  • 1. Data: 2006-12-12 14:56:09
    Temat: Niedopłatne świadczenie w ramach umowy
    Od: t <r...@o...pl>

    Gdzie jest granica między opodatkowaniem a nieodpodatkowanie odpłatnych
    świdczeń
    w ramach realizacji umowy? Przykładowo - zamawiam w jakieś firmie(DG OF)
    wykonanie czegoś,
    ale z moich materiałów. Czy tamta firma musi zapłacić podatek od
    nieodpłatnego świadczenia
    od tych przekazanych materiałów(i ew narzędzi)?
    Podobnie - mam licencję na jakiś software. Teraz podzlecam wykonanie
    czegoś przy użyciu
    tego programu. Czy to jest nieodpłatne świadczenie dla mojego podwykonawcy?
    Nie mogę znaleźć rozwiązania, a z UPDoF wychodzi mi że nie ma granicy dla
    pazerności fiskusa.

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2006-12-12 15:05:23
    Temat: Re: Niedopłatne świadczenie w ramach umowy
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 12-12-2006 o 15:56:09 t <r...@o...pl> napisał(a):

> [...]
    > podwykonawcy?
    > Nie mogę znaleźć rozwiązania, a z UPDoF wychodzi mi że nie ma granicy

    Apropos tego - jak to wygląda w przypadku samozatrudnienia? W końcu
    pracodawca
    udostępnia "pracownikom" swój sprzęt, infrastrukturę itd. Jak to jest ujęte
    aby nie płacić od tego podatku(-ów)?

  • 3. Data: 2006-12-12 23:05:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 12 Dec 2006, t wrote:

    > Gdzie jest granica między opodatkowaniem a nieodpodatkowanie odpłatnych
    > świdczeń w ramach realizacji umowy?

    W zasadzie swobody umów!
    IMO w tym jest niezły hak, pokazujący złożoność niektórzych problemów:
    żeby nie oberwać spadajacą belką podatkową, trzeba przyswoić sobie
    patrzenie na źdźbła zawarte w prawie "ogólnym" - w tym przypadku
    w Kodeksie Cywilnym :)
    Sam niejeden raz miałem z tym problem - ostatni był przypadek
    zrozumienia z czego ma wynikać możliwość niedoliczania do podstawy
    opodatkowania ryczałtem opłat np. za prąd lub ogrzewania (wg umów
    zawartych przez wynajmującego, a nie najemcę). Twardo pisałem
    że IMO MF jest w błędzie (dając korzystną interpretację "na
    rozum"), aż było publikowane orzeczenie sądowe z uzasadnieniem.
    No tak, Kodeks Cywilny, jest przepis "kto ponosi koszty",
    więc wypada przyjąć do wiadomości iż ÓW przepis obowiazuje
    również w innych dziedzinach.

    Jakiś przepis wyklucza wykonywanie usługi z materiałów
    powierzonych wg zasady swobody umów?

    > Przykładowo - zamawiam w jakieś firmie(DG OF) wykonanie czegoś,
    > ale z moich materiałów. Czy tamta firma musi zapłacić podatek od
    > nieodpłatnego świadczenia
    > od tych przekazanych materiałów(i ew narzędzi)?

    A z jakiego przepisu wynika, że usługi wykonuje się z WŁASNYCH
    materiałów, a jak się wykonuje z powierzonych to już nie będzie
    to "coś" usługą, że tak przeproszę i spytam?
    Nr DU i artykułu albo inny paragraf poproszę ;)

    > Podobnie - mam licencję na jakiś software. Teraz podzlecam wykonanie czegoś
    > przy użyciu tego programu.

    Powiedzmy że pomijamy kwestię licencji.

    > Czy to jest nieodpłatne świadczenie dla mojego podwykonawcy?

    Jak to NIEODPŁATNE, skoro *TY* mu płacisz? :)
    No... rozumiem że absurdalnie brzmi :), ale... co poradzę...

    Widzę że wcinasz się w przepisy zawzięcie :) (i dobrze).

    BTW: zasadę swobody umów obejrzałeś?

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2006-12-12 23:32:22
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 13-12-2006 o 00:05:51 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

> [...]
    > No tak, Kodeks Cywilny, jest przepis "kto ponosi koszty",
    > więc wypada przyjąć do wiadomości iż ÓW przepis obowiazuje

    Możesz podać które Art-y masz. na myśli?

    > Jakiś przepis wyklucza wykonywanie usługi z materiałów
    > powierzonych wg zasady swobody umów?

    Nie wyklucza, ale jest nieodpłatne świadczenie(no bo przecież
    wykonawca nic nie płaci za te materiały)? Ja wiem że to na cele umowne,
    ale w UPDoF przy nieodpłatnych swiadczeniach nie ma żadnego zastrzeżenia
    co do celu świadczenia..

    > A z jakiego przepisu wynika, że usługi wykonuje się z WŁASNYCH
    > materiałów, a jak się wykonuje z powierzonych to już nie będzie
    > to "coś" usługą, że tak przeproszę i spytam?
    > Nr DU i artykułu albo inny paragraf poproszę ;)

    Jak wyżej

    > Powiedzmy że pomijamy kwestię licencji.

    A jakby nie pominąć :) :

    > Jak to NIEODPŁATNE, skoro *TY* mu płacisz? :)
    > No... rozumiem że absurdalnie brzmi :), ale... co poradzę...
    >
    > Widzę że wcinasz się w przepisy zawzięcie :) (i dobrze).
    >
    > BTW: zasadę swobody umów obejrzałeś?

    Zarzuć jakimiś Art-ami :)

    pozdrawiam

  • 5. Data: 2006-12-13 09:16:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 13 Dec 2006, t wrote:

    > Możesz podać które Art-y masz. na myśli?

    Zasadę swobody umów już ktoś wpisał do wikipedii, brzmi tak:
    +++
    Art. 353{1}.
    Strony zawierajšce umowę mogš ułożyć stosunek prawny według swego uznania,
    byleby jego treœć lub cel nie sprzeciwiały się właœciwoœci (naturze) stosunku,
    ustawie ani zasadom współżycia społecznego.
    ---

    Jak to było z "płaceniem przez najemcę za siebie" już nie pamiętam :],
    chyba poszlo o art.688{1} ("i innych należnych opłat").

    > Nie wyklucza, ale jest nieodpłatne świadczenie(no bo przecież
    > wykonawca nic nie płaci za te materiały)?

    Przecież nie wykonawca je bierze :)

    > Ja wiem że to na cele umowne,
    > ale w UPDoF przy nieodpłatnych swiadczeniach nie ma żadnego zastrzeżenia
    > co do celu świadczenia..

    Ano nie ma.
    IMO problem leży w używaniu potocznego słownictwa, bo nie jest prawdą
    że w opisywanym przez Ciebie przypadku zamawiający "daje" wykonawcy
    materiały.
    On je POWIERZA!
    Cały czas są jego (zamawiającego) własnością.
    Można opisowo ująć to tak: zamawiający przekazuje wykonawcy materiały
    w depozyt, jednocześnie oczekując usługi na tych materiałach.
    Zarówno za depozyt *prawidłowy* (nie ma PCC) jak i za usługę płaci
    wykonawcy w cenie umowy (obejmującej zarówno powierzenie jak i usługę).
    Co jest nieodpłatne?
    :)

    > Jak wyżej

    Ale nie widzę wyżej żadnego pytania!
    Konkretnie: znasz przepis, stwierdzający że "usługa" polega na
    wykonywaniu czynności na *własnych* materiałach?
    Bo najwyraźniej masz chęć napisać, że jak każesz kafelkarzowi
    położyć kafle w łazience to "dajesz" mu dom (a co najmniej ową
    łazienkę) i powinien zapłacić za jej wynajem :)

    Na mój gust pułapka która Cię przytrzasnęła polega na tym, iż
    wyciągnąłeś wnioski z faktu że przepisy podatkowe *pozwalają*
    ująć w koszty wydatki na materiały *własne* zużyte do usługi.
    Owszem!
    Ale nie nakazują ujmować materiałów obcych!
    Ba, niektóre wprost odnoszą się do postępowania z materiałami
    powierzonymi, w rozporządzeniu o KPiR jest taki przykład (że nie
    wpisuje się ich do KPiR, ale należy mieć podstawę dla której
    powierzony materiał leży w zakładzie - par.15).
    Owe przepisy (podatkowe) także nie stanowią o zasadach prawa cywilnego.

    Pozostaje mi ponowić pytanie: jaki przepis stanowi że usługę
    wykonuje się *wyłącznie* z materiałów własnych?
    Żeby jasność była: to nie par.15 rozp. o KPiR stanowi o tym iż
    wolno wykonywać usługę na materiale wykonawcy, o tym stanowi
    art.353[2] KC, par. 15 rozporządzenia jedynie określa jaki ma
    być *dowód* dla celow podatkowych że ów materiał jest powierzony
    (jakikolwiek dokument określający zleceniodawcę mianowicie).

    Postaw sobie pytanie odwrotne: a może jest tak, że usługę wykonuje
    się wyłącznie z materiałów powierzonych? ;)
    Jakby się przyjrzeć założeniom, to są one równie nieuzasadnione
    co założenie przeciwne, za to skutek skądś znamy (z archiwum
    grupy mianowicie), i faktura za budowę domu musiałaby zawierać
    osobno listę wydatków na materiały (od piasku przez rudę żelaza
    na gwoździe, która to ruda była osobną pozycją w cenia gwoździ
    przepisaną przez producenta gwoździ z f-ry otrzymanej z huty :)).

    AFAIK przepisu nie ma - ani stanowiącego że usługa lub dzieło
    musi być wykonane z materiałów zamawiającego, ani takiego że musi
    być wykonane z materiałów wykonawcy.
    Wniosek: to czyj jest materiał nie jest nakazane żadnym przepisem.
    Z zasady swobody umów nie jest naruszony zapis o "niesprzeciwianiu
    się ustawie", ergo przyjęcie iż wykonawca pracuje na materiałach
    zamawiającego jest dopuszczalne prawem w ramach umowy o dzieło bądź
    umowy o świadczenie usług traktowanej z mocy art. 750 *jak* umowy
    zlecenia.

    > A jakby nie pominąć :) :

    ...to będzie osobny temat w wątku, czy powierzenie osobie trzeciej
    rozporządzania programem na własną rzecz mieści się w prawie nabywcy
    uzyskanym zapisem PA o "wyczerpaniu rozporządzenia egzemplarzem",
    czy też dysponent praw majątkowych może ograniczyć prawo do
    rozporządzenia w ten sposób :)
    Najem i użyczenie są wykluczone eksplicite (z "wyczerpania prawa
    na zezwalanie na dalszy obrót", art.51 PA).
    Ale w licencjach niektórych firm (z czytania .prawo mi wychodzi
    że np. Borland tak robi(ł)) są np. zapisy zabraniające możliwości
    odsprzedaży, a ten czy ów może zakazywać jakiegokolwiek innego
    rozporządzenia.
    Dyskusje wzbudza odwoływanie się do pojęcia "egzemplarza" przy
    programie - ale przecież sam ustawodawca to robi, ba, całe PA
    bazuje na "utworze utrwalonym", a więc materialnie odwzorowanym
    w egzemplarzu lub egzemplarzach!
    Na mój gust taki zapisy są bezprawne, znaczy nieskuteczne prawnie,
    mniej więcej tak samo jak zawarcie w umowie o pracę zapisu iż pracownik
    nie zostanie zwolniony z pracy mimo popełnienia przestępstwa na szkodę
    pracodawcy albo pisemne zapewnienie wykonawcy że pozwoli się zastrzelić
    jak nie dotrzyma terminu :> Dyskusje jednak są, z czego wynika że
    prawo zbyt czytelne w tym zakresie nie jest.

    Tak przy okazji coś w podobnym stylu: wpłacamy pieniadze na konto
    i oczekujemy odsetek. A jakby wpłacić i jeszcze musieć zaplacić
    za to że leży na koncie, to co, źle by było czy ktoś miałby
    nieodpłatne świadczenie?
    :)

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2006-12-13 11:00:15
    Od: t <r...@o...pl>

    No dobra, to tak w skrócie - jeśli powierzę podwykonawcy program,
    który ten użyje do wykonania dla mnie zlecenia, płacę mu za wykonanie tego
    zlecenia to nie ma tutaj w żadną stronę nieodpłatnego swiadczenia i jest
    git?

    Pytam w kontekście dwóch odpowiedzi od doradców podatkowych które są
    zgodne w tym że to jest (opodatkowane jak za nieodpłatne świadczenia)
    użyczenie
    i dużo lepiej zrobic najem za 10zł...
    Oczywiście mogą się mylić, nie chodzi mi teraz o oszczędzenie tych 10zł
    tylko
    o ustalenie jak to naprawdę jest.

    pozdrawiam

  • 7. Data: 2006-12-13 22:52:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 13 Dec 2006, t wrote:

    > No dobra, to tak w skrócie - jeśli powierzę podwykonawcy program,
    > który ten użyje do wykonania dla mnie zlecenia, płacę mu za wykonanie tego
    > zlecenia to nie ma tutaj w żadną stronę nieodpłatnego swiadczenia i jest git?

    Przyznam że swiadczenia nie widzę.
    Natomiast zacząłeś (w przypadku programu) pobudzać moje podejrzenie
    że może np. chodzić o VAT. Dla VAT program jest usługą, hm...

    > Pytam w kontekście dwóch odpowiedzi od doradców podatkowych które są
    > zgodne w tym że to jest (opodatkowane jak za nieodpłatne świadczenia)
    > użyczenie

    +++ Kodeks Cywilny +++
    Art. 710.
    Przez umowę użyczenia użyczajšcy zobowišzuje się zezwolić
    bioršcemu, przez czas oznaczony lub nie oznaczony,
    na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy.
    [...]
    Art. 712.
    § 1. Jeżeli umowa nie okreœla sposobu używania rzeczy, bioršcy
    może rzeczy używać w sposób odpowiadajšcy jej właœciwoœciom
    i przeznaczeniu.
    ---

    Przyznam że mi się nie widzi - istotą użyczenia jest "danie
    do używania", literalnie warunek jest spełniony (bo może być
    ograniczone umownie), ale nie pasuje mi brak dysponowania
    owym narzędziem: korzystający nie korzysta dla siebie
    a dla dającego.

    Popatrz na pytanie które już padło: co z "samozatrudnionymi"?
    Ich zleceniodawcy dzierżawią im tokarki, komputery czy łopaty?

    Powiem inaczej: z chęcią poznałbym dłuższe niż powołanie się
    na samo "użyczenie" uzasadnienie :)

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2006-12-16 11:47:09
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

    Użytkownik "t" <r...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > użyczenie
    > i dużo lepiej zrobic najem za 10zł...
    > Oczywiście mogą się mylić, nie chodzi mi teraz o oszczędzenie tych 10zł

    poczytaj i wyciągnij wnioski :)

    http://e-rachunkowosc.pl/artykul.php?view=465

    pozdrawiam

  • 9. Data: 2006-12-16 12:34:46
    Temat: Re: Niedop?atne ?wiadczenie w ramach umowy
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 16-12-2006 o 12:47:09 my way <y...@s...tlen.pl>
    napisał(a):

    > U?ytkownik "t" <r...@o...pl> napisa? w wiadomo?ci

    > poczytaj i wyci?gnij wnioski :)
    >
    > http://e-rachunkowosc.pl/artykul.php?view=465

    Dzięki wielkie, czegoś takiego szukałem :)

    pozdrawiam

  • 10. Data: 2006-12-19 15:06:13
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 16-12-2006 o 13:34:46 t <r...@o...pl> napisał(a):

    > Dzięki wielkie, czegoś takiego szukałem :)

    Mam kolejne:

    http://www.ey.com/global/content.nsf/Poland/CIT_-_Li
    brary_-_Swiadczenia_czesciowo_odplatne

    Aż sie trzęsę jak to czytam.
    Banalne zagadnienie, niezbadane wyroki-
    Czy jesli kontrahent udostepni mi za złotówkę/miesiąc kompa wartego 2400
    na cele wykonania umowy to:
    a) wrzucam co miesiąc w koszy złotówkę
    b) wrzucam w przychód wartośc najmu określoną na bazie jakiegoś leasingu,
    pomniejszona o zapłaconą złotówkę
    c) wrzucam w przychód 2400/24("miesieczna" wartość kompa która wzięła się
    stąd że gdybym sam kupował
    tego kompa to bym planował go na min. 24 miesiące, więc najem miesięczny
    jest wart 2400/24) + ew. marża
    którą można(lub nie) pominąć.

    pozwalone :)

    pozdrawiam