    From: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Pierwszy PIT-5 w roku
    Date: Thu, 6 Feb 2003 10:22:58 +0100

    "Maddy" [...]
> [...]
    > W terminach płatności zaliczek za miesiące od stycznia do listopada
    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym deklaracje według
    > ustalonego wzoru o wysokości dochodu osiągniętego od początku roku."
    >
    > Jest to przepis mówiący "nie wprost" więc wiele osób nie może go
    > znaleźć. Ale innego w kwestii skladania PIT-5 nie ma.
    >
    > Osobiście nie potrafie z tego artykułu wywieźć tezy że termin płatności
    > zaliczki jest wtedy kiedy zaliczka na podatek przed odliczeniem
    > zdrowotnego jest wieksza od zera, czy tez kiedy dochód przekroczy "kwote

    No to sprobujmy sie "podroczyc"..

    > Ustawa mówi tylko o płatności.

    Nie mowi o platnosci tylko o "terminie platnosci" i nie mowi czy "termin"
    ten dotyczy ogolu odatnikow, czy podatnika ktory ma placic.
    "terminy platnosci" zostaly okreslone wyraznie 20- luty ..... za miesiace...

    > A na deklaracji PIT-5 podatek do zapłaty to podatek po odliczeniu
    > składek na ub. zdrowotne.

    Badzmy szczerzy.
    Ustawa nie mowi o "podatku" lecz o "zaliczce"
    o "podatku" w ciagu roku mowi "pit".

    > Ja składam PIT-5 dopiero kiedy wyjdzie mi podatek *do zapłaty*.

    I tu jest problemik...
    Jest "termin splatnosci", ale nie mamy nic placic, bo "z pita" wychodzi,
    ze mamyzaplacic 0.

    Czy trzeba skladac "pit-5"?

    Mady nie sklada... dokad "nalezna zaliczka" nie jest wieksza niz 0.

    A jak juz jest ? to co dalej? jesli w ciagu roku zaliczka nalezna jest 0
    to co - skladamy ? Przepis nic o takiejs zczegolnej sytuacji
    (wcale nie rzadkiej) niem owi, ale powszechna opinia jest taka,
    ze jak juz raz zlozymy, to do konca roku ... Tak chca USy.

    No ale USy nie sa "jednolite" pod wzgledem "nieskladania"
    Pit-ow od poczatku roku. Jedne nie chca "zerowych" dokad
    "podatek od podstawy" jest rowny 0, drugie nie chca dokad
    "nalezna zaliczka" jest rowna 0, ale wszystkie chca juz nastepne...

    Boguslaw