    From: "m." <m...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Nie ma siły na błędną decyzję US?
    Date: Sat, 1 Oct 2005 14:49:19 +0200

    Użytkownik "Elvgreen" <e...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:dhle66$j4h$1@atlantis.news.tpi.pl...
> [...]
    > 3) Nie odwoływałem się.
    > 4) W tym roku Sąd Najwyższy w poszerzonym składzie wypowiedział się w tej
    > sprawie. Okazało się, że to ja miałem rację a nie US.
    > 5) Złożyłem wniosek do US na podstawie art. 240 par. 1 Ustawy Skarbowej o
    > uchylenie tamtej decyzji.
    > 6) Urząd wydał decyzję - brak zgody na uchylenie decyzji. Jako argument
    > podają, że nie zaistniały żadne nowe okoliczności, które istniałyby w dniu
    > wydania pierwszej decyzji, a o której US by wtedy nie wiedział.
    >
    > I teraz się zastanawiam - czy można w ogóle uchylić błędną decyzję i na

    [ciach]

    > Stwierdzić nieważność można gdy:
    >
    > 1) została wydana z naruszeniem przepisów o właściwości,
    >
    > 2) została wydana bez podstawy prawnej,
    >
    > 3) została wydana z rażącym naruszeniem prawa,

    [ciach]

    Próbuj ewentualnie Stwierdzenia niewaznści ze względu na rażące naruszenie
    prawa. Poniżej cytuję wyrok NSA, który może pomóc. Ale bez porządnego
    prawnika ciężko będzie wygrać.
    Powodzenia.

    m.

    2002.11.12 wyrok NSA III SA 3630/00 Prz.Podat. 2003/7/62
    w Warszawie
    1. Postępowanie w sprawie stwierdzenia nieważności nie może przeradzać się w
    postępowanie o charakterze merytorycznym, co oznacza, że Minister Finansów
    nie może badać na nowo zasadności stanowiska zajętego przez izbę skarbową.
    2. Pojęcie rażącego naruszenia prawa nie ma ściśle określonego znaczenia
    (art. 247 § 1 pkt 3 ordynacji podatkowej), co jednak nie oznacza, że
    kategoria rażącego naruszenia prawa ma charakter całkowicie abstrakcyjny. O
    rażącym naruszeniu prawa możemy mówić, gdy występuje oczywista sprzeczność
    decyzji wymiarowych z przepisami prawa materialnego, która powoduje
    oczywiste skutki w postaci zawyżonego zobowiązania podatkowego i odsetek od
    zaległości podatkowej.