    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Oprogramowanie - usluga czy towar?
    Date: Wed, 4 Aug 2004 14:56:14 +0200

    On Wed, 4 Aug 2004, pix wrote:
    [...]
    >+ > Może ktoś jeszcze ma jakiś pomysł i chciałby się ustosunkować?
    >+
    >+ Ja tego problemu chyba coś w ogóle nie czuję - oprócz
    >+ wspomnianych przepisów jest jeszcze przecież art.27.4,
    >+ który juz wyraźnie mówi, że mamy do czynienia z usługą.

    "Problem" (a dokładniej: wątpliwość) polega na określeniu czy
    kupując "pudełko z programem" kupujesz licencję czy nabywasz
    egzemplarz :[
    Niegdysiejsze boje na innej płaszczyźnie (ale też VAT) dostarczyły
    wskazań iż *możliwe* jest nabycie "samej licencji" (i ustawa
    w prawach autorskich tego nie zabrania, mało - do części programów
    można *tak właśnie kupić* - płaci się za "prawo"). Ale ta sama
    ustawa "o prawach" wskazuje na możliwość nabycia "egzemplarza"
    co sprowadza problem do "okna z montażem", który jest samodzielnym
    polem walki - też na płaszczyźnie VAT :] (usługa nierozerwalnie
    złaczona z towarem).

    >+ Boisz się wejścia w obrót towarowy?
    >+ No to tymi CD nie musisz się chwalić

    Mi się też tak wydaje :) - może sprzedawać osobno licencję a same
    zbiory udostępnić np. wręcz za darmo.

    "Klasycznym" rozwiązaniem są wynalazki typu "suma kontrolna
    w licencji" :)
    Nie widzę powodu żeby owa suma kontrolna (zapisana w licencji)
    nie mogła być w takiej formie, że laicy nazywają ją "hasłem
    do ZIPa" na przykład ;) - i wtedy IM*H*O sprawa będzie czysta.

    >+ zwłaszcza że z tego
    >+ co piszesz wynika iż skala jest niewielka i za tych kilka płytek
    >+ można zapłacić "z własnej kieszeni".

    E, no, chyba nie sugerujesz że powinien wystawić się na strzał
    darując komuś płytkę bez wystawienia FW na wartość VAT ?
    :)
    Znaczy: merytorycznie zapłaci "z własnej kieszeni". Ale *formalnie*...
    powinien chyba umieć powiedzieć jak ów program *materialnie*
    dostał się do klientów ?
    Ja wiem że dzielę włos na czworo ;) - ale jak ma kupić w sklepie
    płytkę "na paragon" i narazić się na pytanie "dlaczego od darowizny
    nie odprowadził VAT" - to ja bym ów VAT najpierw odliczył a później
    doliczył :)
    Hmmm... nie przyczepi się ktoś że owa darowizna jest "w celu
    obejścia" czegoś tam ? ;)

    >+ Hmm... coś może źle zrozumiałem?

    Chyba nie.
    Prezentujesz zdroworozsądkowe podejście do sposobu obejścia
    wątpliwości :) - niemniej sama wątpliwośc *w razie* jak ktoś
    wysyła "program w postaci paczki czyli egzemplarza" pozostaje.
    U mnie oczywiscie :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)