    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Fri, 25 Apr 2014 13:53:18 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Osoba chora i PIT37

    On Wed, 23 Apr 2014, Adam wrote:

    > Witajcie.
    >
    > W tej chwili już osoba ożyła, jest OK :)
    >
    > Ale pytanie teoretyczne pozostało.
    >
    > Osoba zachorowała (bliska rodzina). Całkowity brak kontaktu, przebywa w
    > szpitalu.
    > Nie wiadomo, gdzie schowała PIT-y 11 za 2013 rok, nie można znaleźć.
    > Od kilku lat rozliczałem osobę (programami z pity.pl) i wysyłałem rozliczenie
    > on-line.

    Na mój rozum, nie można się do tego "oficjalnie" przyznać.
    Mimo, że jest to powszechna praktyka.

    Jakby przyjąć, że taki stan trwał (legalnie, i można by się bez
    ewentualnych sankcji przyznać) przez lata, być może w rachubę
    wchodziłoby "prowadzenie cudzych spraw bez zlecenia" albo
    "zlecenie przez niewypowiedzenie umowy".
    Ale tak... to na jakiej podstawie chcesz działać?
    Braku dyspozycji chorego?

    > Jeśli teraz nie miałbym dostępu do dokumentów źródłowych, to:
    >
    > 1.
    > Robię "sufitówkę", po czym składa się korektę
    > - ale istnieje odpowiedzialność za podanie nieprawdziwych danych

    A kto się pod deklaracją podpisze, w jakiej roli i na ile
    lat pójdzie siedzieć? ;)
    Idzie o sam fakt podpisania się, bez otrzymania pełnomocnictwa!
    Wcale nie idzie o dane na deklaracji, deklaracja może być
    całkiem dobra, ale powiedz mi, co Cię uprawnia, zebyś np. moją
    deklarację złożył w skarbówce bez mojego pełnomocnictwa?

    > 2.
    > Zaświadczenie ze szpitala?
    > Jest taka opcja?

    IMO patrz niżej.
    Jeśli już czujesz potrzebę "zrobienia czegoś", to ta wersja wydaje
    się na miejscu.

    > 3.
    > Skopiować dokładnie PIT-37 za rok 2012, że niby osoba (albo program) się
    > pomyliła,

    Która osoba, ta leżąca bez możliwości wydawania dyspozycji w szpitalu?
    Czy ktoś kto bezprawnie wypełnia "nie jego dokument" wiążący się
    ze zobowiązaniami pieniężnymi? - nie chce mi się po KK szukać ile
    za to dają, ale przepis jest ;)

    > A może jeszcze jakaś inna opcja?

    IMO, będąc do tego zupełnie nie zobowiązanym, można zastosować
    rozwiązanie nr 2, formalnie nie różniące się od "donosu obywatelskiego",
    tyle że tym razem w interesie osoby "niezdolnej".

    Stosowna regulacja jest w rozdziale o pełnomocnicwie w Ordynacji,
    w art.138:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,23,63,767,61
    746,20140101,art-133-138-strona.html

    Jak US "poweźmie wiedzę" ((C) któryś polityk) o "niezdolności"
    (cytat Ordynacja), to po pierwsze nie będzie miał podstaw do
    wszczynania sprawy o niezłożenie deklaracji, a po drugie to w jego
    gestii będzie wypowiedzenie się, czy chce aby stronę reprezentował
    kurator.
    Na mój rozum, złożenie deklaracji nie jest na tyle "niecierpiące
    zwłoki" aby US był uprawniony do trudzenia rodziny obowiązkiem
    sporządzenia deklaracji :)

    pzdr, Gotfryd