznę usług" polegających na przesłaniu towaru do klienta i... obciążyć
    Cię vatem!

    > usługi.
    >
    > Rzeczywiście! A może w ogóle nie potrzebuję tej faktury? Czy potwierdzenia
    > nadania z wpisanymi kwotami w pocztowej książce nadawczej są podstawą do
    > księgowania, tak jak wyciągi z banku?

    Tak, dowody opłaty pocztowej są podstawą księgowania w KPiR (patrz
    rozporządzenie w sprawie KPiR). Ale wówczas sprawa refakturowania jest już
    zupełnie pokręcona i ja wysiadam ;-).

    Pozdrawiam,
    BaLab