  • 1. Data: 2009-03-10 09:19:08
    Temat: PIT-8C Zwrot kosztów wymiany stolarki okiennej przez spółdzielnię
    Od: Asen <a...@g...com>

    MF wyciąga rękę po podatek od refundacji wymiany stolarki okiennej
    Powołuje się na art. 20 ust. 1 ustawy - (część D PIT-8c)
    Spółdzielnie Mieszkaniowe się obudziły i w marcu (przynajmniej moja)
    rozsyła PITy-8C lokatorom.

    Trochę historii
    Kiedy podatnicy korzystali z ulgi remontowej, jednocześnie zgłaszali
    do opodatkowania takie refundacje.
    Od 2006 roku nie ma ulgi remontowej i większość jeśli nie wszyscy
    przestali deklarować te kwoty

    W roku 2007 MF podało wyjaśnienie, że nie trzeba płacić, że
    Spółdzielnie nieprawidłowo wystawiają PIT-8C:
    http://sip.mf.gov.pl/sip/index.php?p=1&i_smpp_s_dok_
    nr_sek=150467&i_smpp_s_strona=1
    a obecnie Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji
    indywidualnej z dnia 17.12.2008 r. nr IPPB2/415-1423/08-2/AS twierdzi,
    że tak: http://www.podatki.egospodarka.pl/36775,Zwrot-koszto
    w-wymiany-okien-a-podatek-dochodowy,1,65,1.html

    Dodajmy do tego wyrok Sądu za stare lata, ale przypadek dotyczy
    kobiety, która nie skorzystała z odliczenia na ulgę remontową i nie
    zadeklarowała refundacji jako przychodu - Sąd orzekł m.in: "Do
    obowiązków spółdzielni mieszkaniowej należy zaś utrzymywanie zasobów
    mieszkaniowych w należytym stanie, dokonywanie remontów, w tym także
    wymiana stolarki".
    "Sąd podkreślił, że zwrot lokatorom części nakładów z funduszu
    remontowego, a więc funduszu w całości przez nich finansowanego, nie
    stanowi przysporzenia i z tego względu stanowi zdarzenie obojętne pod
    względem prawnopodatkowym. Jeżeli bowiem ta sama spółdzielnia z tego
    samego funduszu remontowego sama przeprowadziłaby wymianę stolarki
    okiennej (do czego, zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, jest
    zobowiązana), to świadczenie takie byłoby zdarzeniem obojętnym
    podatkowo dla lokatorów".

    Czyli zamieszanie, dodatkowo możliwe, że inna interpretacja będzie w
    przypadku członków spółdzielni, którzy nie posiadają własnościowego
    prawa do lokalu i tych, którzy je posiadają. W przypadku tych drugich
    można by insynuować, że osiągnęli przysporzenie, czyli nowe okna za
    darmo o określonej wartości.

  • 2. Data: 2009-03-10 09:25:16
    Od: Asen <a...@g...com>

> [...]
    > okiennej (do czego, zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, jest
    > zobowiązana), to świadczenie takie byłoby zdarzeniem obojętnym

    Nie dałem linka: http://podatki.pl/artykuly/12_6528.htm
    (Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z
    dnia 23 grudnia 2008 r., sygn. akt I SA/Go 878/08)

  • 3. Data: 2009-03-17 11:49:47
    Od: Asen <a...@g...com>

    Nikt nic?

  • 4. Data: 2009-03-20 14:15:10
    Od: Asen <a...@g...com>

    Przepraszam, że jak tak sam ze sobą
    ale jak widać, nie ma mądrych.
    Wszystko przemawia przeciw, a MF jest za.

    cd.
    Zwrot kosztów wymiany okien nie musi być przychodem
    Robert K. Adamczewski 02-03-2009 - http://www.rp.pl/artykul/86697,270258.html

    Wymiana okien: zwrot kosztów w PIT
    Ewa Matyszewska 20-03-2009 - http://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/119989,1.htm

  • 5. Data: 2009-03-21 08:44:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 20 Mar 2009, Asen wrote:

> [...]
    > Wszystko przemawia przeciw, a MF jest za.
    >
    > cd.
    > Zwrot kosztów wymiany okien nie musi być przychodem

    IMVHO odpowiedź na pytanie o podatek powinna wynikać z odpowiedzi na
    pytanie kto jest *zobowiązany* do wymiany okna.
    A na to napisałeś w 1. poście :) (że sp-nia czy inny właściciel).
    Bo jeśliby zobowiązany był lokator, to podatek musiałby się należeć
    również kiedy właściciel dokona wymiany, a to na absurd by zakrawało.
    Jeśli zobowiązany jest właściciel, to lokator otrzymuje jedynie zwrot
    pieniedzy które "wyłożył" za właściciela :)
    IMO oczywiście.

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2009-04-03 09:23:03
    Od: Asen <a...@g...com>

    Chyba koniec tematu, MF wycofało się raczkiem
    Interpretacja MF, sygnatura DD3/033/33/KDJ/09/209 ( http://sip.mf.gov.pl/sip/
    )

    "Jednakże z uwagi na utrwalony w orzecznictwie sądowo-administracyjnym
    odmienny (...) pogląd, Minister Finansów podjął decyzję o odstąpieniu
    przez Ministerstwo Finansów i organy podatkowe od dotychczas
    stosowanej interpretacji i uznał, że otrzymanie od spółdzielni
    mieszkaniowej zwrotu wydatków poniesionych na wymianę stolarki
    okiennej nie stanowi dla osób mających spółdzielcze prawa do lokali
    mieszkalnych, przychodu podlegającego opodatkowaniu".

    Moje dwa teksty z linkami:
    20.03.2009 Wymiana okien w pit, zapłaciłeś to płać ;
    http://www.do.org.pl/wymiana-okien-w-pit-zaplaciles-
    to-plac
    02.04.2009 Zwrot za okna w pit. Fiskus ustąpił ;
    http://www.do.org.pl/zwrot-za-okna-w-pit-fiskus-usta
    pil
    Asen