  • 1. Data: 2002-05-11 17:14:46
    Temat: POMOCY!!!
    Od: tilli <t...@p...onet.pl>

    bardzo prosze aby ktoś odpowiedział na pytanie - jaką formę księgowości
    należy prowadzić w stowarzyszeniu prowadzącym działalność gospodarczą i czy
    osoba, która to robi powinna mieć uprawnienia

  • 2. Data: 2002-05-11 19:30:36
    Temat: Re: POMOCY!!!
    Od: "kazimierz" <j...@i...pl>

    moim zdaniem pelna ksiegowosc , osoba ktora to prowadzi nie musi miec
    uprawnien, jesli robi to na umowe o prace . jesli na zlecenie powinna byc
    doradca podatkowym lub miec uprawnienia do uslugowego prowadzenia ksiag
    rachunkowych - wynika to z ustawy o doradztwie podatkowym

    kazik

  • 3. Data: 2002-05-12 09:00:14
    Od: <l...@p...onet.pl>

    Użytkownik "kazimierz" <j...@i...pl> napisał

> [...]
    > doradca podatkowym lub miec uprawnienia do uslugowego prowadzenia ksiag
    > rachunkowych - wynika to z ustawy o doradztwie podatkowym

    Na pewno?

    Nie podam ostatecznej odpowiedzi na pytanie, ale to co sie moze samo nam
    nasuwac - zdanie Kazimierza - poddam w watpliwosc. Patrz par. 5 ust.2 rozp.
    ministra fin. w sprawie uprawnien do uslugowego prowadzenia ksiag
    rachunkowych (Dz. U. 148 poz. 1652).

    Czytamy:

    2. Wymóg praktyki w księgowości [potrzebnej do podejscia do egzaminu i
    dopiero na tej podstawie uzyskania uprawnien, przypis wlasny], o której mowa
    w ust. 1, jest spełniony, jeżeli przedmiotem wykonywanych czynności, na
    podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej, było prowadzenie ksiąg
    rachunkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

    Znaczy to, ze ksiegi rachunkowe mozemy prowadzic na umowe zlecenie, kiedy
    nie mamy jeszcze uprawnien do uslugowego prowadzenia ksig rachunkowych.

    Teraz to, co mi sie wydaje - jezeli byly one prowadzone w siedzibie jednostki.

    Jesli czyta to ktos bedacy z uprawnieniami za pan brat, to prosze o
    skomentownie.

    Pozdrawiam
    Leszek

  • 4. Data: 2002-05-13 06:41:05
    Od: "Wiola Pikorska" <p...@p...com.pl>

    Użytkownik <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    jednostki.

    > Jesli czyta to ktos bedacy z uprawnieniami za pan brat, to prosze o

    -------------------------------
    Leszku ja zgadzam się z Kazimierzem usługowo( umowa zlecenie lub
    działalność) mozna prowadzić księgowość jeśli ma się uprawnienia do
    usługowego prowadzenia lub tytuł doradcy podatkowego.To co cytujesz to tyczy
    się tylko warunków do ubiegania się o przystąpienie do egzaminu ale nie
    oznacza że można prowadzić księgowość bez uprawnień .
    Jolka

  • 5. Data: 2002-05-13 07:02:21
    Od: Sławomir Dąbrowski <s...@s...pl>

    > Znaczy to, ze ksiegi rachunkowe mozemy prowadzic na umowe zlecenie, kiedy
    > nie mamy jeszcze uprawnien do uslugowego prowadzenia ksig rachunkowych.

    Ten przepis dotyczy osób, które starają się o uzyskanie świadectwa a
    prowadziły księgi na podstawie umowy zlecenia _przed_ wprowadzeniem wymogu
    posiadania certyfikatu.
    W chwili obecnej z całą pewnością aby prowadzić księgi bez certyfikatu
    trzeba być zatrudnionym na umowę o pracę.

  • 6. Data: 2002-05-13 19:14:33
    Od: <l...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Sławomir Dąbrowski" <s...@s...pl> napisał

    Poczatek pochodzi ode mnie

    reszta juz nie

> [...]
    > W chwili obecnej z całą pewnością aby prowadzić księgi bez certyfikatu
    > trzeba być zatrudnionym na umowę o pracę.

    Rozumiem, ze sie mylilem i tylko umowa o prace wchodzi w gre.

    Co do przepisow przejsciowych - konkretnie - jak bym podpisal umowe
    zlecenie w pazdzierniku 2001 r., to czy zgodnie z przepisami z koncem roku
    2001 umowa stala sie niewazna, bo nie mam uprawnien, czy do zakonczenia
    umowy, np do konca maja 2002 moge ksiegowosc prowadzic.

    Nie mowie, ze to robie, ale z pewnych wzgledow odpowiedz na to pytanie jest
    dla mnie niezmiernie wazna.
    Wiolu, Slawomirze, jesli i ta kwestia jest wam znana, to bede wdzieczny za
    odpowiedz.

    Wiem tylko, ze wielu ksiegowych robi podyplomowe, bo nie mialo slowa
    "rachunkowosc" w nazwie kierunku studiow. Czy tym, co byli zatrudnieni (bez
    uprawnien) na umowe zlecenie tez dano czas, czy to na zdobycie uprawnien, czy
    tez na zmiane formy zatrudnienia?

    Leszek

  • 7. Data: 2002-05-14 06:59:03
    Od: Sławomir Dąbrowski <s...@s...pl>

> [...]
    > 2001 umowa stala sie niewazna, bo nie mam uprawnien, czy do zakonczenia
    > umowy, np do konca maja 2002 moge ksiegowosc prowadzic.
    Certyfikaty nie zostały wprowadzone w 2002 lecz już w 1995 albo 6 (chociaż
    nazywały się trochę inaczej)