    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Odszkodowanie a koszty
    Date: Fri, 27 Oct 2006 23:13:55 +0200

    On Fri, 27 Oct 2006, gonia wrote:

    > Czyzbyś waćpan sugerował, że kup taka składka może być tylko dlatego, że w
    > sytuacji ww opisanej powstać może przychód (z ubezpieczalni), który będzie
    > opodatkowany?

    Nie inaczej. To że ów przychód zostanie zrównoważony kosztem
    (stratą) jest przypadkowym zbiegiem zdarzeń gospodarczych ;)
    Oczywiście zamiast przychodu może powstać inna wartość, jak
    np. "zmniejszenie straty" w przypadku OC albo "zachowanie źródła
    przychodu" (akurat nie mam pomysłu na ubezpieczenie :)) spełniająca
    definicję KUP.

    > Mam pewne wątpliwości, jako kontrargument - kilka lat temu, tylko przychody
    > z ubezpieczenia dotyczące ST stanowiły przychód do opodatkowania, za
    > leasingowane auta nie było obowiązku wynikającego z ustawy

    Po prawdzie sądzę że podstawą było jak niżej (całokształt umów
    leasingu), ale jeśli by nie... tj jakby umowy nie przewidywały obowiązku
    AC, to IMO niedopatrzeniem USów było że nie czepiały się faktu zaliczania
    składki w KUP. No ale skoro sam ustawodawca przeoczył przychód, to
    nie dziwota że urzędnicy się nie połapali - leasing był nowością :)

    > (aż ktoś się
    > dopatrzył i już jest). A składka i tu i tu była kup

    IMO - nie powinna była być.
    CHYBA że wynikała z umowy! - bo tego nie da się podważyć, jeśli umowa
    jako całość kwalifikuje się pod KUP to obowiązek spełnienia świadczenia
    z tej umowy też jest KUP.
    Przecież z faktu że płacisz wynagrodzenie pracownikom nie wynika żaden
    zysk - zysk jest z ich pracy, a wynagrodzenie wynika z umowy o tę pracę.
    Na tej samej zasadzie, jeśli warunkiem zawarcia umowy leasingu było
    ubezpieczenie AC to stanowiło ono KUP.

    pzdr, Gotfryd