    From: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: PIT37 i RODO
    Date: Thu, 30 Mar 2023 19:41:35 +0200

    W dniu 29.03.2023 o 22:42, Arek pisze:
> [...]
    > Wg składającego urzędnik uzupełnił to pole. To zgoda na
    > przekazanie danych osobowych podatnika do OPP, która jest
    > beneficjentem 1,5% należnego podatku. Podatnik nie życzył
    > sobie tego.
    >
    > Czy US przechowuje papierowy PIT37 i jak długo po jego
    > przyjęciu/rozliczeniu? Chodzi o konfrontację oryginału
    > z duplikatem.
    > Wyjaśnienie: podatnik nigdy nie rozliczał się przez internet,
    > nigdy się do e-pit nie logował i nie ma takiego zamiaru,
    > zapewne też możliwości.
    > Czy złożenie "korekty" PIT37 bez zaznaczoniego kwadratu 150

    Tak. Jeżeli dotyczy to bieżącego (tegorocznego pita za zeszły rok).

    > Tymczasem US już zdążył zwrócić nadpłatę.

    Zaznaczenie/brak tego zaznaczenia nie ma wpływu na wysokość
    podatku/zwrotu nadpłaty.

    Nie napisałeś, czy chodzi o tegoroczny pit (za zeszły rok) czy jakiś
    wcześniejszy. Skoro pytasz jak długo przechowuje pity, to chodzi o
    jakieś wcześniejsze lata?

    Jeżeli tegoroczny, to złóż korektę i tyle.
    Nie sądzę (ale może się mylę), że dane są przekazywane w momencie zwrotu
    nadpłaty do podatnika. Raczej w momencie przekazywania zadeklarowanej
    kwoty do OPP. Jestem prawie pewien (ale może się mylę...), że pieniądze
    dla OPP (i wraz z nimi te nieszczęsne dane) są przekazywane zbiorczo już
    po terminie składania wszystkich deklaracji, a ten jeszcze nie upłynął.
    Trzeba by zapytać kogoś z jakiegoś OPP kiedy dostają pieniądze (z tymi
    danymi) z urzędu.

    > Jaka grozi kara za samowolne modyfikowanie dokumentu podpisanego
    > wcześniej przez podatnika?

    Pozostaje kwestia dowodowa, że taką modyfikację faktycznie dokonał
    urzędnik, a nie osoba, które tego pita wiozła do urzędu...
    Urzędnik: "o, tu chyba brakuje krzyżyka...".
    Jak osoba składająca pit "nie ogarnęła" i krzyżyk postawiła, to
    pretensje do tej osoby, a nie do urzędnika.
    No i, jak ktoś słusznie zauważył, może na "oryginale" był, a na "kopii"
    nie, i urzędnik chciał dobrze?

    > A jaka za bezprawne przekazanie
    > danych osobowych przez urzęd (RODO?)?

    Krzyżyk był? Był... no to jak bezprawnie?
    Trzeba najpierw udowodnić, że urzędnik bezprawnie krzyżyk postawił i na
    "oryginale" i na "kopii".

    > Jakiego można się domagać zadośćuczynienia gdyby US już dane
    > osobowe przekazał?

    A już przekazał?

    > Zapewne wkrótce te pytania znajdą odpowiedź w praktyce, ale
    > gdyby ktoś zechciał coś poradzić...

    Nie kop się z koniem. Tym bardziej, że nie ma to żadnego wpływu na
    wysokość zobowiązania/zwrotu.
    Złóż korektę bez krzyżyka. Dołącz pismo z wyjaśnieniem, że pierwotną
    deklarację przez pomyłkę złożyłeś najprawdopodobniej z zaznaczonym polem
    150, a tego nie chciałeś, a że składałeś "papierowo" i nie możesz swojej
    wątpliwości zweryfikować z oryginałem znajdującym się w urzędzie, więc
    to jest przyczyną złożenia korekty.
    Czy coś w tym stylu.

    Korektę deklaracji możesz złożyć z dowolnego powodu, nie ma żadnych
    ograniczeń.
    To znaczy jest jedno: że już toczy się przeciwko Tobie jakieś
    postępowanie, czy kontrola i wtedy korektę możesz złożyć dopiero po
    zakończeniu postępowania lub kontroli.

    Ale jeżeli ten problem dotyczy jakichś wcześniejszych pitów, nie
    tegorocznych, gdzie zapewne urząd już te dane przekazał, to... nie wiem :)
    Mi by się nie chciało z tym walczyć :)
    W końcu ten procent przekazałem na organizację, którą sam wybrałem,
    czyli uznałem za godną zaufania żeby przekazać im pieniądze.
    No może ewentualnie zwróciłbym się do tej organizacji żeby zaprzestała
    przetwarzać moje dane i żeby je usunęła ze swoich rejestrów.
    Ale musiałaby mi mocno podpaść żeby mi się chciało :)

    Pozdrawiam
    Piotr