    From: "Sark" <w...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Odmówiłem podpisania faktury - co mi za to zrobią?
    Date: Fri, 14 Feb 2003 21:57:39 +0100
    Sender: w...@p...onet.pl@ntwklan-sz-62-233-158-34.devs.futuro.pl

    Użytkownik "Latet" <N...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:28862-1045154750@h126-ursus126.spray.net.pl...
    > 6. Zauważyłem, że kasjerka zrobiła błąd w nazwisku i w kodzie pocztowym.
    >
    > 7. Poprosiłem więc o poprawienie błędów i ponowny wydruk.
    >
    > 8. Usłuszałem: "Nie ma takiej możliwości - skoro są błędy,
    > to PANA KSIEGOWA musi wystawić korektę".

    Ma rację gdybyś tą fakturę __podpisał__ a dopiero po tym fakcie zorientował się że
    jest jak w pkt. 6 i dopiero wtedy ty wystawiasz
    NOTĘ korygującą.

    > 9. Trochę zdziwiony, upierałem się, że to ONI powinni wystawić
    > korektę, bo to ich faktura, skoro nie ma możliwosci po prostu
    > wydrukować ją jeszcze raz, bez błędów.

    Przypuszczam że możliwość była tylko "panienka jeszcze nie zaskoczyła w czym rzecz" i
    ratowała się tupetem.
    Miałem też taką syutacje (ale nie z benzyną) albo jedna litera błędna w nazwisku lub
    nazwie firmy lub błąd w nazwie ulicy i zawsze
    wykonywano drugi właściwy wydruk (uzasdnienie proste: to nie moje nawisko, nie taka
    nazwa mojej firmy lub nie ma takiej ulicy)

    > 10. Upierali się - to MOJA księgowa ma zrobić korektę.

    Gdybyś podpisał to tak.

    > 11. W tej sytuacji oświadczyłem, że nie podpiszę tej faktury,
    > bo dane na niej nie są prawdziwe.

    I bardzo dobrze tylko wypadało wziąść paragon (na wszelki wielki, że zapłaciłeś) .

    > 12. Usłyszałem że MUSZĘ podpisać, skoro zatankowałem.

    Nie nie muszisz jeśli nie jest na twoje nazwisko itd ale na pewno muszisz zapłacić (
    i dlatego warto było wziąść paragon)

    > 1. Jak to jest z tą korektą - kto miałby ją wystawiać? Która strona?

    > 2. Czy w swietle prawa MUSZĘ podpisywac fakturę, jesli
    > jej treść budzi moje wątpliwości, jeśli są błędy?

    Nie, nie musisz a jak nie umie skorygować w softcie to niech napisze odręcznie na
    kartce papieru.
    a tutaj masz o nocie korygującej:
    http://firma.onet.pl/1268,1103166,poradnik.html
    a tutaj o fakturze korygującej (naprzyszłość :))
    http://firma.onet.pl/1268,1103165,poradnik.html
    a tutaj o konsekwencjach nie podpisania przez zamawiającego faktury VAT (chociaz
    niezby odnosi sie do twojej sytaacji:
    http://firma.onet.pl/1103437,eksperci.html

    ///Konsekwencje nie podpisania przez zamawiającego faktury
    13.05.02
    Pytanie:
    Jakie konsekwencje dla zamawiającego z punktu widzenia podatku Vat niesie nie
    podpisana przez zamawiającego faktura?

    Odpowiedź:
    Jeśli zamawiający chce skorzystać z odliczenia Vat związanego z wyszczególnionym na
    fakturze zakupem, powinien ją podpisać we
    własnym interesie.

    Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania
    niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i
    usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27 poz. 268 z dnia 26.03.2002r) zawiera w
    Rozdziale 10 zasady wystawiania i przechowywania
    faktur oraz not korygujących

    W rozdziale tym stwierdza się:
    "§ 35. 1. Faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży, z zastrzeżeniem § 37 (§ 37
    dotyczy faktur dokumentujących sprzedaż towarów
    objętych cenami urzędowymi - dop. red. IP), powinna zawierać co najmniej:
    13) czytelne podpisy osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania faktury lub
    podpisy oraz imiona i nazwiska tych osób.
    8. Zamieszczenie w fakturze danych dotyczących nabywcy, o których mowa w ust. 1 pkt
    13, nie jest wymagane, jeżeli nabywca złoży
    sprzedawcy pisemne oświadczenie, w którym upoważni go do wystawiania faktur bez
    podpisu osoby uprawnionej do otrzymania faktury.

    Jeśli zamawiający nie podpisze faktury, nie będzie miała prawa do pomniejszenia
    swojego podatku Vat o podatek naliczony na fakturze,
    chyba ze złożył sprzedawcy pisemne upoważnienie, o którym mowa powyżej.

    Oczywiście pozostają przypadki, kiedy usługa świadczona jest na odległość, i faktura
    zostaje wysłana z prośbą o zwrot podpisanej
    kopii. Jeśli w tym przypadku zamawiający nie odeśle ani upoważnienia, ani kopii, a
    podpisze u siebie oryginał, naraża się na kłopoty
    w wypadku, kiedy faktura taka nie zostanie zaewidencjonowana u sprzedawcy. W takim
    bowiem przypadku również traci prawo do
    odliczenia.

    Art. 48 rozporządzenia: (fragmenty)
    4. W przypadku gdy:
    2) nabywca posiada fakturę lub fakturę korygującą nie potwierdzoną kopią u
    sprzedawcy,
    - faktury te i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego
    oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku
    naliczonego.

    6. Przepisu ust. 4 pkt 2 nie stosuje się w przypadku, gdy wystawca faktury lub
    faktury korygującej uwzględnił wykazaną w niej
    sprzedaż i podatek należny w deklaracji dla podatku od towarów i usług.

    Tak więc we własnym interesie nabywca powinien podpisywać kopie faktur i odsyłać je
    do dostawcy (lub wystawić sprzedawcy
    upoważnienie do wystawiania faktur bez uzyskania podpisu odbiorcy).///

    Sark