eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiParę pytań początkującego przedsiębiorcy w sprawie odliczeń od podatku › Re: Parę pytań początkującego przedsiębiorcy w sprawie odliczeń od podatku
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Parę pytań początkującego przedsiębiorcy w sprawie odliczeń od
    podatku
    Date: Mon, 14 Nov 2005 22:54:57 +0100

    On Mon, 14 Nov 2005, Adam Faszcza wrote:

    > Dzięki, tyle wiem...

    Ale tu problem jest typu "ilość przechodzi w jakość" :)
    Naprawdę DUŻO trzeba przeczytać żeby jak się pojawi zaskakujący
    post to wiedzieć o czym on jest :) (a niekoniecznie jaka
    jest prawidłowa interpretacja :])

    > Pewnie dotrę do tego chwilę po wysłaniu tego posta. :)

    O to to !

    > Ech, patrz wyżej... ;)

    EST - ewidencja środków trwałych. Na pewno trafisz jak googla
    spytasz ;)
    Zasady w streszczeniu:
    - "rzeczy trwałe", przewidywane na >1 rok "trwałości" nazywa
    się ST.
    - pozwala się aby tanie ST czyli do 3500 zł traktować tak jakby
    ST nie były i rozliczać jak "zwykły koszt" - choć WOLNO je
    rozliczać jako ST. Rzeczy *nie* uznane za ST nie są nazywane
    ST - tak "dla uproszczenia" :), zamiast mówić "długopis nie
    uznany za ST w rozumieniu przepisów o amortyzacji" mówi się
    "ołówek został uznany za wyposażenie a nie ST".
    - jak coś NIE zostanie uznane za ST a jest "rzeczą" to jest
    wyposażeniem

    Dalszy ciąg zasad:
    - ST ("ST zaliczone do ewidencji") nie są KUP (kosztem uzyskania).
    - do zaliczania kosztu z ST służy amortyzacja, którą wylicza
    się w EST - i wg przyjętych zasad wpisuje w koszty
    - dla ST <3500 (czyli zaliczonych mimo że NIE MUSIAŁY być
    zaliczone do sT) wolno stosować amortyzację jednorazową

    ...i efekty szczególne:
    - wyposażenie >1500 zł wpisuje się do EW (ewidencji o wyposażenia)
    - ponieważ dla ST to nie koszt zakupu jest KUP (tylko
    amortyzacja), wolno "własną niefirmową" rzecz przyjąć do EST
    i amortyzować.

    Uwagi:
    - są jeszcze WNiP. Też się amortyzuje ale efekty szczególne
    nie działają (inne przepisy !)

    Opis "laicki":

    - w odróżnieniu od innych wydatków, które działają tak że
    w momencie ich poniesienia JUŻ są kosztem, więc efektywnie
    nie płaci się podatku "od wydania pieniędzy na swoją
    firmę" - to przy ST (oraz WNiP i wszystkim co się łapie
    pod "inwestycję") żby kupić ST trzeba zapłacić z JUŻ
    OPODATKOWANYCH pieniędzy.
    Przykładowo w danym miesiącu:
    a. sprzedaje się towaru za 5000 zł i nic nie kupuje - jest
    ok 1000 zł podatku.
    b. sprzedaje się za 5000 zł i kupuje towaru oraz płaci pracownikom
    łącznie 5000 zł - nie ma podatku wcale !
    c. sprzedaje się za 5000 zł i kupuje ST za 5000 zł - jest
    ok. 1000 zł, tak jakby nic nie kupiono !

    - koszt podatkowy "wtapia" się następnie powoli w kolejnych
    okresach. Podatnik to co *już* opodatkował jako zarobek
    przed zakupem powoli "odzyskuje" w ramach niejako
    odszkodowania za zużywanie się jego majątku w firmie :)

    - w nagrodę, jeśli podatnik zakończy DG lub ST sobie
    "wyjmie z firmy" to... nie ma podatku dochodowego :)
    [uwaga: to NIE dotyczy VAT !!]

    - żeby podatnik za bardzo się nie cieszył to w razie
    jakby tak "wyjęty" ST sprzedał - podatek zapłaci :)

    > Czyli na przykład ten przedstawiony przeze mnie pomysł raczej Cię nie
    > przekonuje?

    Mnie nie. Ale poczekaj na inne opinie :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)