    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Po 1 miesiącu działalności
    Date: Sat, 8 Mar 2003 15:29:08 +0100

    On Thu, 6 Mar 2003, yba wrote:

    >+ Witam.
    >+ Pewnie banalne pytania, ale czy możecie powiedzieć
    >+ czy wszystko tu jest w porządku:
    >+ działalność 1 osob. od 1 lutego, KPIR,VAT,

    Możemy powiedzieć że każesz dedukować reszty danych: rozliczasz
    koszty kasowo czy memoriałowo ? (i czy "z dniem wystawienia" ?)
    VAT rozliczasz "normalnie", czyli miesięcznie memoriałowo ?
    ZUS płacisz "wszystko" czy "tylko zdrowotne" ?
    Jeśli "wszystko" - to chorobopwe też (dopbrowolne) ?
    *******
    W N I O S E K:
    grupowicz zostaje skazany na przeczytanie 715 poprzednich
    wątków, pomijając wątki dotyczące PCC, spadków, darowizn i innych
    takich niezwiązanych z DG, wyjątkowo może również nie czytać
    wątków dotyczących PK i eksportu/importu/cła :) - ale resztę
    "jak leci" !! :)
    ******

    >+ Zebrałem faktury kosztowe (rejestracja, małe zakupy, paliwo - do EPP) ->KPiR
    >+ Pierwsza faktura 28 luty - płatna do 14 marca. -> KPiR

    Dlaczego wspominasz o płatności f-ry ? ;)

    >+ Ustaliłem dochód i koszty -> do PIT5.
    >+ I podatek. Nie odliczam składek ZUS.
    >+ ZUS za luty, odliczam dopiero w marcowym PIT5. (?)

    Jeśli płacisz cały ZUS - to ZUS FP w koszty, a nie na PIT-5 !

    >+ Podatek doch. do 20 marca.
    >+
    >+ Teraz VAT:
    [...]
    >+ Czy nie ma tu znaczenia, że sprzedaż wystąpiła 28 lutego
    >+ a zakupy Vatowskie wcześniej?

    Znaczenie ma *tylko o tyle*, że odliczenia VAT z zasady
    można dokonać tylko w miesiącu w którym wystąpiła sprzedaż
    oVATowana. Wykazuje się zawsze :) (na VAT-7 są stosowne pola
    do "przenoszenia" w razie jakbyś kiedyś nie miał sprzedaży)

    >+ Czy dzień złożenia deklaracji PIT5,VAT7, ZUS DRA musi być tym samym w którym
    >+ wychodzi mój przelew do nich?

    Nie przesadzaj :)
    Grunt że złożysz "papier" w terminie - bo za spóźnienie dają
    mandaty :] Płatność też powinna być w terminie - bo np.
    wielokrotne niewpłacanie podatku "na czas" lub zwlekanie
    aż urząd się upomni też łapie się na wykroczenie (i mandat).
    Z ZUSem - jeśli płacisz również chorobowe (nie mylić
    ze zdrowotnym !) to terminowość jest krytyczna - za dzień
    spóźnienia ZUS przerywa ubezpieczenia, ale składki bierze :>
    i dowiesz się dopiero kiedy zachorujesz.

    pzdr, Gotfryd
    PS: pytania pomocnicze:
    - czy doliczyłeś odsetki z konta firmowego do dochodów ?
    - czy masz REGON na pieczątce, o ile masz pieczątkę ?
    -...[kilkadziesiąt innych pułapek znajdziesz
    w owych 715 wątkach :(...]