  • 21. Data: 2007-08-21 21:22:01
    Temat: Re: [OT] Re: Samochód na firmę........
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > ...a ja się pobuntuję w kwestii formalnej :]

    a bardzo proszę;-)

    > 1. nie "nazwy firmy" a *firmy* (czyli nazwy DG)

    zgadza się, ponieważ ja za KC dalej uważam, że firma to imię i nazwisko,
    stąd chciałam zaakcentować ten dopisek

    > 2. firma *nie musi* zawierać nic oprócz imienia i nazwiska, ale *jeśli*
    > prowadzący DG *włączy* do firmy jakieś dodatkowe określenia, to
    > firmą jest owo imię i nazwisko *wraz* z nimi!
    > "...Nie wyklucza to włšczenia do firmy..."
    > Jak już włączy, to włączył i koniec. Może sobie firmę zmienić zmieniając
    > wpis, od dnia podanego we wpisie nic nie będzie musiał dopisywać
    > do firmy.
    > Nie wnikam chwilowo w to, co podaje się na f-rze :)

    dalej nie wiem, z czego to ma wynikać, a rozmawiamy właśnie o tym, co na
    fakturze. Nie wnikam w ustawy poza podatkowe

    Podawanie czegos poza imieniem i nazwiskiem, może jak sie okazuje
    prowadzić do wyjaśniania, że nie jesteś wielbłądem. O ile w NIPie masz
    miejsce na pełną firmę oraz skróconą, o tyle z zgłoszeniu VAT jako osoba
    fizyczna podajesz imię i nazwisko i datę urodzenia. A tkże adres
    zamieszkania. I teraz, kiedy pani kontrolująca sprawdzi w systemie twoj
    NIP, gdzie na fakturze podasz skrót (do tego bez imienia i nazwiska) i
    adres prowadzenia działalności zamiast adresu zamieszkania okaże się, że
    firma i adres niezgodne z danymi w takim VIESie np. A kontrolowane to
    jest bardzo dokładnie szczególnie przy transakcjach wewnątrzwspólnotowych.

  • 22. Data: 2007-08-22 06:11:28
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news s...@s...com.pl ...

> [...]
    > Czekam który sprzedawca i kiedy oskarży nabywcę o "doprowadzenie do
    > niekorzystnego rozporządzenia majątkiem" (w postaci posłużenia się
    > nieprzysługującym uprawnieniem), po polsku - "oszustwo" (coś ze 3 lata
    > w Kodeksie Karnym), właśnie za korzystanie z uprawnień konsumenckich
    > dla sprzętu "firmowego" :)
    > Trudne do udowodnienia, ale w sumie należy albo skasować ustawę
    > o uprawnieniach konsumenckich (i JEDNOLICIE - albo wszystkich uprawnić
    > do "niezgodności" albo odebrać ją wszystkim), albo dać narzędzie do
    > egzekwowania różnic ktore ona wprowadza.

    tak myslałem, troche podpuszczałem i masz racje - kupujac na cele DG tych
    uprawnien sie nie ma i próba korzystania z nich to oszustwo.
    Pytanie bardziej teoretyczne - dlaczego ustawodawca tak rozróznił prawa
    Nowaka kupujago np. drukarke do DG od drukarki kupowanej dla syna na
    potrzeby szkolne?

  • 23. Data: 2007-08-22 07:21:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 21 Aug 2007, gonia wrote:

    > zgadza się, ponieważ ja za KC dalej uważam, że firma to imię i nazwisko, stąd
    > chciałam zaakcentować ten dopisek

    Nie tak.
    Najpierw jest przepis ogólny - firmą jest imię i nazwisko.
    Dalej jest przepis szczegółowy - nie przeszkadza to dodaniu do firmy
    dowolnego określenia.
    Działanie całości jest zgodne z ogólną zasadą: przepis szczegółowy
    UCHYLA przepis ogólny.
    *JEŚLI* ma zastosowanie przepis o "dodaniu określenia", to przepis ogólny
    obowiązuje tylko w tym zakresie, w którym nie zminił go przepis
    szczegółowy.

    > dalej nie wiem, z czego to ma wynikać,

    Ale *co* ma wynikać?
    Uznanie, że jeśli jest "dodatek" to staje on się obowiązkowy?
    IMO - z samych zasad prawnych, na to nie trzeba osobnego przepisu :)

    > a rozmawiamy właśnie o tym, co na fakturze.

    A ja się wtrąciłem *wyłącznie* do sprawy "firmy" :)
    Na fakturze to podaje się dane podatnika ;)

    > Nie wnikam w ustawy poza podatkowe

    No to dyskutujemy radośnie na różne tematy :]
    Nadto nie zawsze da się "nie wnikać", jak ustawa posłużyłaby się
    nazwą zdefiniowaną w innej ustawie na przykład.

> [...]
    > pani kontrolująca sprawdzi w systemie twoj NIP, gdzie na fakturze podasz

    Moment.
    A skąd pomysł podawania czegoś bez imienia i nazwiska?
    I oczywiscie *nazwa skrócona* jest podawana jako *nazwa zarejestrowana*,
    tak?

    > i adres prowadzenia działalności zamiast adresu zamieszkania

    ...to będzie nieprawidłowa faktura i tyle.

    Na fakturze podaje się adres podatnika - dobrze wiesz, że sam od czasu do
    czasu tłumaczę to niezadowolonym i nie rozumiejącym faktu, że za czynności
    osobowej DG odpowiadają *osobiscie* i nikomu, kto ma pretensje cywilnoprawne
    nie jest potrzebny adres pod którym stoją maszyny, tylko adres pod którym
    mieszkają.

    > okaże się, że firma i adres niezgodne z danymi

    Goniu, bardzo proszę - primo pomysł że *samo* określenie stanowi firmę
    jest równie niedorzeczny, jak przyjmowanie że przy zarejestrowaniu
    "innego określenia" można podawać firmę bez niego, secundo adres
    dotyczy *przedsiębiorcy* (a nie przedsiębiorstwa, nawet jest dla
    celów VAT właściwy jest inny US :)) i adres firmy to jest jego
    miejsce zamieszkania, a tertio część postu z której rozwija się
    niniejsza dyskusja dotyczyła sprawy *firmy* a nie sprawy *faktury*,
    staram się oddzielać poszczególne części odpowiedzi i miałem pełne
    przekonanie, że tym razem mi się udało!
    :)

    > w takim VIESie np. A kontrolowane to jest bardzo dokładnie szczególnie przy
    > transakcjach wewnątrzwspólnotowych.

    Rozumiem :)
    I trudno się nie zgodzić, jeśli przyjąć że podatnik zrobi tak jak podałaś
    (że NIE PODA ani nazwy podatnika, czyli imienia i nazwiska, ani firmy,
    bo przecież "określenie" samo firmę NIE JEST, a do tego poda adres który
    nikogo nie obchodzi...) to owe dane nijak nie pasują do przepisów i już.

    pzdr, Gotfryd

  • 24. Data: 2007-08-22 07:46:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 22 Aug 2007, Budzik wrote:

    > Pytanie bardziej teoretyczne - dlaczego ustawodawca tak rozróznił prawa
    > Nowaka kupujago np. drukarke do DG od drukarki kupowanej dla syna na
    > potrzeby szkolne?

    To jest już dla mnie za trudne :)
    Pewnie założył, że mogłoby to za bardzo ingerować w zasadę swobody umów.
    Przy umowie konsumenckiej owa swoboda jest ograniczona, co jak wskazuje
    tak teoria jak i praktyka powinno odbić się (negatywnie!) na cenie.
    Zauważ, że miejscami tak jest: nic nie stoi na przeszkodzie, aby ten sam
    towar sprzedawać za cenę X "tylko przedsiębiorcom", czyli osobom które
    podpiszą oświadczenie że nabywają towar na cele gospodarcze, takoż można
    do tej grupy wrzucić osoby ktore oświadczą że kupują na cele zawodowe
    (niekoniecznie "na firmę" - ktoś może na takim sprzęcie lub takimi
    materiałami realizować umowy osobiste!), a za cenę X+Y sprzedawać
    każdemu kto chce (gdzie Y zawiera "ryzyko konsumenckie").

    pzdr, Gotfryd

  • 25. Data: 2007-08-22 08:29:55
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > Nie tak.

    [...]
    )

    > No to dyskutujemy radośnie na różne tematy :]

    [...}

    poddaję się;-)) i przyznaję, że mówimy o 2 różnych rzeczach. Moje
    rozumowanie w tej materii ogranicza się do danych na fakturze, któe
    czynić będą zadość wszelkim możliwościom odliczeń na gruncie ustaw
    podatkowych (oczywiście przy osobach fizycznych prowadz acych działalność)

    Uznaję Twoje argumenty, ale ich nie kupuję od strony podatkowej.
    Oczywiście , że masz rację i co z tego?;-) To są co najwyżej błędy
    mniejszej wagi, które nie mają wpływu na nie uznanie takich faktur od
    strony kosztowej, a kwestię zamiarów co do przeznaczenia na działalność
    już przerobiśmy.

  • 26. Data: 2007-08-22 18:15:28
    Od: cb <c...@N...onet.pl>

    cef pisze:

    > Czy nie jest czasem tak, że jak masz kasę, to powinieneś nabijać
    > całą sprzedaż na nią, a kwestia faktury jest wtórna?

    A jest tak? Bo cały czas mi się wydawało, że sprzedaż "na firmę", która
    jest udokumentowana FV nie musi (ale może) być ewidencjonowana na kasie
    fiskalnej.

    Czy się mylę?
    Kasy jeszcze nie mam, więc nie wiem ;)

    pozdrawiam,
    Tomasz

  • 27. Data: 2007-08-22 21:11:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 22 Aug 2007, cb wrote:

    > A jest tak?

    Nie znam powodu.
    Ustawa podaje tylko jeden powód obowiązku "nabijania": sprzedaż
    dla nieprzedsiębiorcy.

    > Bo cały czas mi się wydawało, że sprzedaż "na firmę", która jest
    > udokumentowana FV nie musi (ale może) być ewidencjonowana na kasie fiskalnej.
    >
    > Czy się mylę?

    IMO nie! - ciągniemy CEFa za język ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 28. Data: 2007-08-23 06:14:04
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > IMO nie! - ciągniemy CEFa za język ;)

    Nie ma co ciągnąć :-)
    Postawiłem swoją tezę w formie pytania, bo nie znalazłem
    przepisu, który by tak nakazywał. Ale praktyka życia codziennego:
    różne zakupy w różnych sklepach-wskazują, że na kasie nabijane jest
    wszystko,
    a jak nabywcą okaże się prowadzący DG, to dostaje on fakturę
    jak odda oryginał paragonu. Chyba zasugerowałem się koniecznością
    nabicia na kasę sprzedaży dla osoby nieprowadzącej DG także wtedy,
    gdy zażąda ona faktury.

  • 29. Data: 2007-08-23 08:10:25
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Osobnik posiadający mail c...@i...pl napisał(a) w poprzednim odcinku co
    następuje:

> [...]
    > przepisu, który by tak nakazywał. Ale praktyka życia codziennego:
    > różne zakupy w różnych sklepach-wskazują, że na kasie nabijane jest

    kiedys w Prolinie pytano mnie, jak brałem fakture, czy zakup jest na DG.
    Jak rozumiem, u nich nabija sie rzeczywiscie tylko to co na DG nie jest.

    Z dalszych eksperymentów zrezygnował." Mark Twain