    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: PODATEK KATASTRALNY
    Date: Fri, 20 Aug 2004 07:48:36 +0200

    On Thu, 19 Aug 2004, /slawek:c.n. wrote:
    [...do Catberta...]
    > + chcę jedynie zasugerować Ci
    > + przemyślenie sprawy przymusowej sprzedaży nieruchomości

    Ależ przecież w "dzisiejszym" systemie prawnym jest cała paczka
    możliwości kiedy *można* zmusić właściciela do "sprzedaży" (z zasady
    komornik mu ją licytuje lub urzędnik wycenia).
    Jak *nie ma* pieniędzy żeby ją utrzymać - to właśnie taki jest
    koniec.
    Jak państwo lub gmina "uzna sobie" że potrzebuje tego gruntu (np.
    na zalanie wsi celem budowy zbiornika wodnego) - to mu robi
    "wycenę" i zabiera (po czym wszyscy czują się poszkodowani :[)
    *Jeśli* ma istnieć podatek majątkowy pt. "katastralny" to
    nie ma powodu żeby był to najprostszy możliwy mechanizm
    samoregulacji.

    > + albowiem podobna
    > + propozycja pasuje raczej do systemu prawnego Korei Południowej (zakładając,
    > + że tam w ogóle jest jakiś system prawny)

    Jakiś jest.
    Nie twierdzę że mam na niego ochotę. Niestety brak możliwości
    zastosowania ochrony przez restrykcje gospodarcze powoduje że
    produkowane u nich komponenty komputerów kupujemy my a nie
    na odwrót (zresztą to samo dotyczy Tajlandii i paru podobnych).

    > + a nie bardzo do państwa demokratycznego.

    IMHO możliwość 'zabrania' *przez wykup za tą cenę którą podał*
    właścicielowi jego własności jest dużo bardziej "demokratyczna"
    niż możliwość zabrania własności dlatego, że poprzedni
    właściciel tejże nie zapłacił podatku. Owszem, to jest
    "przymusowa sprzedaż spowodowana zaniżeniem podatku".

    Jakby kto pytał - pewno demokratyczne państwo które 1.V br
    weszło do Unii Europejskiej ma taką regulację w art. 112 Ordynacji
    właśnie taką regulację.
    Co to niby jest, "demokracja" czy "rozbój wobec nieuważnych" ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)