  • Data: 2003-04-12 10:52:15
    Temat: Re: PIT-5
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 10 Apr 2003, Maddy wrote:

    >+ Użytkownik Sławomir Delegacz napisał:
    >+ > Użytkownik "Milosz" <m...@w...pl> napisał w wiadomości
    >+
    >+ >>PIT 5 kiedy dochód przekroczy kwotę wolną 2789,89. To że zaliczka 0 jest
    >+ > bez znaczenia.
    >+ >
    >+ > W warszawskich urzędach skarbowych zasady takie same jak w łódzkich.
    >+ > Po wielokroć sprawdzone.
    >+
    >+ A podstawa prawna?

    Przecież wiesz (który to raz ? :)):
    +++
    1) obowiązek wpłacania zaliczki powstaje, poczynając od miesiąca, w którym
    dochody te przekroczyły kwotę powodującą obowiązek zapłacenia podatku,
    ---
    ...i spornym było, jest i pozostanie (aż do czasu kiedy ktoś się
    pofatyguje i odżałuje 5 zł :)) czy konieczne jest "przekroczenie
    kwoty" czy "zapłacenie podatku".

    Literalnie tam widzę: "przekroczenie kwoty powodującą obowiązek".

    To że podatnik nie musi 'fizycznie' zapłacić podatku - to IMHO sprawa
    wtórna. Ja np. miałem niewielką nadpłatę (użyłem właściwego terminu ?
    znaczy - zapłaciłem za dużo :> wskutek błędu - i choć korekta poszła
    niemal natychmiast, to zaliczkę miałem już zapłaconą; jakbym miał
    małą zaliczkę w następnym miesiącu to podatku *nie musiałbym*
    płacić, mimo że *miało miejsce* "przekroczenie kwoty coś tam
    powodującej...").
    IMHO ta sama sytuacja ma miejsce wskutek odliczeń od podatku: kwota
    zostaje przekroczona, ale podatek został już zapłacony w inny sposób :>

    >+ Może powiem duzymi literami NIE MA CZEGOS TAKIEGO JAK KWOTA WOLNA

    A to racja. Niezaprzeczalnym jednak pozostaje że również
    za pomocą błędnych założeń można wywieść prawdziwą tezę,
    mimo że takie postępowanie nie jest dowodem :)
    Użycie przez urzędniczkę niewłaściwego określenia nie znaczy
    że nie może mieć racji !

    [...]
    >+ Przepis mówi "w terminie płatności zaliczki".

    To tylko o terminie składania PIT.
    Na tej samej zasadzie, że wiadomo iż jeśli np. w kwietniu
    ktoś ma "podatkowe" dochody (i składa PIT) a w maju nic - to
    żeby było jasne że PIT za maj musi złożyć w czerwcu, a nie
    np. razem z czerwcowym w lipcu... :)

    >+ No chyba że kongresówka ma jakies inne przepisy... :-)

    A to niezależnie :)

    >+ Maddy co przegapiła czwarty rozbiór....

    Dobrze liczyłaś ?? A niby w czasach guberni to podatki były
    takie same na terenie okupowanym i "włączonym"[1] ? (zeznaję
    że nie wiem :), ale podejrzewam że nie)
    [1] chodzi o "do Trzeciej Rzeszy", oczywiście

    pozdrowienia, Gotfryd
    (na grupie na chwilę)