  • 1. Data: 2003-03-06 20:55:07
    Temat: Po 1 miesiącu działalności
    Od: "yba" <y...@N...op.pl>

    Witam.
    Pewnie banalne pytania, ale czy możecie powiedzieć czy wszystko tu jest w
    porządku:
    działalność 1 osob. od 1 lutego, KPIR,VAT,

    Zebrałem faktury kosztowe (rejestracja, małe zakupy, paliwo - do EPP) ->KPiR
    Pierwsza faktura 28 luty - płatna do 14 marca. -> KPiR

    Ustaliłem dochód i koszty -> do PIT5.
    I podatek. Nie odliczam składek ZUS.
    ZUS za luty, odliczam dopiero w marcowym PIT5. (?)
    Podatek doch. do 20 marca.

    Teraz VAT:
    należny z mojej faktury minus naliczony z tych "małych zakupów" - wszystko w
    ewidencji zakupów i sprzedaży
    składam i płacę do 25
    Czy nie ma tu znaczenia, że sprzedaż wystąpiła 28 lutego a zakupy Vatowskie
    wcześniej?

    Czy dzień złożenia deklaracji PIT5,VAT7, ZUS DRA musi być tym samym w którym
    wychodzi mój przelew do nich?

    Jeszcze jedno:
    Czy za faktury brane na firmę mogę płacić osobistą kartą kredytową (nie
    firmową), a jej spłaty dokonywać z konta firmowego?

    Dzięki
    ---
    yba

  • 2. Data: 2003-03-07 11:38:07
    Temat: Re: Po 1 miesiącu działalności
    Od: "Bogus" <b...@w...pl>

    Użytkownik "yba" <y...@N...op.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Teraz VAT:
    > należny z mojej faktury minus naliczony z tych "małych zakupów" - wszystko

    Tez bym tak zrobil... Nie wiem tylko co to są małe zakupy. Dotyczą
    samochodu, czy nie? Jeśli nie to czemu do EPP? ...Ale chyba dotyczą.

    > Czy nie ma tu znaczenia, że sprzedaż wystąpiła 28 lutego a zakupy
    Vatowskie
    > wcześniej?

    Nie. To są "zakupy służące sprzedaży opodatkowanej", ale wcale nie muszą one
    "służyć" wyłącznie po sprzedaży.

    > Czy dzień złożenia deklaracji PIT5,VAT7, ZUS DRA musi być tym samym w
    którym
    > wychodzi mój przelew do nich?

    Nie. Ważne jest, żeby przelewy i deklaracje poszły w odpowiednim terminie
    (np. Pit do 20-tego i przelew do pit do 20-tego). Możesz np. pit wysłać
    2-giego a przelew 20-tego.

    > Jeszcze jedno:
    > Czy za faktury brane na firmę mogę płacić osobistą kartą kredytową (nie
    > firmową), a jej spłaty dokonywać z konta firmowego?

    Wydaje mi się, że tak. Na pewno możesz dokonywać zakupów - to jest przecież
    to samo co gotówka (mówimy o małych zakupach, które nie muszą być
    realizowane przelewem). Nie wiem jednak czy bank pozwoli ci wysłać przelew
    na prywatną kartę kredytową z konta firmowego. Z tym jest różnie, ale to
    raczej zależy od banku, bo pieniądze, które leżą na rach. firmowym są tak
    samo twoje jak te na prywatnym. Tu nie ma oddzielnego majątku firmy i
    właściciela.

    Pozdrawiam
    Boguś

  • 3. Data: 2003-03-08 14:29:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 6 Mar 2003, yba wrote:

    >+ Witam.
    >+ Pewnie banalne pytania, ale czy możecie powiedzieć
    >+ czy wszystko tu jest w porządku:
    >+ działalność 1 osob. od 1 lutego, KPIR,VAT,

    Możemy powiedzieć że każesz dedukować reszty danych: rozliczasz
    koszty kasowo czy memoriałowo ? (i czy "z dniem wystawienia" ?)
    VAT rozliczasz "normalnie", czyli miesięcznie memoriałowo ?
    ZUS płacisz "wszystko" czy "tylko zdrowotne" ?
    Jeśli "wszystko" - to chorobopwe też (dopbrowolne) ?
    *******
    W N I O S E K:
    grupowicz zostaje skazany na przeczytanie 715 poprzednich
    wątków, pomijając wątki dotyczące PCC, spadków, darowizn i innych
    takich niezwiązanych z DG, wyjątkowo może również nie czytać
    wątków dotyczących PK i eksportu/importu/cła :) - ale resztę
    "jak leci" !! :)
    ******

    >+ Zebrałem faktury kosztowe (rejestracja, małe zakupy, paliwo - do EPP) ->KPiR
    >+ Pierwsza faktura 28 luty - płatna do 14 marca. -> KPiR

    Dlaczego wspominasz o płatności f-ry ? ;)

    >+ Ustaliłem dochód i koszty -> do PIT5.
    >+ I podatek. Nie odliczam składek ZUS.
    >+ ZUS za luty, odliczam dopiero w marcowym PIT5. (?)

    Jeśli płacisz cały ZUS - to ZUS FP w koszty, a nie na PIT-5 !

    >+ Podatek doch. do 20 marca.
    >+
    >+ Teraz VAT:
    [...]
    >+ Czy nie ma tu znaczenia, że sprzedaż wystąpiła 28 lutego
    >+ a zakupy Vatowskie wcześniej?

    Znaczenie ma *tylko o tyle*, że odliczenia VAT z zasady
    można dokonać tylko w miesiącu w którym wystąpiła sprzedaż
    oVATowana. Wykazuje się zawsze :) (na VAT-7 są stosowne pola
    do "przenoszenia" w razie jakbyś kiedyś nie miał sprzedaży)

    >+ Czy dzień złożenia deklaracji PIT5,VAT7, ZUS DRA musi być tym samym w którym
    >+ wychodzi mój przelew do nich?

    Nie przesadzaj :)
    Grunt że złożysz "papier" w terminie - bo za spóźnienie dają
    mandaty :] Płatność też powinna być w terminie - bo np.
    wielokrotne niewpłacanie podatku "na czas" lub zwlekanie
    aż urząd się upomni też łapie się na wykroczenie (i mandat).
    Z ZUSem - jeśli płacisz również chorobowe (nie mylić
    ze zdrowotnym !) to terminowość jest krytyczna - za dzień
    spóźnienia ZUS przerywa ubezpieczenia, ale składki bierze :>
    i dowiesz się dopiero kiedy zachorujesz.

    pzdr, Gotfryd
    PS: pytania pomocnicze:
    - czy doliczyłeś odsetki z konta firmowego do dochodów ?
    - czy masz REGON na pieczątce, o ile masz pieczątkę ?
    -...[kilkadziesiąt innych pułapek znajdziesz
    w owych 715 wątkach :(...]

  • 4. Data: 2003-03-09 21:39:10
    Od: "yba" <y...@N...op.pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik :
    > Możemy powiedzieć że każesz dedukować reszty danych: rozliczasz
    > koszty kasowo czy memoriałowo ? (i czy "z dniem wystawienia" ?)
    memoriałowo

    > VAT rozliczasz "normalnie", czyli miesięcznie memoriałowo ?
    tak

    > ZUS płacisz "wszystko" czy "tylko zdrowotne" ?
    wszystko

    > Jeśli "wszystko" - to chorobopwe też (dopbrowolne) ?
    tak

    > W N I O S E K:
    [...]
    czytam, czytam

    EPP) ->KPiR

    > Dlaczego wspominasz o płatności f-ry ? ;)
    Ok. W tym wypadku nie ma znaczenia.

    > Jeśli płacisz cały ZUS - to ZUS FP w koszty, a nie na PIT-5 !
    Oczywiscie.

> [...]
    > oVATowana. Wykazuje się zawsze :) (na VAT-7 są stosowne pola
    > do "przenoszenia" w razie jakbyś kiedyś nie miał sprzedaży)
    OK

    Dzieki Gotfryd.

    > PS: pytania pomocnicze:
    > - czy doliczyłeś odsetki z konta firmowego do dochodów ?
    Jeszcze nie, bo na koncie firmowym na dzien 28.02 bylo 0.

    > - czy masz REGON na pieczątce, o ile masz pieczątkę ?
    mam, mam REGON - a jakie to ma znaczenie? (bo moze czegos nie wiem)

    > -...[kilkadziesiąt innych pułapek znajdziesz
    > w owych 715 wątkach :(...]
    czytam, czytam

    dzieki

    ---
    yba

  • 5. Data: 2003-03-10 09:55:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 9 Mar 2003, yba wrote:
    [...]
    >+ > - czy masz REGON na pieczątce, o ile masz pieczątkę ?
    >+ mam, mam REGON - a jakie to ma znaczenie? (bo moze czegos nie wiem)

    Jedna z pułapek.
    Istnieje powszechnie ignorowany przpis, że jeśli masz pieczątki
    to musisz mieć pieczątkę "co celów urzędowych" która ma mieć
    REGON w treści :)
    Podstawę (nr art. z ustawy o statystyce publicznej) ostatnio ktoś
    przypominał na *.prawo :)
    Ale skoro masz 2:0 w omijaniu pułapek - to dobrze ci idzie :)
    Masz remanent początkowy wpisany do KPiR ? (inny taki "drobiazg")

    >+ > -...[kilkadziesiąt innych pułapek znajdziesz
    >+ > w owych 715 wątkach :(...]
    >+ czytam, czytam

    Ano. Niestety, jest tego....

    pzdr, Gotfryd