    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: PCC, licencje etc
    Date: Fri, 12 Nov 2004 12:23:54 +0100

    On Thu, 11 Nov 2004, wrote:
    [...]
    >+ > >+ Nie prowadze dzialalnosci gosp, druga osoba tez nie
    >+ > >+
    >+ > >+ 1. Czy mozemy zawrzec umowe licencyjna na wykorzystanie jej utworu,
    [...]
    >+ Do wykorzystania w tym co robie dla pewnej firmy na umowe o dzielo z
    >+ przekazaniem majatkowych praw autorskich

    Acha.
    Sam ... nie mam wyrobionego zdania, nie przyglądałem się nigdy.
    W odróżnieniu od "umów usługowych" działalność o cechach "utworu"
    (artystyczna, literacja...) oraz sprzedaż praw majątkowych są
    poujmowane osobno.
    Może ktoś coś na ten temat powie...
    IMO zostaje cały stosik spraw do rozwiązania: kto (i dlaczego)
    oraz jak ma odprowadzić zaliczki od takiego przychodu na
    przykład...
    Prościej byłoby jakby firma-nabywca nabyła owe prawa w celu
    przekazania na wykonanie umowy docelowej, ale rozumiem iż
    z jakichś powodów ci się takie rozwiązanie nie podoba :)

    >+ > >+ 2. Czy od takiej umowy licencyjnej trzeba oplacic PCC?
    >+ > ++++
    >+ > Art. 1. 1. Podatkowi podlegają:
    >+ > a) umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy
    >+ > i praw majątkowych,
    >+
    >+ No wlasnie, ale licencja to nie sprzedaz, tylko pozwolenie na wykorzystanie,

    Owszem. Ale IM*H*O to *jest* prawo majątkowe.
    Przez to, że można za owo "pozwolenie" wziąć pieniądze :)

    >+ rpawa ma dalej autor.

    NIE WSZYSTKIE. Wrrrr...
    Dlaczego wszyscy na hasło "sprzedaż praw autorskich" wiążą taką
    sprzedaż że sprzedażą *WSZYSTKICH* praw, mało - NA WYŁACZNOŚĆ ??
    Przecież nawet :] jakby sprzedać *wszystkie* prawa majątkowe
    do utworu (niemożliwe, bo nie można sprzedać np. praw przyszłych :))
    to z tego jeszcze NIE wynika że to byłaby sprzedaż NA WYŁĄCZNOŚĆ !

    Przy sprzedaży *wszystkich* praw - ale bez zastrzeżenia że "na
    wyłączność" - autor ma NADAL wszystkie prawa... już nie na wyłączność :)

    A po sprzedaniu "prawda do korzystania z utworu nazywanego licencją"
    autor już NIE MA wszystkich praw: tej "sztuki" utworu (egzemplarza)
    już ograniczać NIE MOŻE ("chyba że sprzeciwiałoby się to..." :)).

    >+ Pytam sie o ta licencje bo nigdzie jej nie ma

    Ja sobie zdaję sprawę że propozycja przekopania grupy "prawo"
    na hasło "licencja licencje licencji licencję licencją" oznacza
    ponad 6,5 tysiąca trafień :]

    Ale o ile istnieje wiele spornych zdań i opinii - to tego iż
    "licencja" *nie jest* definicją prawną (i może oznaczać
    *różne* rzeczy) IMO nikt nie podważył :)
    Powiadasz że Browar Górnośląski w Zabrzu nie miał "licencji"
    na produkcję Coca-Coli ? ;)
    Albo że FMS nie miał "licencji" na produkcję Fiata 126 ??
    A przecież to nie było "prawo do egzemplarza".

    >+ w jednym
    >+ miejscu tylko znalazlem ze skoro nigdzie oprocz prawa autorskiego jej mnie ma
    >+ to nie podlega PCC.

    Podaj gdzie. Jak w wyroku NSA to będę musiał doczytać uzasadnienie :[
    IMHO np. w ustawie o VAT ustawodawca "profilaktycznie" wymienił
    "licencje" niezależnie od "sprzedaży praw" - ale dlatego że
    ścisłej ogólnej definicji "co jest licencją a co nie jest" brak,
    więc żeby nikt nie kombinował...

    >+ > Pozostaje niestety do wygdybania sprawa VAT: czy taka
    >+ > umowa jest zwolniona. Bo na moje oko to nie jest
    >+ > umowa "podobna do zatrudnienia z odpowiedzialnością
    >+ > zamawiającego" :[
    >+ > Oczywiście *jeśli* byłby VAT to *nie* byłoby PCC.
    >+ >
    >+ No wlasnie, co z tym VAT, nie mam DG wiec jak mam VAT placic?

    Jeśli pytasz jak to TECHNICZNIE się robi - to "po prostu".
    Deklaruje się bycie podatnikiem VAT... to NIE MA związku
    z prowadzeniem DG - VATowcem można być np. z powodu wynajmu
    (bez DG !) jakiejś nieruchomości niemieszkalnej !

    >+ To nie ma byc
    >+ obrot gospodarczy tylko jednorazowa licencja.

    Ale przecież nie w celu "osobistego użytku" !!
    Zastrzegam że doradzcą nie jestem.
    Ale był taki wyrok NSA, jeszcze pod rządami starej ustawy (co
    warto zastrzec :]) i w ogole dość dawno (chyba w zeszłym
    tysiącleciu :]) ale... ale chyba "przesłanki" :> (to ulubione
    przez Maddy :) ;)) zostały...
    Sąd orzekł iż w rozumieniu przepisu VAT (ale STAREGO) ową
    "przesłanką" był *zamiar* celu dokonania transakcji.
    Chodziło o odsprzedaż sprowadzonego z Zachodu samochodu.
    Pozwany sprowadził zza granicy samochód, sprzedał... wszystko
    cukierkowo.
    Ale US zażądał VATu !
    I US uzasadnił to tak: "podatnik nabył ten samochód NIE w celu
    osobistego używania, ale w celu dokonania obrotu o charakterze
    gospodarczym; fakt ze czynność była jednorazowa jest *bez
    znaczenia*"
    Jako dowód US przedstawił zeznania świadka - ostatecznego nabywcy,
    w którym to świadek zeznał iż umawiał się co do koloru karoserii
    NIM samochód został nabyty przez podatnika.
    NSA uznał że "oczywiście"...

    A wracając do naszego przykładu mielbyśmy DWIE umowy w których
    trzeba rozpatrzeć VAT:
    - umowa firmy z "ostatecznym wykonawcą"
    - umowa "ostatecznego wykonawcy" z "podwykonawcą czyli dostarczycielem
    licencji na składnik".

    Nie mam pojęcia jak ugryźć :[

    --
    pozdrowienia, Gotfryd