    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Oprogramowanie - usluga czy towar?
    Date: Tue, 3 Aug 2004 23:31:19 +0200

    On Tue, 3 Aug 2004, michal wrote:

    >+ ...ano właśnie :(
    >+ Ustawa o prawach autorskich w odniesieniu do utworów wprowadza pojęcie
    >+ "egzemplarza": z jednej strony *jest* z nim związane prawo (prawo do
    >+ uzywania), z drugiej... ono jest zbywalne (IMHO przymusowo !) wraz
    >+ z "egzemplarzem"...
    [...]
    >+ ..............................................
    >+ art. 2 pkt 6 ustawy - Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o: towarach -
    >+ rozumie się przez to rzeczy ruchome, jak również [...]
    >+ Prawo do uzywania oprogramowania z pewnoscia nie zawiera sie w tej
    >+ definicji,

    Z pewnością.
    Ale co z "egzemplarzem" ?
    Niewątpliwie jest to "rzecz ruchoma" (bo jest to nośnik na którym
    utrwalono utwór) do którego "przypisano" prawo. Owo prawo
    "towarem w rozumieniu VAT" nie jest - a *sam* "egzemplarz" ?
    W czasach kiedy licencje komputerowe były zwolnione interpretacje
    pozwalały opodatkować odrębnie nośnik i "prawo" (licencję) - różnymi
    stawkami. Pewnie i dziś tak jest.
    Pytanie co zrobić, jeśli usługa i "rzecz" (towar) są ze sobą
    nierozerwalnie związane :]
    W którymś wątku ośmieliłem się porównać problem do sławetnej
    zagwozdki "czy okno razem z wstawieniem okna powinno być
    opodatkowane 7%" - acz to inny przypadek, to IMHO ta sama
    kategoria problemu (towar "powiązany" z usługą i co zrobić
    przy sprzedaży *łącznej*).

    >+ a wiec towarem byc nie moze. Nie ma wiec mozliwosci, zeby
    >+ sprzedaż oprogramowania była dostawą towaru, moim zdaniem.

    Ja tylko zgłaszam wątpliwości - że je mam :)
    Wcale NIE jestem przekonany że oprogramowanie może być "towarem".
    Ale... ale... właśnie :(

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)