  • 1. Data: 2004-08-21 09:45:36
    Temat: Niższy Vat niż koszty
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Witajcie,

    szkolenie, o ile mi wiadomo, ma 0% VAT-u. I tu się okazuje kryje pułapka.
    Przynajmniej wg mojego znajomego. Ponoć nie mogę wystawić FV o niższym
    podatku VAT niż poniesione koszty. Czyli jeśli organizuję szkolenie w
    hotelu i ten hotel wystawia mi FV za uczestników z VAT-em, to nie mogę
    wystawić uczestnikom faktur na 0% za szkolenie, tylko muszę rozbić im te
    kwoty na część związaną z moimi kosztami (i tą zrefakturować z właściwym
    VAT-em) oraz na Mój Czysty Zysk szkoleniowy i ten tylko na 0%.

    Czy to prawda? Jeśli tak, to to dość dziwne jest. Przecież w ten sposób
    każde szkolenie musiałbym rozbijać na dwie części, bo nawet jeśli nie
    hotel, to mam koszty takie jak papier, prąd, telefon, czynsz....

    --
    Jego Zupełna Bladoszarość Tristan Alder (numer seryjny #231723)
    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)

  • 2. Data: 2004-08-21 12:28:10
    Temat: Re: Niższy Vat niż koszty
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 21 Aug 2004, Tristan Alder wrote:

    >+ Witajcie,
    >+
    >+ szkolenie, o ile mi wiadomo, ma 0% VAT-u.

    Możesz mi wyłożyć skąd ci to wiadomo ?
    Bo mi się wydawało że jak już to "zw".

    >+ podatku VAT niż poniesione koszty. Czyli jeśli organizuję szkolenie w
    >+ hotelu i ten hotel wystawia mi FV za uczestników z VAT-em

    Tak a propos: "hotel" to jest zdaje się "usługa turystyczna".
    Też skreślono zakaz odliczania VATu od usług turystycznych ?
    To ja sobie źle ostatnią delegację rozliczyłem ;)

    [...]
    >+ Czy to prawda?

    No, mi się technologia "rozpisywania" nijak nie podoba, ale
    prawdą jest że *wynik* jest taki sami jak przy VAT "zw" ;)
    Chyba ktoś coś pokręcił ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 3. Data: 2004-08-21 12:59:00
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    W odpowiedzi na pismo z dnia sob 21. sierpnia 2004 14:28 opublikowane na
    pl.soc.prawo.podatki podpisane Gotfryd Smolik news:

    > Możesz mi wyłożyć skąd ci to wiadomo ?
    > Bo mi się wydawało że jak już to "zw".

    No tak napisał ten kolega i mi się widać pomyliło. Z 3 lata temu miałem do
    czynienia z FV za szkolenie.

    > Tak a propos: "hotel" to jest zdaje się "usługa turystyczna".
    > Też skreślono zakaz odliczania VATu od usług turystycznych ?
    > To ja sobie źle ostatnią delegację rozliczyłem ;)

    Tzn?

    > [...]
    >
    > No, mi się technologia "rozpisywania" nijak nie podoba, ale
    > prawdą jest że *wynik* jest taki sami jak przy VAT "zw" ;)
    > Chyba ktoś coś pokręcił ;)

    Ale co, czyli mogę brać FV za hotel itp. a klientowi walnąć tylko
    szkolenie zw xxx zł
    ?

  • 4. Data: 2004-08-21 13:21:59
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    Tristan Alder <s...@p...onet.pl> wrote:
    > Ale co, czyli mogę brać FV za hotel itp. a klientowi walnąć tylko
    > szkolenie zw xxx zł
    > ?

    Teraz to tak - po prostu nie odliczysz sobie VATu za hotel i flamastry, a
    ściślej odliczysz go proporcjonalnie do udziału sprzedaży innej niż zw. w
    całości Twojej sprzedaży. Jeśli masz tylko zw., to nie odliczysz nic (i
    wszystkie zakupy będą dla Ciebie te 22% droższe).

    Taki sam problem mają dostawcy Internetu z zw. na tenże Internet. Potem
    np. sprzedają łącze za 1 zł + skrzynkę pocztowa za 999 zł.

    Tak więc Ty też możesz spróbować to rozbić - na szkolenie i np. koszty
    noclegu. Tylko ciekawe co urząd skarbowy powie na szkolenie za 1 zł ;)
    Ale może w jakichś innych, przyzwoitszych proporcjach?

    P.

  • 5. Data: 2004-08-21 21:58:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]
    >+ > Też skreślono zakaz odliczania VATu od usług turystycznych ?
    >+ > To ja sobie źle ostatnią delegację rozliczyłem ;)

    +++++
    Art. 88. 1. Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego
    nie stosuje się do nabywanych przez podatnika:
    [...]
    4) usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:
    a) przypadków, gdy usługi te zostały nabyte przez podatników
    świadczących usługi turystyki [...]
    -----

    Poprzednio też tak było - "od hoteli" i "od gastronomii" nie wolno
    odliczać VAT, któraś grupowiczka pisała że na tym się "przejechali":
    zamiast nabywać "dla klienta" 'towary' (czyli "kanapki, herbatę,
    plastikowe widelce") kupili "usługę gastronomiczną" - i US ich
    łupnął po VAcie... :]
    Myślałem iż "zakaz odliczania VAT od hotelu" pojawia się na grupie
    dostatecznie często :)

    [...]
    >+ Ale co, czyli mogę brać FV za hotel itp. a klientowi walnąć tylko
    >+ szkolenie zw xxx zł
    >+ ?

    *Z zastrzeżeniem* ustalenia co podlega pod "szkolenia w rozumieniu
    usługi zwolnionej" - to najwyraźniej wręcz powinieneś. Przecież
    tak "standardowo" rozlicza się VAT przy sprzedaży zwolnionej :)
    Natomiast sprawa czy "szkolenia prowadzone przez firmę Krzak & co"
    są "kształceniem dorosłych" jest dyskusyjna (i na grupie była :))
    tak że odpowiedzi ani komentarza się nie podejmuję.
    Widziałem opinie że musi to być jakaś działalność "rejestrowana"
    - w każdym razie regulowana odrębnymi przepisami (ale nie wnikałem).
    Inne "doradztwa i konsultacje" podpadają pod 22% VAT !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 6. Data: 2004-08-21 22:00:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 21 Aug 2004, Paszczak wrote:

    >+ Tristan Alder <s...@p...onet.pl> wrote:
    [...]
    >+ Tak więc Ty też możesz spróbować to rozbić - na szkolenie i np. koszty
    >+ noclegu.

    No, to mu w świetle art. 88 ustawy o VAT chyba wiele nie da ? ;)
    Chyba że *sam* będzie świadczył usługę hotelarską :) (7% AFAIR)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 7. Data: 2004-08-23 05:56:16
    Od: "Łukasz Kaliński" <l...@g...pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...
> [...]
    > - w każdym razie regulowana odrębnymi przepisami (ale nie wnikałem).
    > Inne "doradztwa i konsultacje" podpadają pod 22% VAT !

    I 'organizacje'.
    :-)
    Znam przypadek, gdy firma nieświadoma konsekewncji podatkowych, 'robiąc
    szkolenie' na fakturach zamiast 'szkolenie' wpisywała 'organizacja
    szkolenia', a to już podpada pod 22%.
    Na szczęście dla nich to były niewielkie kwoty, krótki okres i udało im się
    to jakoś odkręcić.

    Pozdrawiam
    Łukasz Kaliński