    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Oprogramowanie - usluga czy towar?
    Date: Wed, 4 Aug 2004 11:32:38 +0200

    On Wed, 4 Aug 2004, Bozoo wrote:
    [...]
    >+ > A co z "prawami" ?
    [...]
    >+ Z prawami? No w grę wchodzą dwie wersje,
    >+ (I) przekazanie wszystkich autorskich praw majątkowych
    >+ oraz
    >+ (II) licencja "na użytkowanie", zależnie od umowy.

    wKF: przesadzasz. Oczywiście że można przekazać dowolną *część*
    praw autorskich :) - ale z p. widzenia VAT IMHO to już bez
    znaczenia (czy przekazuje się inne prawa niż do użytkowania
    w całości czy w części).

    >+ Czy dobrze myślę, że przypadki te nie różnią się? (pod względem vat
    >+ oczywiście)

    Ja wyrażałem wątpliwości co do licencji jako "umowy na korzystanie"
    przekazywanej w formie "wprowadzenia do obrotu egzemplarza" w rozumieniu
    art. 6.6, art. 48.1, art. 50, art. 51.1.2 (to ten sporny o "zakazie
    zakazu dokonywania dalszego obrotu", czyli czegoś co podobno Borland
    robi) art. 52 oraz kluczowy w dyskusjach z wątpiącymi art. 75.2.2
    odwołujący się explicite do "egzemplarza programu komputerowego" :)
    IMHO *jeśli* program jest na przykład sprzedawany na witrynie
    internetowej z opisem "1 szt. - 100 zł, 5 szt. - 300 zł" to mamy
    do czynienia ze sprzedażą "egzemplarzy" (z upustami). Również
    jak możemy kupić ładnie opakowane pudełko z załączoną licencją
    to IMHO stanowo ono "egzemplarz".
    A wtedy mam zgryz z uznaniem z czystym sumieniem że to co się
    sprzedaje NIE JEST towarem :(

    >+ > >+ A jesli tak, to gdzie lezy granica miedzy jednym a drugim?
    >+ > ...pewnie w wyniku burzliwej dyskusji się dowiemy ;)
    >+ Albo jak mnie skarbowy dupnie, to wam napiszę ile mnie to kosztowało :)

    A napisz, napisz :)
    Możesz jeszcze *im* napisać pytanie; jakbyś już pisał to nie zapomnij
    o sugestii z "egzemplarzem" :> - bo to nie nasz koncept a szanownego
    ustawodawcy.
    Podsumuję "ścieżkę wątpliwości":
    - aby mieć do czynienia z "utworem", czyli aby *w ogóle* powstało
    majątkowe prawo autorskie (czyli coś co można VATem opodatkować :))
    musi on być "ustalony" (art. 1.1 ustawy o prawie autorskim) czyli
    przyjąć postać materialną. NIE MA praw autorskich do
    niezmaterializowanych form "przejawów działalności twórczej": jak
    przedyskutowano (dawno temu) na .prawo starożytne utwory przekazywane
    "z pokolenia na pokolenie" przez śpiewaków nie miałyby szansz na
    ochronę.
    - kiedy już powstanie "utwór" istnieje powiązane z nim prawo majątkowe
    które ktoś posiada. Posiadacz owego prawa może je przekazywać
    (w zakresie posiadania, bo przecież uprawniony mógł przekazać
    *różne części* owego prawa różnym osobom - czyli uprawnić je
    w różnym zakresie) innym podmiotom i owo przekazanie
    nie jest powiązane z samym "przedmiotem" - a stanowi samodzielne
    "prawo majątkowe". Niewątpliwie prawa do opracowań, modyfikacji,
    powielania... to są "prawa niematerialne" i łapią się pod
    definicję "usługi w rozumieniu VAT"
    - wątpliwość jest w przypadku *korzystania* (nie przekazania, bo
    przekazanie owego prawa to "usługa VAT") z prawa do powielania;
    wynikiem "powielania" jest *materialna*, "ustalona" w myśl
    ustawy postać utworu. IMHO sam fakt "powiązania prawa z materią"
    (czyli istnienie prawa do korzystania z egzemplarza utworu,
    w skrócie licencją zwanego - choć IM*H*O licencja może być
    pojęciem szerszym) nie powoduje że owa materia (czyli "rzecz")
    przestaje być "materią" czyli "rzeczą". Wynika z tego że
    sprzedawana jest... "rzecz razem z prawem". "Towar razem
    z usługą" - tak jak owe "okna z montażem" :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)