  • 1. Data: 2012-12-16 21:49:13
    Temat: Numerowanie faktur VAT
    Od: Jaskiniowiec <j...@p...pl>

    Witam,

    Czy jest mozliwosc by numerowac faktury w taki sposob?

    -uslugi/towary nalezace do grupy A: 1...n/A/12/2012
    -uslugi/towary z grupy B: 1...n/B/12/2012
    -jeszcze inne uslugi/towary: 1...n/C/12/2012

    Z tego co sie orientuje, wszystkie faktury musza byc numerowane po kolei.
    Jest to o tyle uciazliwe, iz czesc faktur wystawia mi automat (np.
    sprzedaz internetowa, gdzie to serwer decyduje i sam przydziela
    numeracje), czesc sam wprowadzam do systemu (rowniez i w tym przypadku
    decyduje oprogramowanie), ale bywaja sytuacje, gdzie wystawia sie faktury
    u klienta "na blankiecie" i trudno wywnioskowac, jaki jest obecnie wolny
    kolejny numer, ktory mozna przypisac. Byloby o wiele latwiej, gdyby mozna
    rozbic "branze" i fakturowac je osobno, aczkolwiek nie wiem, czy jest to
    dopuszczalne, a jesli tak, to jak zapatruja sie na taki system urzednicy w
    US.

    --
    Władza wie co mówi. Jak mówi że zabierze, to zabierze. A jak mówi że da,
    to mówi.

  • 2. Data: 2012-12-16 21:53:43
    Temat: Re: Numerowanie faktur VAT
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-12-16 21:49, Jaskiniowiec pisze:
> [...]
    >
    > -uslugi/towary nalezace do grupy A: 1...n/A/12/2012
    > -uslugi/towary z grupy B: 1...n/B/12/2012
    > -jeszcze inne uslugi/towary: 1...n/C/12/2012

    Jest to możliwe.

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2012-12-16 22:13:22
    Od: Yakhub <y...@g...pl>

    Witam!

    W liście datowanym 16 grudnia 2012 (21:49:13) napisano:

> [...]

    > -uslugi/towary nalezace do grupy A: 1...n/A/12/2012
    > -uslugi/towary z grupy B: 1...n/B/12/2012
    > -jeszcze inne uslugi/towary: 1...n/C/12/2012

    Jest to nie tylko możliwe, ale także bardzo często praktykowane.

    --
    Pozdrowienia,
    Yakhub

  • 4. Data: 2012-12-16 22:34:48
    Od: Jaskiniowiec <j...@p...pl>

    W dniu 16.12.2012 o 22:13 Yakhub <y...@g...pl> pisze:

    > Witam!

    > Jest to nie tylko możliwe, ale także bardzo często praktykowane.

    Ale czy nie bedzie to zle potraktowane przez US, gdy beda dwie faktury o
    takim samym numerze, z roznymi, badz takimi samymi datami, a jedyna
    roznica to jakby "numer serii"? Przykladowo 345/A/12/2012 i 345/B/12/2012 ?

    Dodam, ze firma to jednoosobowa dz. gosp. i nie ma oddzialu/ow.

  • 5. Data: 2012-12-16 23:25:40
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Sun, 16 Dec 2012 22:34:48 +0100, Jaskiniowiec napisał(a):

    > Ale czy nie bedzie to zle potraktowane przez US, gdy beda dwie faktury o
    > takim samym numerze, z roznymi, badz takimi samymi datami, a jedyna
    > roznica to jakby "numer serii"? Przykladowo 345/A/12/2012 i 345/B/12/2012 ?

    Taki OT: czy można by numerować faktury w systemie innym, niż dziesiętny?
    Tak czysto teoretycznie - czy coś stoi na przeszkodzie?

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 6. Data: 2012-12-17 02:26:57
    Od: Jaskiniowiec <j...@p...pl>

    W dniu 16.12.2012 o 23:25 Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno> pisze:

    > Taki OT: czy można by numerować faktury w systemie innym, niż
    > dziesiętny?

    moze w HEX, albo po rzymsku? ;)

    > Tak czysto teoretycznie - czy coś stoi na przeszkodzie?

    Nie wiem, dlatego pytam. Poza tym, nalezy pamietac, ze zyjemy w _POLSCE_ !
    ;)

  • 7. Data: 2012-12-17 10:12:10
    Od: adam <a...@w...pl>

    > Ale czy nie bedzie to zle potraktowane przez US, gdy beda dwie faktury o
    > takim samym numerze, z roznymi, badz takimi samymi datami, a jedyna
    > roznica to jakby "numer serii"? Przykladowo 345/A/12/2012 i 345/B/12/2012 ?

    To są dwa różne numery, więc nikt nie powinien się czepić. Nie można
    jednak wykluczyć, że nadgorliwy urzędnik z nadgorliwego US kiedyś
    przywali się do tego, ale wybronisz się łatwo. Ja nie spotkałem się z
    przepisami, które określałyby sposób numerowania faktur, może jakaś
    interpretacja była kiedyś, ale też nie słyszałem.

    Warto natomiast zachować pewien porządek w dokumentach, zrób więc
    notatkę, że stosujesz taki i taki system numeracji i przechowuj ją.
    Możesz też złożyć to do US, wtedy będziesz miał nawet pieczątkę od nich.
    Pilnuj też wszystkich pomyłek w numeracji, np opuścisz jakiś numer,
    zdublujesz, anulujesz - też zrób notatkę i przechowuj.

    Adam

  • 8. Data: 2012-12-17 10:53:02
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2012-12-17 10:12, adam pisze:

> [...]
    > Pilnuj też wszystkich pomyłek w numeracji, np opuścisz jakiś numer,
    > zdublujesz, anulujesz - też zrób notatkę i przechowuj.

    Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie orzekł, że poprawną metodą
    dokumentowania jest nadawanie kolejnych, następujących po sobie numerów
    fakturom VAT. Tylko ten sposób jest zgodny z par. 5 ust. 1 pkt 3
    rozporządzenia ministra finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu
    podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich
    przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają
    zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 212,
    poz. 1337). Przepis określa, że faktura stwierdzająca sprzedaż powinna
    zawierać co najmniej numer kolejny faktury oznaczonej jako ,,Faktura
    VAT". Sąd zgodził się z ministrem finansów, który w zaskarżonej
    interpretacji indywidualnej wyjaśnił, że każda kolejna faktura VAT musi
    mieć nadany numer o jeden większy od poprzedniego. Taki sposób numeracji
    jest właściwy dla faktur VAT.

    Skarżąca spółka złożyła wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w
    związku z faktem, że posiada system księgowy, który nadaje każdemu
    dokumentowi (a nie tylko fakturom) kolejne numery. W efekcie faktury VAT
    otrzymują numery, ale nie są to numery następujące bezpośrednio po sobie.

    WSA w Warszawie zwrócił uwagę, że musiał oddalić skargę ze względu na
    pytanie, jakie spółka zadała ministrowi. Sąd zwrócił jednak uwagę, że 15
    lipca 2010 r. Trybunał Sprawiedliwości UE wydał wyrok (sprawa C-386/09),
    z którego wynika, że błędna numeracja faktur nie pozbawia podatnika
    prawa do odliczenia VAT. Wyrok jest nieprawomocny.

    Sygn. akt III SA/Wa 514/10

    Trochę więcej też (i bardziej na temat):4

    --
    spp
    http://www.pit.pl/numeracja_faktur_8424.php

  • 9. Data: 2012-12-17 19:08:06
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Jaskiniowiec" <j...@p...pl> napisał w wiadomości
    Witam,

    Czy jest mozliwosc by numerowac faktury w taki sposob?

    Możesz numerować faktury w dowolny sposób, byle był jasny i czytelny. Nie
    ma co kombinować, tylko te z ALLEGRO wystawiasz z jednym prefiksem, ze
    sklepu z drugim, a u klienta z trzecim i tyle. Zamieszanie moze być przy
    księgowaniu, bo nie każdy program księgowy pozwala na takie fanaberie, ale
    wóczas mozesz postrzególne rodzaje sprzedaży jako "oddziały" firmy
    potraktować.

  • 10. Data: 2012-12-17 20:12:24
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Robert Tomasik wrote:
    > Możesz numerować faktury w dowolny sposób, byle był jasny i czytelny.

    tyle, z US tak nie uwaza.