  • 11. Data: 2003-02-14 08:39:59
    Temat: Re: Odmówiłem podpisania faktury - co mi za to zrobi??
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Dnia pewnego pięknego (Fri, 14 Feb 2003 00:28:38 +0100), "Latet"
    <N...@p...onet.pl> był(a) napisał(a):

    >Jak (z grubsza) taka nota wyglada,

    Ja wystawiam takie:

    Data wystawienia: Zabrze, 15. stycznia 2002

    Nota korygująca nr. 1/2002
    do faktury FI2002/219 z dnia 02-01-2002

    Wystawca noty korygującej:
    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
    XX-XXX XXXXXX; ul. XXXXXXXXXXXXXXXXX
    NIP: XXX-XX-XX-XXX

    Wystawca korygowanej faktury VAT:
    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
    XX-XXX XXXXXX; ul. XXXXXXXXXXXXXXXXX
    NIP: XXX-XX-XX-XXX

    Treść korygowana
    Nabywca:
    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
    XX-XXX XXXXXX; ul. XXXXXXXXXXXXXXXXX
    NIP: XXX-XX-XX-XXX

    Treść prawidłowa
    Nabywca:
    YYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY
    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
    XX-XXX XXXXXX; ul. XXXXXXXXXXXXXXXXX
    NIP: XXX-XX-XX-XXX

    Podpis wystawcy:

    Podpis osoby upoważnionej do potwierdzenia noty:

    >w ilu kopiach ją sporządzam i komu te kopie wysyłam?

    Wystawiasz norlanie Oryginał + Kopia. Oni sobie zostawiają Oryginał,
    Ty zabierasz KOpię z poteoirdzeniem w polu

    ,,Podpis osoby upoważnionej do potwierdzenia noty:''

    >Z nerw chyba :-)
    >Atmosfera byla nieprzyjemna.
    >Panienka wręcz wrzeszczała na mnie, że musza to podpisać,

    Trzeba było poprosić szefa.

    >i natychmiast za moimi plecami zjawiło się 2 wielkich ochroniarzy.

    No z tym gorzej, bo można wpierdol zarobić :-(

    >Ech, to calkiem nie tak. Nie chodzi o zadną pryncypialnosc.
    >Po prostu się bałem, że przyjęcie błednej faktury będzie dla mnie
    >problemem w sensie księgowo-skarbowym, że trzeba to będzie
    >odkręcać w skomplikowany i nieznany mi sposób.
    >W owej chwili byłem nieświadomy istnienia czegoś takiego jak nota
    >korygująca. Zresztą nadal nie wiem na czym dokłądnie to polega.

    No na wystawianiu dokumentu korygującego dane nieistotne z punktu
    widzenia nalieczenia podatku. Zły numer FV (to jest dopiero dolot, bo
    skąd nabywca niby ma się zorientować!), złe dane nabywcy/wystawcy itp.

    Natomiast FV korygującą wystawia sprzedawca w momencie zwrotu towaru,
    zorientowania się, że są złe ceny, złe towary itp.

    >Nawet juz dzwonilem do Neste w tej sprawie, ale jak zaczeli mi
    >mowic z jak wielkim opoznieniem przysylaja te faktury, to zrezygnowalem.
    >Miesiać zakupu nie zgadzałby się z miesiącem otrzymania faktury,
    >a to mi pachnie komplikacjami księgowymi.

    Nie, KUP możesz spokojnie rozliczać z opóźnieniem. W miesiącu
    otrzymania FV albo następnym.

    --
    Jego Szara Eminencja Czcigodny mag. Tristan hrabia Alder
    (ZTJ: mag. Przemysław Adam Śmiejek)

    Zapraszam do *SLUGu*: http://silesia.linux.org.pl/

  • 12. Data: 2003-02-14 09:06:03
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Dnia pewnego pięknego (Fri, 14 Feb 2003 07:57:20 +0100), "Karol"
    <a...@p...antyspam.onet.pl> był(a) napisał(a):

    >Nieprawdaż.
    >
    >1. Nawiazujac do ostatniej dyskusji w ktorej B.Szostak pisal ze nie mozna
    >ponownie wystawic faktury to jakos dziwnie brzmi to co napisales :-)

    No akurat z panem Szostakiem nie zgadzamy się w kilku sprawach. Nie
    można ponownie wystawić FV. Jednak wydrukowanie FV nie jest jej
    wystawieniem. Czy jeśli testuję swój program i ustawienia na przykład
    parametrów wydruku, to mam kolejno numerować wydruki?

    Jak wspominałem w innym wątku, FV jest dokumentem, który musi zawierać
    kilka elementów. Forma zaś nie jest ważna, może być napisany
    długopisem na kartce w kratkę. Wymagany jest także podpis wystawcy i
    podpis odbiorcy.

    Z niewiadomych przyczyn, niektózy uważają, że jednostronna umowa jest
    ważna. Póki obydwie strony nie zaakceptują dokuemntu, to jest on
    nieważny!

    >2. Dlaczego uwazasz, ze nie mozna podpsiac faktury z bledami ?

    Dlaczego uważasz, że można podpisać jakikolwiek dokument zawierający
    błędy, a więc świadomie poświadczyć nieprawdę?

    >Po co w takim razie przepisy o notach korygujacych ?

    No jeśli zorientuje się PÓŹNIEJ alo FV jest bez podpisu odbiorcy,
    wystawiona na podstawię upoważnienia.

  • 13. Data: 2003-02-14 19:39:44
    Od: "Karol" <a...@p...antyspam.onet.pl>

    > Dlaczego uważasz, że można podpisać jakikolwiek dokument zawierający
    > błędy, a więc świadomie poświadczyć nieprawdę?

    Mam watpliwosci czy podpis odbiorcy na fakturze VAT (z bledami) oznacza
    poswiadczenie nieprawdy.

    > No jeśli zorientuje się PÓŹNIEJ alo FV jest bez podpisu odbiorcy,
    > wystawiona na podstawię upoważnienia.

    Przepisy o notach korygujacych nie wspomina nic o upowaznieniach

    Pozdrawiam,
    Karol

    PS.
    Obawiam sie, ze czasami w naszych dyskusjach (i poczynaniach) chcemy byc
    bardziej gorliwi od urzednikow skarbowych.

  • 14. Data: 2003-02-14 20:26:18
    Od: "WSm" <w...@s...pl>

    Użytkownik "Karol" <a...@p...antyspam.onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    [...]> 2. Dlaczego uwazasz, ze nie mozna podpsiac faktury z bledami ?
    > Po co w takim razie przepisy o notach korygujacych ?
    Ludzie! Czy to teatr Kafki oglądam? Albo Mrożka? Opamiętajcie się?
    WSm

  • 15. Data: 2003-02-14 20:57:39
    Temat: Re: Odmówiłem podpisania faktury - co mi za to zrobią?
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Latet" <N...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > 6. Zauważyłem, że kasjerka zrobiła błąd w nazwisku i w kodzie pocztowym.
    >
    > 7. Poprosiłem więc o poprawienie błędów i ponowny wydruk.
    >
    > 8. Usłuszałem: "Nie ma takiej możliwości - skoro są błędy,
    > to PANA KSIEGOWA musi wystawić korektę".

    Ma rację gdybyś tą fakturę __podpisał__ a dopiero po tym fakcie zorientował się że
    jest jak w pkt. 6 i dopiero wtedy ty wystawiasz
    NOTĘ korygującą.

    > 9. Trochę zdziwiony, upierałem się, że to ONI powinni wystawić
    > korektę, bo to ich faktura, skoro nie ma możliwosci po prostu
    > wydrukować ją jeszcze raz, bez błędów.

    Przypuszczam że możliwość była tylko "panienka jeszcze nie zaskoczyła w czym rzecz" i
    ratowała się tupetem.
    Miałem też taką syutacje (ale nie z benzyną) albo jedna litera błędna w nazwisku lub
    nazwie firmy lub błąd w nazwie ulicy i zawsze
    wykonywano drugi właściwy wydruk (uzasdnienie proste: to nie moje nawisko, nie taka
    nazwa mojej firmy lub nie ma takiej ulicy)

    > 10. Upierali się - to MOJA księgowa ma zrobić korektę.

    Gdybyś podpisał to tak.

    > 11. W tej sytuacji oświadczyłem, że nie podpiszę tej faktury,
    > bo dane na niej nie są prawdziwe.

    I bardzo dobrze tylko wypadało wziąść paragon (na wszelki wielki, że zapłaciłeś) .

    > 12. Usłyszałem że MUSZĘ podpisać, skoro zatankowałem.

    Nie nie muszisz jeśli nie jest na twoje nazwisko itd ale na pewno muszisz zapłacić (
    i dlatego warto było wziąść paragon)

    > 1. Jak to jest z tą korektą - kto miałby ją wystawiać? Która strona?

    > 2. Czy w swietle prawa MUSZĘ podpisywac fakturę, jesli
    > jej treść budzi moje wątpliwości, jeśli są błędy?

    Nie, nie musisz a jak nie umie skorygować w softcie to niech napisze odręcznie na
    kartce papieru.
    a tutaj masz o nocie korygującej:
    http://firma.onet.pl/1268,1103166,poradnik.html
    a tutaj o fakturze korygującej (naprzyszłość :))
    http://firma.onet.pl/1268,1103165,poradnik.html
    a tutaj o konsekwencjach nie podpisania przez zamawiającego faktury VAT (chociaz
    niezby odnosi sie do twojej sytaacji:
    http://firma.onet.pl/1103437,eksperci.html

    ///Konsekwencje nie podpisania przez zamawiającego faktury
    13.05.02
    Pytanie:
    Jakie konsekwencje dla zamawiającego z punktu widzenia podatku Vat niesie nie
    podpisana przez zamawiającego faktura?

    Odpowiedź:
    Jeśli zamawiający chce skorzystać z odliczenia Vat związanego z wyszczególnionym na
    fakturze zakupem, powinien ją podpisać we
    własnym interesie.

    Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania
    niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i
    usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27 poz. 268 z dnia 26.03.2002r) zawiera w
    Rozdziale 10 zasady wystawiania i przechowywania
    faktur oraz not korygujących

    W rozdziale tym stwierdza się:
    "§ 35. 1. Faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży, z zastrzeżeniem § 37 (§ 37
    dotyczy faktur dokumentujących sprzedaż towarów
    objętych cenami urzędowymi - dop. red. IP), powinna zawierać co najmniej:
    13) czytelne podpisy osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania faktury lub
    podpisy oraz imiona i nazwiska tych osób.
    8. Zamieszczenie w fakturze danych dotyczących nabywcy, o których mowa w ust. 1 pkt
    13, nie jest wymagane, jeżeli nabywca złoży
    sprzedawcy pisemne oświadczenie, w którym upoważni go do wystawiania faktur bez
    podpisu osoby uprawnionej do otrzymania faktury.

    Jeśli zamawiający nie podpisze faktury, nie będzie miała prawa do pomniejszenia
    swojego podatku Vat o podatek naliczony na fakturze,
    chyba ze złożył sprzedawcy pisemne upoważnienie, o którym mowa powyżej.

    Oczywiście pozostają przypadki, kiedy usługa świadczona jest na odległość, i faktura
    zostaje wysłana z prośbą o zwrot podpisanej
    kopii. Jeśli w tym przypadku zamawiający nie odeśle ani upoważnienia, ani kopii, a
    podpisze u siebie oryginał, naraża się na kłopoty
    w wypadku, kiedy faktura taka nie zostanie zaewidencjonowana u sprzedawcy. W takim
    bowiem przypadku również traci prawo do
    odliczenia.

    Art. 48 rozporządzenia: (fragmenty)
    4. W przypadku gdy:
    2) nabywca posiada fakturę lub fakturę korygującą nie potwierdzoną kopią u
    sprzedawcy,
    - faktury te i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego
    oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku
    naliczonego.

    6. Przepisu ust. 4 pkt 2 nie stosuje się w przypadku, gdy wystawca faktury lub
    faktury korygującej uwzględnił wykazaną w niej
    sprzedaż i podatek należny w deklaracji dla podatku od towarów i usług.

    Tak więc we własnym interesie nabywca powinien podpisywać kopie faktur i odsyłać je
    do dostawcy (lub wystawić sprzedawcy
    upoważnienie do wystawiania faktur bez uzyskania podpisu odbiorcy).///

    Sark

  • 16. Data: 2003-02-14 21:04:25
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    > Mam watpliwosci czy podpis odbiorcy na fakturze VAT (z bledami) oznacza
    > poswiadczenie nieprawdy.

    To po co jest ten podpis ?

    Sark

  • 17. Data: 2003-02-14 21:12:12
    Od: "Karol" <a...@p...antyspam.onet.pl>

    Użytkownik "Sark" <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    pomniejszenia swojego podatku Vat o podatek naliczony na fakturze,
    > chyba ze złożył sprzedawcy pisemne upoważnienie, o którym mowa powyżej.

    IMHO to jakas bzdura. Z cytowanych przepisow nie mozna wyciagnac takiego
    wniosku o braku mozliwosci odliczenia.

    Pozdrawiam,
    Karol

    PS.
    I po raz kolejny polecam stanowisko sedziego Zubrzyckiego na temat
    oswiadczen.

  • 18. Data: 2003-02-14 21:24:29
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    > IMHO to jakas bzdura. Z cytowanych przepisow nie mozna wyciagnac takiego
    > wniosku o braku mozliwosci odliczenia.

    A tamten _exeprt_ mógł :) ...(info pochodzi z działu "Porada eksperta")

    > I po raz kolejny polecam stanowisko sedziego Zubrzyckiego na temat
    > oswiadczen.

    Daj linka

    Sark

  • 19. Data: 2003-02-14 21:34:03
    Od: "Karol" <a...@p...antyspam.onet.pl>

    > Użytkownik "Karol" <a...@p...antyspam.onet.pl> napisał w wiadomości
    >
    > To po co jest ten podpis ?

    1. Przepis o podpisie jest durny z zamierzchłych czasow wprowadzania VATu.
    Trzeba poszukac jak tłumaczyli to urzednicy MF (bajdurzyli cos o
    "uprawnionych do otrzymywania i odliczania VAT").

    2. Sam napisales w poprzednim poscie, ze jak podpiszesz fakture z bledami to
    jako odbiorca powinienes wystawic NK (pomijam kwestie bledow mniejszej
    wagi - ale AFAIR jest chyba jeszcze o tym przepis). Czyli dopuszczasz
    "poswiadczenie nieprawdy". Nieprawdaż ?

    3. Sprawa tej stacji benzynowej (IMHO) jest prosta jak drut.
    Wlasciciel zainstalowal oprogramowanie, ktora ma go ustrzec przed
    przewałkami (nie wiem jakimi, ale zapewne wyobraznia złodziei jest
    nieograniczona). Sprzedawczyni zrobila blad w danych nabywcy (moze ma
    klopoty z pisanim lub jakas inna chorobę). Zatwierdzila ja i wydrukowala. W
    tym momencie program nie pozwala jej juz na ponowną edycję tej faktury i
    nowy wydruk (tu uklon w strone B.Szostaka). Nie wpadła na możliwosc
    wystawienia faktury korygujacej (lub tez ma blokade na ich wystawianie, a
    moze nie ma takiej opcji jak poprawianie danych nabywcy - ukłony dla stacji
    BP, gdzie jeszcze niedawno pod moim NIPem byly dwie spolki) Ale FVK nic by
    tu nie dala bo Latet nie chcial podpisac faktury "poswiadczajacej
    nieprawde". I sytuacja zrobila sie patowa.

    Pozdrawiam,
    Karol

  • 20. Data: 2003-02-14 21:38:05
    Od: "Karol" <a...@p...antyspam.onet.pl>

    > Użytkownik "Karol" <a...@p...antyspam.onet.pl> napisał w wiadomości
    >
    > A tamten _exeprt_ mógł :) ...(info pochodzi z działu "Porada eksperta")

    > Daj linka

    Musze zeskanowac strony z jego leksykonu VAT (kurde, to chyba bedzie jakies
    przestepstwo, co ja tu wypisuje :-)

    AFAIR to chyba juz o tym pisalem (cytaty). Ale nie podejmuje sie teraz
    przegoglac grupy.

    Pozdrawiam,
    Karol