  • 41. Data: 2009-12-21 22:51:05
    Temat: Re: Osoba fizyczna - usługi - podatek
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2009-12-21 22:49, Tomek wrote:

    > Ustawy o odpadach :)
    >
    > Najprawdopodobniej podpadasz pod art. 17.1.2 (wystarczy jedna bateryjka,
    > świetlówka, nie mówiąc o sprzęcie komputerowym), co za tym idzie
    > powinieneś był złożyć informację wg art. 24.

    Ale miałeś szansę doczytać definicję odpadu niebezpiecznego z art. 3
    ustęp 2 (ze szczególnym uwzględnieniem frazy "oraz posiadające co
    najmniej jedną z właściwości wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy")?

    Jeśli tak, to chyba nie powinieneś się obawiać utylizacji tych
    strasznych, wyczerpanych wkładów od długopisów ;-)

    Co do utylizacji sprzętu elektronicznego to jest sprawą oczywistą, że
    choćby do celów dowodowych należy posiadać kartę przekazania odpadu
    (albo wycofywany sprzęt należy sprzedać).

    > Nawet jeśli wymigałeś się od odpadów niebezpiecznych,
    > to jeśli wytwarzasz jakiekolwiek odpady niekomunalne
    > (o co też nie jest trudno, definicja jest w ustawie),
    > to musisz składać roczne informacje o wytwaranych odpadach,
    > zgodnie z art. 37.

    Wytwarzam wyłącznie odpady komunalne i tej wersji będę się trzymał ;-)

> [...]
    > Do tego obwarowania co do magazynowania i transportu.
    >
    > To tak pobieżnie, bo w szczegółach jest pikantniej :)
    >
    > Teraz, analizując te kary pieniężne:
    > - jeśli nie złożyłeś informacji o odpadach => 5000zł z art. 79b.1.
    > - przewiozłeś odpady samodzielnie => 10000zł z art. 79b.2
    > - źle zaklasyfikowałeś odpady (zły kod, o co jest bajecznie prosto) =>
    > 10000zł z art. 79c.3
    >
    > Zauważ że w przypadku podania złego kodu na KPO, kara jest z automatu,
    > bo przepis jest suchy, nie zawiera żadnej możliwości gradacji.
    > Innymi słowy - jeśli oddajesz na złom pendriva i źle wybierzesz pomiędzy

    Bezwzględnie trzeba to doczytać ale może senat uwali co bardziej debilne
    zapisy.

    Piotrek

  • 42. Data: 2009-12-22 08:12:00
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 21-12-2009 o 23:51:05 Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>
    napisał(a):

    > Ale miałeś szansę doczytać definicję odpadu niebezpiecznego z art. 3
    > ustęp 2 (ze szczególnym uwzględnieniem frazy "oraz posiadające co
    > najmniej jedną z właściwości wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy")?

    Spokojna głowa, od jakiegoś czasu czytam to wszytsko do poduszki :-)

    Co do odpadów niebezpiecznych - wystarczy jedna bateryjka na fakturze,
    albo sprzęt elektro na baterie - i już jesteś potencjalnym wytwórcą
    odpadó niebezpiecznych.

    A w załączniku 2B masz choćby "26. zużytych materiałów katalitycznych,",
    więc jako laik w temacie nie wiem który sprzęt elektro jest niebezpieczny
    z definicji, a który nie.

    > Jeśli tak, to chyba nie powinieneś się obawiać utylizacji tych
    > strasznych, wyczerpanych wkładów od długopisów ;-)

    Nie, ale już zużyte tusze i tonery do drukarki *mogą* być niebezpieczne
    (a nie pamiętam co kupowałem 5 lat wstecz).

    > Co do utylizacji sprzętu elektronicznego to jest sprawą oczywistą, że
    > choćby do celów dowodowych należy posiadać kartę przekazania odpadu
    > (albo wycofywany sprzęt należy sprzedać).

    Zgadza się, z tym że jeśli jest to odpad niebezpieczny to nie możesz
    grama wytworzyć bez złożenia informacji, a jeśli nie jest to odpad
    niebezpieczny
    to masz problem czy oddawać to na kod 20 czy na 16 (zły kod =>
    automatycznie 10000zł kary)

    > Wytwarzam wyłącznie odpady komunalne i tej wersji będę się trzymał ;-)

    Zdrowe podejście - pamiętaj tylko o definicji:

    "4) odpadach komunalnych - rozumie się przez to odpady powstające w
    gospodarstwach
    domowych, a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych
    pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na
    swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w
    gospodarstwach
    domowych,"

    Klasycznym przykładem są opakowania - same w sobie mogą być odpadami
    komunalnymi,
    ale jeśli prowadzisz np. sklep, to ich ilość sprawia że to jest osobny,
    niekomunlany odpad
    który trzeba oddawać na KPO. No i dochodzi do przeczytania ustawa o
    odpadach opakowaniowych :)

    > Bezwzględnie trzeba to doczytać ale może senat uwali co bardziej debilne
    > zapisy.

    Czytałem stenogramy sejmowe i ani jeden poseł tych kar nie zakwestionował,
    więc obawiam się że niedługo zobaczymy to w Dz.U.

    --
    Tomek

  • 43. Data: 2009-12-22 09:39:01
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Tomek wrote:

    > Czytałem stenogramy sejmowe i ani jeden poseł tych kar nie
    > zakwestionował, więc obawiam się że niedługo zobaczymy to w Dz.U.

    Pewnie żaden z czytających nie rozumiał.
    Gdybyś wiedział ilu obowiązujących przepisów w tej chwili
    nie przestrzegasz (nie składasz informacji czy dokumentacji, nie zapewniasz
    czegoś tam,
    nie masz w firmie czegoś tam co jest wymagane itp) to byś dostał zawału.

    Przeżyliśmy strażaka, przeżyjemy i odpady :-)

  • 44. Data: 2009-12-22 09:53:27
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 22-12-2009 o 10:39:01 cef <c...@i...pl> napisał(a):

> [...]
    > zapewniasz czegoś tam,
    > nie masz w firmie czegoś tam co jest wymagane itp) to byś dostał zawału.

    Tylko za ile z tych uchybień grozi defacto konfiskata mienia
    (przy moich dochodach, bo nie wątpie że ktoś kto ma dochody 10x
    takie jak moje nie jest zagrożony).

    Do tej pory, gdy zamiast tych kar administracyjnych
    były przepisy karne, to po prostu wystarczyło się
    nie przejmować i w razie ukarania zastosować wnioski z protokołu.

    > Przeżyliśmy strażaka, przeżyjemy i odpady :-)

    Jako grupa zapewne tak :-)

    --
    Tomek

  • 45. Data: 2009-12-22 10:26:21
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Tomek wrote:

    > Tylko za ile z tych uchybień grozi defacto konfiskata mienia

    Gdzie prawo, tam kara - trzeba by sprawdzić
    jak to w Europie jest z karami za niedociągnięcia w tej materii - pewnie w
    Strasburgu
    będziemy szukać zasad współmiernej kary do tych papierkowych uchybień

  • 46. Data: 2009-12-22 10:32:40
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 22-12-2009 o 11:26:21 cef <c...@i...pl> napisał(a):

> [...]
    > w Strasburgu
    > będziemy szukać zasad współmiernej kary do tych papierkowych uchybień

    Ja nie mam problemu z karami jako takimi, ja mam problem z tym
    że za nieprawidłowe udokumentowanie wyrzucenia pendrive i 1000t rudy grozi
    to samo,
    przy czym w pierwszym wariancie defacto konfiskują mi mienie, a w drugim
    nikt kary nie odczuje.

    Cóż, nikt nie mówił że będzie prosto, a Strasburg chętnie pozwiedzam :-)

    --
    Tomek

  • 47. Data: 2009-12-22 10:36:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 22 Dec 2009, cef wrote:

    > Gdybyś wiedział ilu obowiązujących przepisów w tej chwili
    > nie przestrzegasz

    ...co jest wzorcowym opisem "złego prawa".
    Przecież to absurd (a może "apsórt" :P), a nie prawo :[

    pzdr, Gotfryd

  • 48. Data: 2009-12-22 11:10:03
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 22-12-2009 o 11:36:52 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

    > ...co jest wzorcowym opisem "złego prawa".
    > Przecież to absurd (a może "apsórt" :P), a nie prawo :[

    Już raz wklejałem, ale dam jeszcze raz, to jest rzekomy hit
    i uwieńczenie działa byłego ministra Szejnfelda:

    http://www.cml.kpp.org.pl/akty_prawne/?act=1478

    - przekartkowałem to, widzę że uchylają jedną ustawę ;)
    ale za to ile zmian

    --
    Tomek

  • 49. Data: 2009-12-22 17:10:27
    Od: beezle <b...@g...com>

    Witam ponownie i dziękuję Wszystkim za odpowiedzi.

    Tak, jak ktoś napisał - nie od odpowiedzi osoby na grupie zależy to, co
    potem będzie się działo, jednak od urzędnika, który być może się doczepi
    ;-).

    Ostatnie kilka dni spędziłem na przemyśleniach i lekturze postów - próbując
    wszystko ogarnąć :P.

    Przeczytałem na różnych forach i portalach "eksperckich" parę ciekawych
    artykułów, jednak po wizycie w dwóch US - (aby to wszystko skonfrontować
    ... i dla porównania opinii zresztą też) ręce mi opadły.

    Jeden z odwiedzonych US (w mieście, gdzie pracuję) jak najbardziej
    akceptuje takie rozwiązania jak podane w [1] i [2]. Natomiast tam, gdzie
    mieszkam popatrzyli na mnie dziwnie i (pomimo zaznaczenia, że chcę od tego
    odprowadzić podatek) - "smutna pani stwierdziła", że przecież to będzie "na
    czarno". Znaczy mam się przeprowadzić :P :D?

    W mieście, w którym pracuję, znajomy (z pracy zresztą) w sposób opisany w
    poniższych artykułach wykonał kilka usług i nie było problemu.

    Chcę wykazać ten (zapewne mały) dochód w zeznaniu rocznym (PIT-36, w części
    D.1. w wierszu "Inne źródła..."), w którym zsumuję go z innymi dochodami i
    od łącznej kwoty obliczę należny podatek dochodowy. Niestety wg mojego US
    nie mogę. To pytam - po co te "Inne źródła" - co tam wpisujemy?

    "Im głębiej w las, tym więcej drzew" ;-).

    [1] http://edgp.gazetaprawna.pl/index.php?act=mprasa&sub
    =article&id=109227
    [2] http://firma.onet.pl/1557105,eksperci.html
    --
    pozdrawiam

  • 50. Data: 2009-12-22 23:26:26
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "beezle" <b...@g...com> napisał w wiadomości

    > W mieście, w którym pracuję, znajomy (z pracy zresztą) w sposób opisany w
    > poniższych artykułach wykonał kilka usług i nie było problemu.

    Znaczy sie - mial kontrole, wszczeto postepowanie wyjasniajace w sprawie
    owych "innych dochodow" - zeznal jak bylo i powiedzieli, ze jest wszystko
    OK, tak?

    Pozdrawiam
    SDD