  • 11. Data: 2007-08-21 06:40:43
    Temat: Re: [OT] Re: Samochód na firmę........
    Od: cb <c...@N...onet.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > Bo jest to ewidentna deklaracja zakupu na cele gospodarcze.
    > Pozbawia możliwości manewrowania "pomysłami", że zakup był dokonany
    > na inne cele - dajmy na to osobiste.
    >
    > 1. Zwalnia *sprzedawcę* z obowiązków które wynikają z ew. uznania
    > sprzedaży za sprzedaż konsumencką (np. z obowiązku zaewidencjonowania
    > jej na kasie fiskalnej, konsumenckiej niezgodności z umową itp)

    To ja mam takie pytanie. Kupujący mówi mi, żeby mu wystawić FV i podaje
    mi dane, po czym nie mam już z nim kontaktu:

    Jan Nowak
    ul. Taka 1
    00-000 Pcim
    NIP: 0000000000

    I pytanie: Skąd mam wiedzieć czy on to chce na firmę, czy "prywatnie".
    Dla mnie różnica jest taka, że w drugim przypadku będę musiał nabić to
    także na kasę.
    Czy powinienem się za każdym razem pytać, czy faktura ma być firmowa,
    czy prywatna?

    cbull

  • 12. Data: 2007-08-21 06:46:43
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    cb wrote:

    > I pytanie: Skąd mam wiedzieć czy on to chce na firmę, czy "prywatnie".
    > Dla mnie różnica jest taka, że w drugim przypadku będę musiał nabić to
    > także na kasę.

    Czy nie jest czasem tak, że jak masz kasę, to powinieneś nabijać
    całą sprzedaż na nią, a kwestia faktury jest wtórna?

  • 13. Data: 2007-08-21 07:26:43
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Osobnik posiadający mail s...@s...com.pl napisał(a) w poprzednim odcinku co
    następuje:

    > Samo Jan Nowak określa podatnika, nie określa celu nabycia :)

    rozumiem twój wywód Gotfrydzie i rozumiem, ze wpisywanie pełnej nazwy jest
    w takim układzie na wszelki wypadek. I uwazam ze to smutne. W takim
    układzie trzeba wyposrodkowac, co jest kupowane ewidentnie na DG i nikt o
    zdrowych zmysłach tego nie zakwestionuje i tu brac fakture na samo imie i
    nazwisko, dzieki czemu nie bedzie problemów z ewentualnym korzystaniem z
    uprawnien konsumenckich. A tak, gdzie zakup nie jest juz taki ewidentny,
    wpisywac cała nazwe.
    Nasuwaja mi sie tylko dwa pytania:
    - czy nikt nie przyczepi mi sie do komórki, z której korzystam w firmie, a
    która mam kupiona w taryfie prywatnej a nie firmowej.
    - czy w UM w EDG mozna nie podawac zadnej nazwy, poza imieniem i
    nazwiskiem?

    Adam 'Sherwood' Zaparciński: "Polecam gorąco kaski na rower."
    Marcin Szeffer: "Dziękuję. Wolę kaski na głowę."

  • 14. Data: 2007-08-21 07:38:54
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 21-08-2007 o 09:26:43 Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>
    napisał(a):

> [...]

    > - czy nikt nie przyczepi mi sie do komórki, z której korzystam w firmie,
    > która mam kupiona w taryfie prywatnej a nie firmowej.

    A czemu miałby się przyczepić?

    > - czy w UM w EDG mozna nie podawac zadnej nazwy, poza imieniem i
    > nazwiskiem?

    Jasne

  • 15. Data: 2007-08-21 07:56:43
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Osobnik posiadający mail t...@o...pl napisał(a) w poprzednim odcinku co następuje:

    > A czemu miałby się przyczepić?

    no jak to czemu? bo zgodnie z tym, co napisał Gotfryd, mam fakture z samym
    imieniem i nazwiskiem, która to faktura nie sugeruje zakupu na cele DG.

    > Jasne

    W takim razie trzeba to tak załatwic i miec problem z głowy.
    Pytanie tylko, czy w przypadku podania w EDg tylko imienia i nazwiska, moge
    posługiwac sie jakas nazwa zwyczajowa? Znaczy nazwac sobie jakos sklep,
    uzywac papieru firmowego z jakas stopka w której bedszie jakas nazwa firmy?
    (oczywiscie w polu dane sprzedawcy byłoby tylko imie i nazwisko)?

    "Jest tylko jedna kategoria ludzi, którzy myślą więcej o pieniądzach
    niż bogaci - to biedni." Oscar Wilde

  • 16. Data: 2007-08-21 08:11:12
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 21-08-2007 o 09:56:43 Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>
    napisał(a):

> [...]
    > samym
    > imieniem i nazwiskiem, która to faktura nie sugeruje zakupu na cele DG.

    Czepiać to się mogą wszytskiego, włącznie z tym, że faktura
    z dopiskiem do firmy jest podpuchą.

> [...]
    > firmy?
    > (oczywiscie w polu dane sprzedawcy byłoby tylko imie i nazwisko)?

    IMHO możesz, a przynajmniej zwyczajowo to sie tak robi i jeszcze nie
    czytałem
    żeby ktoś się tego czepiał. Np sklepy typu żabka czy biedronka wcale nie są
    prowadzone przez firmy żabka czy biedronka :)

  • 17. Data: 2007-08-21 08:17:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 21 Aug 2007, gonia wrote:

    > Jan Nowak określa zgodnie z KC firmę,

    ...o ile oczywiście przedsiębiorca nie włączył do niej "innych dowolnych
    oznaczeń", co rzecz jasna tylko *może* zrobić, ale *jeśli* już zrobi
    to firma owe "oznaczenia" zawiera i już...

    > a cel nabycia określa <zamiar
    > przeznaczenia> na cele działalności gospodarczej.

    Ano określa.

    > Kupno pieluch na <nazwę firmy> nie będzie stanowiło kosztu uzyskania, nawet
    > jeżeli kupiło sie je z zamiarem przeznaczenia na działalności gospodarczej
    > a posłużyły jedynie maluchowi.

    Ależ oczywiście - jest na to przepis, niemniej *do* tego momentu jak
    najbardziej mogą być uznane za koszt!

    > Ja mimo wszystko czekam na sensowniejsze dowodzenie nakazu

    Hola, hop!
    NAKAZU nie ma.

    > umieszczania pełnej nazwy firmy (poza imieniem i nazwiskiem)

    ...a ja się pobuntuję w kwestii formalnej :]

    1. nie "nazwy firmy" a *firmy* (czyli nazwy DG)
    2. firma *nie musi* zawierać nic oprócz imienia i nazwiska, ale *jeśli*
    prowadzący DG *włączy* do firmy jakieś dodatkowe określenia, to
    firmą jest owo imię i nazwisko *wraz* z nimi!
    "...Nie wyklucza to włšczenia do firmy..."
    Jak już włączy, to włączył i koniec. Może sobie firmę zmienić zmieniając
    wpis, od dnia podanego we wpisie nic nie będzie musiał dopisywać
    do firmy.
    Nie wnikam chwilowo w to, co podaje się na f-rze :)

    3. tak na boku - żeby ktoś nie odniósł błędnego wrażenia, skrócona firma
    nie jest tożsama z wycięciem kawałka pełnej firmy, tu jak mniemam się
    zgadzamy (nazwa skrócona podlega odrębnej rejestracji i może zawierać
    skróty form prawnych dla spółek)

    pzdr, Gotfryd

  • 18. Data: 2007-08-21 08:41:45
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    > Czepiać to się mogą wszytskiego, włącznie z tym, że faktura
    > z dopiskiem do firmy jest podpuchą.

    toz my przeciez o dmuchaniu na zimne mówimy :)))

> [...]
    > żeby ktoś się tego czepiał. Np sklepy typu żabka czy biedronka wcale
    > nie są prowadzone przez firmy żabka czy biedronka :)

    no prosze, to trzeba chyba skorygowac wpis do ewidencji :)))

    "Nie pożądaj żony bliźniego swego nadaremnie"

  • 19. Data: 2007-08-21 14:16:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 21 Aug 2007, Budzik wrote:

    > no jak to czemu? bo zgodnie z tym, co napisał Gotfryd, mam fakture z samym
    > imieniem i nazwiskiem, która to faktura nie sugeruje zakupu na cele DG.

    Zastrzegam, że w drugą stronę to nie działa: zakup z podaniem firmy
    (zawierającym "innne oznaczenie") zdecydowanie jest sam w sobie deklaracją
    "zakupu w celu" (z przeznaczeniem na DG).
    Brak (na f-rze) zarejestrowanej nazwy pod którą występuje przedsiębiorca
    (firmy) jeszcze IMO *nie* przesądza o tym, że zamiaru nie było - bo żaden
    przepis nie wskazuje takiej korelacji ani nie ustanawia obowiązku.
    Jak stanowi Ordynacja - powołać można dowolny dowód. Swoje oświadczenie
    dajmy na to ;)

    > W takim razie trzeba to tak załatwic i miec problem z głowy.

    ...w takim sensie, że z f-rami będziesz robić to samo, co robi
    ktoś kto ma "inne oznaczenie" w firmie, a fakturę wziął bez? ;)
    Przecież w tym momencie na f-rze *również* nie będzie "deklaracji
    celu nabycia".
    Jeszcze raz: to działa tylko w *jedną* stronę.
    Ujęcie zarejestrowanej nazwy, która wyróżnia DG, jednoznacznie
    stanowi dowód *zamiaru* nabycia towaru lub usługi w celu gospodarczym.
    Nikt nie może nawet myśleć o sugestii, ze było inaczej, bo jest
    to zapisane czarno na białym.
    Nic mniej i nic więcej!
    Nie stanowi dowodu uznania za koszty, nie stanowi dowodu nie
    uznania za koszty, nie stanowi prawa do odliczeń lub ich braku...
    Wyciąganie z powyższego jakichkolwiek *dodatkowych* wniosków jest
    nieuprawnione, i uprzejmie proszę aby *mi* ich nie przypisywać!

    pzdr, Gotfryd

  • 20. Data: 2007-08-21 15:19:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 21 Aug 2007, Budzik wrote:

    > rozumiem twój wywód Gotfrydzie i rozumiem, ze wpisywanie pełnej nazwy jest
    > w takim układzie na wszelki wypadek.

    Zgoda.

    > I uwazam ze to smutne.

    A ja nie.
    Ze względu na stosowane praktyki jak opisana poniżej, byłbym za
    wprowadzeniem dodatkowej pozycji faktury:
    "nabywca oświadczył, że towar został nabyty:
    - w celu działalności gospodarczej
    - w innym celu zawodowym lub zarobkowym, w tym służącym czynnościom
    zarobkowym wykonywanym osobiście
    - w osobistych celach konsumenckich".

> [...]
    > nazwisko, dzieki czemu nie bedzie problemów z ewentualnym korzystaniem z

    No to nie czytałeś moich innych postów.
    Czekam który sprzedawca i kiedy oskarży nabywcę o "doprowadzenie do
    niekorzystnego rozporządzenia majątkiem" (w postaci posłużenia się
    nieprzysługującym uprawnieniem), po polsku - "oszustwo" (coś ze 3 lata
    w Kodeksie Karnym), właśnie za korzystanie z uprawnień konsumenckich
    dla sprzętu "firmowego" :)
    Trudne do udowodnienia, ale w sumie należy albo skasować ustawę
    o uprawnieniach konsumenckich (i JEDNOLICIE - albo wszystkich uprawnić
    do "niezgodności" albo odebrać ją wszystkim), albo dać narzędzie do
    egzekwowania różnic ktore ona wprowadza.

    > - czy nikt nie przyczepi mi sie do komórki, z której korzystam w firmie,
    > a która mam kupiona w taryfie prywatnej a nie firmowej.

    IMO - to zależy, czy będzie chciał się czepiać. Nie sądzę, niemniej
    treść umowy będzie "w razie gdyby" świadczyć przeciwko.

    > - czy w UM w EDG mozna nie podawac zadnej nazwy, poza imieniem
    > i nazwiskiem?

    Przecież Ci już napisali. Zajrzyj do Kodeksu Cywilnego.

    pzdr, Gotfryd