    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Nauczyciel, korepetycje bez DG.
    Date: Fri, 11 Nov 2005 02:38:00 +0100

    On Thu, 10 Nov 2005, Arkady wrote:

    > Użytkownik "jureq" <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> napisał
    >
    > A jeśli zawrze umowę o "nauczenie" dziecka pewnych standardów?

    AFAIK nie można wg polskiego prawa zawrzeć skutecznej (a więc
    prawnie wiążącej) umowu o "nauczenie".
    Znaczy że umawiamy się że ty mnie "nauczysz", dajmy na to
    ustalamy karę umowną, dajmy na to ja się nie "nauczam" i dajmy
    na to wygrywam sprawę sądową o ową karę umowną.
    O ile wiem jakaś sprawa sądowa z której wynikł powyższy wniosek
    (skadś go znam :)) była.

    > To jest efekt, więc przedmiotem umowy jest dzieło.

    IMHO nijak.
    Dzieło musi być "rzeczą".
    Wartości niematerialne (w tym umysłowe), zwierzęta i inne dziwności
    "rzeczami" w rozumieniu prawa nie są !
    Szczególną formą są WNiP stanowiące utrwalenie utworu - owo
    utrwalenie jest rzeczą choć samo WNiP rzeczą nie jest.
    Ale "nauczenie" chyna nie jest autorskie... bo autorskie
    można by próbować podciągać o "działalność artystyczną"
    (a ta JEST przewidziana jako działalność osobista, mimo
    prowadzenia dla ludności - AFAIK !).

    > A co, dwie osoby fizyczne nie moga zawierać umowy zlecenie? KC się zmienił?

    Osoby fizyczne mogą zawierać. Mało, ja sam zawieram :)
    Tylko jest podejrzenie że w takim układzie co najmniej jedna
    z nich prowadzi działalność gospodarczą... znaczy sugestia jest
    o pytanie "czy aby nie niezarejestrowaną DG" !
    Zauważ że twoje pytanie jest mniej drastyczną formą pytania: "a co,
    nie mogę zostać prezydentem, Konstytucja się zmieniła" ? ;)
    Ależ MOŻESZ zostać prezydentem.
    I MOŻESZ zawierać umowy osobiste :)
    Pytanie jakie JESZCZE warunki trzeba spełnić żeby powyższe było
    legalne.

    > Czyżby?

    Hm... jest ?
    Zróbmy tak: wskaż w PDoOF wg którego źródła z art. 10.
    należy sklasyfikować taki przychód ?
    W razie wskazania art. 10.2 (ust 2) uprzejmie proszę o przeczytanie
    art. 13..8 (pkt 8, nie ma ustępów, wcięło) z naciskiem na słowo
    "wyłącznie"...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)