    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Odliczanie faktury zaliczkowej
    Date: Mon, 20 Sep 2004 16:47:25 +0200

    On Mon, 20 Sep 2004, Lukasz Goralczyk wrote:

> [...]
    >+ > > Użytkownik "Catbert" <virtual_banana_spam@spam_wp.pl> napisał
    >+ > >>On 9/20/2004 12:57 PM, Lipas wrote:
    >+ > >>>W Twoim liscie datowanym 20 wrzesnia 2004 (12:40:43) można przeczytać:
    >+ > >>>L> kiedy odliczam VAT od tej faktury zaliczkowej ?
    >+ > >>>L> W miesišcu wystawienia czy w miesišcu otrzymania towaru ?
    >+ > >>>
    >+ > >>>jeszcze może inaczej: bo chodzi tu o rozporzšdzanie towarem.
    >+ > >>>Skoro zapłaciłem 100% zaliczki to czy można przyjšć, że
    >+ > >>>rozporzšdzam już tym towarem, pomimo tego że jeszcze nie
    [...]
    >+ > Tak, k.c.:
    [...]
    >+ > są rzeczy oznaczone tylko co do gatunku, do przeniesienia własności
    >+ > potrzebne jest przeniesienie posiadania rzeczy. To samo dotyczy wypadku,
    [...]
    >+ > Skoro zaliczka wpłacona w jednym miesiącu, a towar w drugim, to jest
    >+ > wysoce prawdopodobne, że jest to tzw. towar na zamówienie tj. taki,
    [...]
    >+ Ponadto uwazam, ze wykladnia VAT (ktora jest raczej dyskusyjnej natury, ale
    >+ jakas jest i pytanie jej dotyczy) w tym przypadku ma priorytet.

    Łukaszu, weź pod uwagę że padły jak dotąd (bądź zostały udzielone
    odpowiedzi na niejawnie zadane :)) TRZY pytania:
    - kiedy przysługuje prawo odliczania
    - kiedy powstaje obowiązek podatkowy VAT
    - kiedy nabywca staje się właścicielem i ma "prawo rozporządzania".

    To ostatnie pytanie postawiłeś ty (dobrze liczę "wcięcia" ? :))
    i ono NIE MA *żadnego* związku z poprzednimi !!!

    W myśl ustawy o VAT opodatkowane jest "wydanie towaru" ("dostawa"
    w myśl nomenklatury nowej ustawy) i ono NIE MA ZWIĄZKU z przejściem
    prawa własności !

    Ustawodawca tylko przezornie :) opodatkował płatność - jako jeden
    z możliwych momentów powstania obowiązku podatkowego.
    W ten prosty sposób Skarb nie jest stratny przy sprzedaży na raty
    (art. 583 KC), na próbę (art. 592 KC), z zastrzeżeniem własności
    aż do zapłaty (art. 589 KC)... podatek się należy albo "od wydania"
    albo "od zapłacenia" - a jak już zostanie odprowadzony, to układające
    się strony mogą się posądzić cywilnie i najwyżej w wyniku rozprawy
    zrobi się korektę :) Ale Skarb nasz szanowny czekał nie będzie
    aż strony ustalą kto ma płacić, przezornie trzyma "cały VAT"
    na koncie Urzędu :)

    >+ Poza tym na
    >+ koncu § 1 jest przywolany przepis szczegolny... Chyba mieli na mysli np.
    >+ VAT?

    NieNieNie :)
    Pogdybajmy...
    Załóżmy że osoba o ograniczonej zdolności prawnej (po polsku: nieletni
    lat <12-18)) zawiera umowę... a opiekun powiada NIE !
    Umowa nie ma mocy prawnej, własność nie została przeniesiona...

    *Na pewno* ustawa o VAT nie wpływa na "cywilną" klasyfikację
    umowy (poza ew. sporem o cenę :)). A w drugą stronę umiarkowanie
    - jako iż właśnie VAT unika powiązania z "przejęciem własności".
    Tego powiązania nie da się chyba uniknąć tylko przy nieruchomościach :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)