  • Data: 2006-07-27 09:41:31
    Temat: Re: Odpłatne uzyczenie sam. ciezarowego
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 26 Jul 2006, MarcinJM wrote:

    > Juz widze, ze babola popelnilem: uzyczenie moze byc tylko bezplatne.
    > Wiec jaka forma (dzierzawa, najem) bylaby rozwiazaniem w mojej sytuacji?

    Podatkowo dzierżawa i najem się nie różnią.
    Różnica jest w zakresie celu używania najemcy i dzierżawcy, najemca
    ma prawo korzystania *dla siebie*, dzierżawca ma prawo "pobierania
    pożytków" z czego wniosek że również poprzez korzystanie "dla kogoś"
    (uwaga: domyślnie dzierżawca *nie* ma prawa do podnajmu i poddzierżawy)

    *UWAGA*: najem lub dzierżawa ciężarówki (czyli czegoś z zasady "dla
    celów gospodarczych") podlega pod VAT!
    Czyli albo wystawia się faktury (!) albo korzysta ze zwolnienia
    co nie zwalnia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży :)
    Oczywiście najem (lub dzierżawa) posiadanego jako osobista własność
    samochodu (czy innej rzeczy) *nie* jest prowadzeniem DG.
    Ja tak tylko z przezorności, bo przekonanie że "VAT to rozliczają
    *tylko* przedsiębiorcy" jest w narodzie tak silne że co chwilę
    ktoś na grupie "rybkę" :O robi :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)