  • 1. Data: 2006-07-03 11:57:00
    Temat: Opłata za wieczyste uzytkowanie i sprzedaz prawa
    Od: AlterNative <n...@g...wytnij.pl>

    Witam.

    Mój klient sprzedał prawo użytkowania wieczystego w lutym b.r. Natomiast
    w marcu dostał fakturę z Urzędu Miasta na opłatę roczną z tytułu
    posiadania tego prawa. (jako właściciel prawa na 1 stycznia)

    Czy ta opłata stanowi koszt uzyskania przychodu w przypadku, gdy
    podatnik juz nie posiada prawa użytkowania wieczystego?

    AlterNative
    http://grid.livenet.pl/news.php

  • 2. Data: 2006-07-06 06:05:28
    Od: AlterNative <n...@g...wytnij.pl>

    AlterNative napisał(a):
> [...]
    >
    > Czy ta opłata stanowi koszt uzyskania przychodu w przypadku, gdy
    > podatnik juz nie posiada prawa użytkowania wieczystego?

    Dodam może jeszcze, że chodzi o spółkę jawną, KPiR i VAT.

  • 3. Data: 2006-07-06 07:26:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 6 Jul 2006, AlterNative wrote:

> [...]

    A. był przychód
    B. był koszt
    C. brak danych: jak rozliczane są koszty.

    > Dodam może jeszcze, że chodzi o spółkę jawną, KPiR i VAT.

    Primo: nie wiemy czy koszty zaliczane są kasowo czy memoriałowo.
    To ten "brak danych" z p.C powyżej!

    Dodatkowo spytam co stoi na przeszkodzie:
    +++
    4. Koszty uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6, są potrącane
    tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione.
    5. U podatników prowadzących księgi rachunkowe (handlowe) koszty uzyskania
    przychodów objętych tymi księgami są potrącane tylko w tym roku
    podatkowym, którego dotyczą, [...]
    chyba że zarachowanie ich nie było możliwe; w tym wypadku są one potrącalne
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    w roku, w którym zostały poniesione
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    6. Zasada określona w ust. 5 ma zastosowanie również do podatników
    prowadzących podatkowe księgi przychodów I rozchodów, pod warunkiem
    [...]
    ---

    IMO z p. A i B wynika że przy .4 z założenia zaś przy .5 z wyjątku
    (podkreślonego) wskazanego przepisem odpowiedź brzmi: "tak".

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2006-07-06 09:00:04
    Od: AlterNative <n...@g...wytnij.pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > A. był przychód
    > B. był koszt
    > C. brak danych: jak rozliczane są koszty.

    Koszty rozliczane są oczywiście memoriałowo.

    > odpowiedź brzmi: "tak".

    No widzisz Gotfryd. Dla mnie wydaje się to tez oczywiste, że jeżeli były
    właściciel MUSIAŁ zapłacić opłatę z tytułu posiadania prawa użytkowania
    wieczystego, ponieważ takie są przepisy,...

    (chociaż słyszałem opinię, że dawno powinny być zaskarżone i tą opłatę
    powinno się płacić proporcjonalnie do okresu posiadania, tak jak ma to
    miejsce np. w przypadku podatku od nieruchomości)

    ... i, chociaż faktycznie prawo użytkowania wieczystego posiadał przez 1
    miesiąc (styczeń), a wydatek poniósł (i otrzymał fakturę) już w
    momencie, gdy tego prawa nie posiadał, to może ten wydatek uznać W
    CAŁOŚCI jako KUP.

    Jednak w moim US urzędniczka "wyższego" szczebla, powiedziała, że
    kontrolerzy mogę kwestionować ten koszt, uznając, że nie jest związany z
    przychodami, w odniesieniu do kolejnych miesięcy.

    Chyba bezpieczniej refakturować 11/12 opłaty na następnego posiadacza(?)

  • 5. Data: 2006-07-06 20:44:43
    Od: Mario <n...@o...pl>

    AlterNative napisał(a):

    > Chyba bezpieczniej refakturować 11/12 opłaty na następnego posiadacza(?)

    Zdecydowanie.

    No chyba że przedpłacona opłata jest częścią ceny za nieruchomość - ale
    to musi być stwierdzone w akcie notarialnym.