    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Niższy Vat niż koszty
    Date: Sat, 21 Aug 2004 23:58:24 +0200

    On Sat, 21 Aug 2004, Tristan Alder wrote:
    [...]
    >+ > Tak a propos: "hotel" to jest zdaje się "usługa turystyczna".
    >+ > Też skreślono zakaz odliczania VATu od usług turystycznych ?
    >+ > To ja sobie źle ostatnią delegację rozliczyłem ;)
    >+
    >+ Tzn?

    +++++
    Art. 88. 1. Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego
    nie stosuje się do nabywanych przez podatnika:
    [...]
    4) usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:
    a) przypadków, gdy usługi te zostały nabyte przez podatników
    świadczących usługi turystyki [...]
    -----

    Poprzednio też tak było - "od hoteli" i "od gastronomii" nie wolno
    odliczać VAT, któraś grupowiczka pisała że na tym się "przejechali":
    zamiast nabywać "dla klienta" 'towary' (czyli "kanapki, herbatę,
    plastikowe widelce") kupili "usługę gastronomiczną" - i US ich
    łupnął po VAcie... :]
    Myślałem iż "zakaz odliczania VAT od hotelu" pojawia się na grupie
    dostatecznie często :)

    [...]
    >+ Ale co, czyli mogę brać FV za hotel itp. a klientowi walnąć tylko
    >+ szkolenie zw xxx zł
    >+ ?

    *Z zastrzeżeniem* ustalenia co podlega pod "szkolenia w rozumieniu
    usługi zwolnionej" - to najwyraźniej wręcz powinieneś. Przecież
    tak "standardowo" rozlicza się VAT przy sprzedaży zwolnionej :)
    Natomiast sprawa czy "szkolenia prowadzone przez firmę Krzak & co"
    są "kształceniem dorosłych" jest dyskusyjna (i na grupie była :))
    tak że odpowiedzi ani komentarza się nie podejmuję.
    Widziałem opinie że musi to być jakaś działalność "rejestrowana"
    - w każdym razie regulowana odrębnymi przepisami (ale nie wnikałem).
    Inne "doradztwa i konsultacje" podpadają pod 22% VAT !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)