    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: PODATEK KATASTRALNY
    Date: Fri, 20 Aug 2004 08:17:55 +0200

    On Thu, 19 Aug 2004, Maddy wrote:
    > + Użytkownik Catbert napisał:
    [...]
    > + Zastanawiałes sie jak sie do tego ma Konstytucja i ochrona własności
    > + prywatnej?
    > + Bezwzględny obowiązek sprzedaży właśności bo ktos inny chce kupić i spełnia
    > + jakies tam warunki jest z zasady sprzeczny z konstytucją.

    Oczywiście.
    To miałaby być *sankcja* za odmowę płacenia podatku (przynajmniej
    w wersji o której ja piszę ;)) - i *dziś* taka sankcja jest: ktoś
    nie płaci podatków -> proces -> egzekucja z majątku -> licytacja.

    > + Nawet prawo pierwokupu zakłada że najpierw właściel musi wyrazic wolę
    > + sprzedaży.

    Ale prawo wywłaszczenia już nie.

    > + A może ten dom, stara rudera, ma dla mnie wartość emocjonalna i za żadne
    > + skarby świata w ogole i ngdy nie sprzedam?

    Doceniam.
    Ale przecież mowa o podatku *od własności* właśnie, którego
    elementy budzą mój sprzeciw.
    Osobiście uważam iż podatek powinien obejmować "społeczno gospodarcze
    ograniczenie korzystania z przestrzeni przez pozostałych podatników"
    (i nawet jestem za progresywnym :) podatkiem od *zamkniętej* przestrzeni:
    jak ktoś wzdłuż i w poprzek udostępni drogi do przejścia i przejazdu
    do prograsji nie będzie :)) - czyli po polsku "za to że inni muszą
    obejść jego posesję ;) - oraz za to że "korzysta z dobra rzadkiego":
    w końcu ilość dostępnej powierzchni kraju jest skończona.

    > + Czy od wartości emocjonalnej także powinno się płacić podatek?

    To jest pytanie z kategorii "czy od posiadania czegokolwiek
    powinno się płacić podatek".
    Przypomnę iż na .prawo przypomniano że podatek od oddychania (dokładniej:
    od korzystania z powietrza) już był (w starożytności, i sankcja tez była:
    przez zabicie w skrzyni i poczekanie aż uzna że *chce* korzystać
    z "królewskiego" powietrza :>).

    > + To co proponujesz wymagałoby zmiany konstytucji, a ta z kolei otworzyłaby
    > + droge do dalszego ograniczania praw obywateli.

    Akurat tu się nie zgadzam.
    Jakbyś miała rację - to dziś *również* nie można by "stracić
    nieruchomości". A można: albo "za długi" (w tym niepłacenie
    podatków) lub przez wywłaszczenie.
    Wystarczy ustawa regulująca sposób "przymusowego odebrania
    własności" i już przychodzi komornik (15% za fatygę dla komornika
    AFAIK).

    > + Ludzie potrafią przegłosowac każde świństwo jeżeli tylko da im się możliwość.

    Czy mowa o podatkach ? ;)

    > + W końcu jak można nakazać sprzedaz nieruchomości bez społecznego uzasanienia

    No, jak ty mi powiadasz że płacenie podatków nie jest społecznie zasadne
    to pozostaje się poddać ;)
    Przecież w wersji którą komentuję właściciel NIE jest wywłaszczany, jeśli
    uważa że *zapłaci* podatek od "nowej wyceny".
    A najpierw musi znaleźć się (z przeproszeniem) głupek który *da* dwa razy
    więcej niż właściciel wycenił ! (jak tam spisałem ? "10% wadium przed
    rozpoczęciem postępowania podlegającemu przepadkowi na rzecz aktualnego
    właściciela i urzędów w razie odstąpienia" ? :))

    > + (nie ma tam przechodzic droga, nikt nie planuje tam zbiornika retncyjnego,

    Maddy, jestem ciekaw jak byś śpiewała jakby ktoś zaplanował zbiornik
    retencyjny na *twoim* terenie. I wycenił ci "wg cen urzędowych".

    > + potrzebny) to czemu nie samochodu, rowerka coreczki, spodni z tyłka?

    A to dlatego że na razie nie mamy jasności (ja nie mam) dlaczego
    ma być podatek od nieruchomości, a nie sztabek złota leżących
    w skarbcu bankowym. Tylko dlatego że ustawodawca poważnie zabiera
    się do *tej* własności - to *ten* podatek wałkujemy.
    Mnie i Catberta podejrzewasz o popieranie "katastralnego" ? ;)
    To wyjaśniam: *jak ma być* w wersji "od majątku" - to IMHO *musi*:
    - być tani dla państwa (tak żeby koszty ściągania nie przekroczyły
    trzykrotnie wpływów, jak to z opłatą przesyłową było)
    - sprawiedliwie ściągany, a nie "dlatego że ktoś ma znajomości" albo
    skutecznie *uprzednio* ukrył że milion złotych wpakował w fundamenty
    (podobnoż za socjalizmu modne było - bo "nie widać to się nie
    przyczepią").

    > + Wystarczy zwykła wiekszośc w sejmie i bach, mamy ustawę

    Ano wygląda na to że będziemy mieć. O podatku katastralnym.
    Z "urzędową wyceną". [censored]
    :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd