    From: Tomasz Chmielewski <t...@n...example.com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: No to liniowy idzie się pasać ...
    Date: Sun, 23 Oct 2016 12:56:17 +0900

    On 10/22/2016 09:35 PM, W wrote:

    > Wiem, ale z tymże e-obywatelstwem wiąże się możliwość założenia tam
    > działaności...

    Możesz być nawet obywatelem Mozambiku i założyć w Estonii działalność.

    Estońskie e-obywatelstwo owszem, ułatwia założenie działalności w
    Estonii, ale podatki i tak musisz płacić w swoim własnym kraju.

    W praktyce na otworzenie "małej" działalności w Estonii decyduje się
    dużo Finów, czy obywateli Rosji/Ukrainy/Białorusi (najczęściej
    programiści itp. z klientami z Europy czy USA).

    > A co do 'centrum życiowego' - właśnie to jest problematyczne (i bardzo
    > ciekawe!) w przypadkach 'nomadycznych' ;-)
    > Biorąc poprawkę, że w Polsce nie mam miekszania, auta ani żadnej umowy (w
    > sumie jedynie konto bankowe i karta prepaid) to jedynie kwestia
    > zamieszkania/zarejestrowania działaności wtedy ogrywa rolę. A że ktoś może
    > mieszkać po 2-3 miesiące w najróżniejszych zakątkach globu to... ustalanie
    > 'centrum życiowego' może być zabawne :D

    W przypadku powiedzmy dość średnich zarobków, owszem, raczej nikt nie
    będzie prowadził światowego śledztwa.

    Ale jak już wojaże się znudzą, i zdecydujesz się gdzieś kupić mieszkanie
    czy nawet samochód - to np. Polski fiskus może zdecydować, "a miałeś w
    Polsce konto w banku, co dowodzi, że tu miałeś centrum życiowe, więc
    zaległy podatek się należy" (a z innych krajów nie masz miejscowego
    "dowodu osobistego", zaświadczeń o płaceniu podatków, wyciągów
    bankowych, umów na wynajem itp.).

    W przypadku, gdy zdecydujesz się żyć gdzie indziej (poza Unią) - wiele
    instytucji będzie chciało, żeby wykazać, że płaciłeś podatki w
    poprzednich latach (np. we wniosku wizowym czy przy otwieraniu konta).

    Tomasz Chmielewski
    https://lxadm.com